موقعیت فعلی شما : خانه/استانها/فرهنگ و رسانه
231786
۲۴ خرداد ۱۴۰۰

جشنواره ملی «دوست من کتاب»

به گزارش کودک پرس ،مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: بیش از ۲۹۱۱ نفر آثار خود را به جشنواره ملی «دوست من کتاب» ارسال کردند که در نهایت ۷۹۴ اثر از ۳۹۳ نفر که واجد شرایط بودند، به بخش نهایی راه یافتند و مورد داوری قرار گرفتند. دکتر عاطفه زارعی یکشنبه ۲۳ خردادماه در جمع […]

به گزارش کودک پرس ،مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: بیش از ۲۹۱۱ نفر آثار خود را به جشنواره ملی «دوست من کتاب» ارسال کردند که در نهایت ۷۹۴ اثر از ۳۹۳ نفر که واجد شرایط بودند، به بخش نهایی راه یافتند و مورد داوری قرار گرفتند.

دکتر عاطفه زارعی یکشنبه ۲۳ خردادماه در جمع خبرنگاران با موضوع نخستین جشنواره ملی کودک و نوجوان شعر و داستان «دوست من کتاب»، اظهار کرد: کتاب در رشد اجتماعی افراد مؤثر بوده و در تعیین سرنوشت انسان‌ها نقش اساسی ایفا می‌کند بنابراین تمام تلاش ما ترویج هر چه بیشتر فرهنگ مطالعه در بین عموم مردم است.

وی ادامه داد: زبان شعر و داستان در فهم بیشتر مطالب و مسائل مختلف آدمی را کمک می‌کند به همین علت جشنواره ملی شعر و داستان «دوست من کتاب» ویژه کودکان و نوجوانان با اهداف ترویج فرهنگ مطالعه، معرفی کتابخانه‌های عمومی و انس بیشتر با کتاب برنامه ریزی و اجرا شد.

زارعی با بیان اینکه وقتی مباحث اجتماعی، سیاسی، عاطفی در قالب شعر و داستان مطرح می‌شود، تأثیر بیشتری بر مخاطب می‌گذارد، اضافه کرد: این جشنواره به ابتکار محفل ادبی هگمتانه اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان و به دبیری مسعود طاهری‌عضد شاعر نام آشنای استان همدان در سطح ملی برگزار شد.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی برای جشنواره از هفته کتاب سال ۹۹ آغاز و فراخوان آن در ابتدای آذرماه منتشر شد، ادامه داد: این برنامه تا پایان دی ماه برنامه ریزی شده بود که در نهایت به علت استقبالی که از آن به عمل آمد، تا پایان بهمن ماه تمدید شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اشاره به اینکه کارگاه‌های آموزشی در فضای مجازی برای علاقمندان توسط بزرگان شعر و ادب این مرز و بوم برگزار شد، گفت: این جشنواره در بخش شعر در سه بخش، شاعران کودک از ۷ تا ۱۲ سال، شاعران نوجوان از ۱۳ تا ۱۷ سال و بخش شاعران جوان و بزرگسال بالای ۱۸ سال و در بخش داستان کوتاه در سه بخش نویسندگان کودک از ۷ تا ۱۲ سال، بخش نویسندگان نوجوان از ۱۳ تا ۱۷ سال و بخش نویسندگان بزرگسال بالای ۱۸ سال درنظر گرفته شد.

وی مطرح کرد: موضوعات آثار ارسالی در این جشنواره شامل کتاب و کتابخوانی با موضوع نقش مطالعه در زندگی فردی و تعیین سرنوشت جامعه و کتابخانه چشمه همیشه جوشان دانش با موضوع تأثیر کتابخانه های عمومی در رشد فرهنگ کتابخوانی بودند در ضمن داوران بخش شعر این جشنواره استاد مصطفی رحماندوست، استاد بیوک ملکی و استاد کمال شفیعی و داوران بخش داستان استاد محمدرضا یوسفی، استاد محمود پوروهاب و مجدداً استاد کمال شفیعی بودند.

زارعی با بیان اینکه بیش از ۲۹۱۱ نفر به این جشنواره آثار خود را ارسال کردند که در نهایت ۷۹۴ اثر از ۳۹۳ نفر که واجد شرایط بودند، به بخش نهایی راه یافتند و مورد داوری قرار گرفتند، افزود: ۱۹ استان شامل قم، زنجان، فارس، چهارمحال و بختیاری، گلستان، خراسان رضوی، کرمان، آذربایجان شرقی، اردبیل، همدان، سیستان و بلوچستان، البرز، کردستان، لرستان، تهران، اصفهان، گیلان، آذربایجان غربی و خوزستان بیشترین آثار را به دبیرخانه ارسال کردند.

دبیر محفل ادبی هگمتانه و نخستین جشنواره شعر و داستان «دوست من کتاب» نیز بیان کرد: آثار رسیده به جشنواره دوست من کتاب از خاش و زابل در استان سیستان و بلوچستان گرفته تا شهرستان خوی در ارومیه و از خرمشهر تا خراسان رضوی را دربرمی‌گیرد.

مسعود طاهری‌عضد با بیان اینکه استقبال پرشور شاعران و نویسندگان عرصه ادبیات کودک و نوجوان باعث دلگرمی ما در اداره کل کتابخانه های عمومی استان همدان بود، افزود: آثار ادبی چه در بخش داستان و چه در بخش شعر نمود برجسته ای از بالندگی و پرورش ادبیات کودک و نوجوان در کشور را به نمایش گذاشت.

وی تصریح کرد: هیئت علمی این جشنواره متشکل از یک تیم منسجم و نام آشنا و زبده در عرصه ادبیات کودک و نوجوان کشور است و این نخستین گام برداشته شده ظرفیت لازم و کافی را برای ایجاد دبیرخانه دائمی به ارمغان آورد و در جهت تداوم این مسیر مانعی وجود نخواهد داشت.

دبیر نخستین جشنواره سراسری شعر و داستان «دوست من کتاب» ادامه داد: درباره داوری ها این نکته قابل توجه است که در بخش مقدماتی و در بخش نهایی داوران به دقت تمامی آثار را ارزیابی کردند و با وجود نقطه نظرات مختلف به دادن نمرات و امتیاز ها پرداختند.

وی خاطرنشان کرد: دبیرخانه جشنواره جزء ایجاد شرایط کاملاً یکسان چه به لحاظ حذف نام ها و درج کد بر آثار و چه از لحاظ بررسی و دقت و جمع بندی آراء داوران که هر یک جداگانه امور داوری را به انجام رساندند، هیچ گونه دخل و تصرفی در روند اجرای داوری نداشته و همه چیز را بر محور عدالت و شرایط یکسان برای ارزیابی داوران مهیا ساخت.

طاهری با بیان اینکه از نظر دبیرخانه همه شرکت کنندگان، برگزیده و شایسته تجلیل هستند اما بضاعت و روال جشنواره‌ها تنها امکان این را به نامی دهد که نفرات برگزیده را معرفی و تجلیل کنیم، یادآور شد: دبیرخانه جشنواره درنظر دارد از یک چهره شاخص ادبی استان همدان در روز اختتامیه تجلیل به عمل آورد.

وی اظهارکرد: استان همدان با داشتن هنرمندان، شاعران و نویسندگان متعالی و کارآزموده خود در عرصه ادبیات کودک و نوجوان به واقع لقب گهواره ادبیات کودک و نوجوان را لوح سینه خود ساخته و این عنوان با وجود تلاش‌های پیوسته و خلق آثار برجسته این هنرمندان همچنان شایسته استان همدان است.

منبع:ایسنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار