231970
۲۵ خرداد ۱۴۰۰

استرس های مادرانه

بسیاری از مادران جوان در ماه های ابتدایی تولد نوزاد نگرانی هایی دارند که برخی از آن ها به جا اما برخی دیگر تنها جلوه ای از حساسیت های مادرانه است، تا جایی که هر هفته پایشان را به مطب دکتر باز می کند تا از سلامت کودکشان مطمئن شوند. این حساسیت ها و استرس […]

بسیاری از مادران جوان در ماه های ابتدایی تولد نوزاد نگرانی هایی دارند که برخی از آن ها به جا اما برخی دیگر تنها جلوه ای از حساسیت های مادرانه است، تا جایی که هر هفته پایشان را به مطب دکتر باز می کند تا از سلامت کودکشان مطمئن شوند.

این حساسیت ها و استرس های مداوم نه تنها در شیر مادر و نحوه تعامل او با کودک اثر می گذارد بلکه رفته رفته باعث می شود تا مادر احساس کند فردی ناتوان، کم کار و نابلد است، در حالی که بسیاری از رفتارها و واکنش های کودکان در سال اول زندگی طبیعی است.

 

اگر شما هم به تازگی مادر شده اید و مدام حرکات و تغییرات فرزندتان را رصد می کنید با این گزارش همراه شوید تا بدانید کدام یک از حالات کودک شما طبیعی و کدام غیر طبیعی است.

اسهال در نوزادان 

نوزادان تا 6 ماهگی به غیر از شیر مادر یا شیرخشک تغذیه دیگری ندارند و از آنجایی که روده هایشان به خوبی توان هضم غذا را ندارد، بیشترِ شیری که می خورند از بدن شان دفع می شود، بنابراین برای نوزادان طبیعی است که اغلب اسهال داشته باشند.

 

با گذشت زمان و توان هضم بهتر غذا، مدفوع شان غلیظ تر شده و به دفعات کمتری دفع می شود، پس نگران این موضوع یا کم آبی بدنش نباشید، چون تا زمانی که کودک هشیار است و برای شیر خوردن بیدار می شود و به دفعات پوشک خود را خیس می کند، احتمال زیاد مایعات کافی به بدنش رسیده و اجابت مزاج باعث کاهش آب بدنش نمی شود.

بوی ناخوشایند بدن 

برخی از مادران از بوی بدن فرزندشان گلایه دارند، بیشتر اوقات کاملاً طبیعی است که بدن کودک شما بو بدهد، بویی که بعضی اوقات خوشایند و برخی مواقع ناخوشایند است.

 

اگر کودک غذا را بالا بیاورد، عرق کند یا کثیفی در نقطه ای از بدنش بماند ممکن است بوی بدی را تولید کند، کودکان معمولاً گردن های کوتاه و چربی زیادی دارند،‌ به همین خاطر ممکن است غذا یا عرق بین تاخوردگی های پوستشان جا بماند و بو بگیرد که چاره آن یک حمام ساده است.

سکسکه 

سکسکه بچه ها دغدغه اکثر مادران جوان است، اما باید بدانید که سکسکه کردن در بچه های زیر یک سال متداول است، کودکان حتی وقتی درون شکم مادر هم هستند سکسکه می کنند واین اصلاً عجیب نیست، چون سکسکه ربطی به نفس کشیدن ندارد بلکه یک انقباض ناگهانی است که به دلیل خارش یا تحریک ماهیچه ها اتفاق می افتد.

 

در نوزادان سکسکه حین شیر خوردن یا پس از آن رخ می دهد اما آنقدر که برای مادران آزار دهنده است به کودک آسیبی نمی رساند، در واقع تا زمانی که سکسکه های کودک با فعالیت های روزانه اش مثل خوابیدن یا غذا خوردن تداخلی نداشته باشد نیازی به مراجعه به پزشک نیست.

 

اما باید بدانید نوزادانی که دچار بازگشت اسید معده به مری هستند احتمالاً بیشتر سکسکه می کنند، به همین جهت هر زمان سکسکه های نوزاد زیاد شد و با استفراغ و سرفه همراه بود به پزشک مراجعه کنید.

 

مدفوع سفید

مدفوع سفید در نوزادان از علائم خطر است و شاید نشان از بیماری جدی ای همچون انسداد مجاری صفراوی باشد که می تواند اثرات تخریبی روی کبد بگذارد، به همین جهت در صورت مشاهده چنین علامتی حتماً موضوع را به پزشک کودک اطلاع دهید.

 

کبودی صورت هنگام گریه

بعضی از کودکان با گریه کردن ریسه می روند، به این صورت که چند ثانیه نفس شان قطع می شود، کبود می شوند و بعد مجدد به گریه کردن ادامه می دهند، پدر و مادرهای جوان معمولاً با دیدن این صحنه نگران و وحشت زده می شوند.

 

اما این حالات معمولاً جای نگرانی ندارد و طبیعی است و گاهی به دلیل کمبود آهن رخ می دهد، در صورتی که این حالات زیاد تکرار شد و برایتان نگران کننده بود بهتر است تا کودک توسط پزشک معاینه شود.

 

اجابت مزاج مکرر

خیلی از مادرها بابت اجابت مزاج زیاد کودک شان نگران هستند،‌ اما این یک امر کاملاً طبیعی است.

 

اجابت مزاج بعد از هر وعده شیردهی به ویژه در کودکانی که با شیر مادر تغذیه می کنند شایع است،‌ این امر در طول هفته های اول پس از تولد نشانه خوبی محسوب می شود و نشان می دهد که نوزاد به اندازه کافی شیر دریافت می کند.

 

نوزادانی که شیرخشک مصرف می کنند در مقایسه با نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می شوند، دفعات کمتری اجابت مزاج دارند اما برای این گروه از نوزادان هم طبیعی است که بعد از هر وعده غذایی اجابت مزاج داشته باشند.

 

گاهی تعداد دفعات اجابت مزاج در سن 3 تا 6 هفتگی کاهش می یابد اما برخی نوزادان تا یک سال هم حتی 5 بار در روز بیرون روی دارند،‌ بنابراین اگر به طور کلی اجابت مزاج نوزاد شما دارای ثبات نسبی است این ازدیاد مدفوع جای نگرانی ندارد، اما در صورت تغییر ناگهانی در الگوی مدفوع نوزاد باید موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

 

چهار دست و پا نرفتن کودک

 

میانگین سنی برای چهار دست و پا رفتن حدود 8 ماهگی است، اما خیلی از کودکان زودتر یا حتی چند ماه دیرتر این حرکت را انجام می دهند، اگر کودک شما تا این لحظه هیچ مشکلی در فرآیند رشد خود نداشته (بتواند اشیاء را با هر دو دست خود بگیرد، به هر دو سمت غلت بزند، با کمک شما روی پاهایش بایستد و…) جای نگرانی نیست.

برای اینکه او را برای چهار دست و پا رفتن تحریک کنید می توانید یک سری اسباب بازی رنگی را کمی جلوتر از جایی که دستش می رسد قرار دهید و ببینید آیا برای رسیدن به آنها تلاشی می کند یا نه؟

 

نحوه چهار دست و پا رفتن او ممکن است عجیب باشد اما تا وقتی که بتواند حرکت کند مشکلی وجود ندارد، بعضی از بچه ها مرحله چهار دست و پا را به صورت جهشی طی می کنند و ابتدا با کمک گرفتن از وسایل خود را بلند می کنند، سپس مبل را گرفته و حرکت می کنند.

منبع:فارس

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار