موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
231171
۲۲ خرداد ۱۴۰۰

سرطان خون یکی از شش سرطان شایع در کودکان است

به گزارش کودک پرس ،طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) سرطان خون یکی از شش سرطان شایع در کودکان است و در صورت تشخیص به موقع درصد بهبودی آن به میزان چشمگیری افزایش می‌یابد. آگاهی هر چه بیشتر افراد جامعه نسبت به علائم این بیماری منجر به تشخیص زودهنگام و در نتیجه درمان مؤثرتر آن […]

به گزارش کودک پرس ،طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) سرطان خون یکی از شش سرطان شایع در کودکان است و در صورت تشخیص به موقع درصد بهبودی آن به میزان چشمگیری افزایش می‌یابد. آگاهی هر چه بیشتر افراد جامعه نسبت به علائم این بیماری منجر به تشخیص زودهنگام و در نتیجه درمان مؤثرتر آن می‌شود.

دکتر علیرضا دانشگری – معاون درمان موسسه محک در این باره به مهم‌ترین بخش از تشخیص بیماری سرطان خون در کودکان، یعنی توجه گروه‌های مرتبط با کودک به علائم و نشانه‌ها در کودکان پرداخت و گفت: در کودکانی که به سرطان خون مبتلا می‌شوند علائمی مانند ضعف، بی‌حالی، رنگ‌پریدگی، عفونت‌های مکرر، تب، کبودی آسان، خونریزی‌هایی که به سختی متوقف می‌شوند و درد استخوان‌ها یا مفاصل مشاهده می‌شود. البته وجود این علائم همیشه به معنی ابتلا به سرطان نیست، اما از والدین و گروه‌های مرتبط با کودکان درخواست می‌شود تا با دیدن این علائم در کودکان، به سرعت به پزشک مراجعه کنند.

دانشگری درخصوص اهمیت معاینات دوره‌ای برای کودکان افزود: در معاینات دوره‌ای پزشک معالج ممکن است بر حسب نیاز آزمایشات لازم را درخواست کند. همچنین فواصل زمانی برای معاینه کودکان به سن آنها بستگی دارد. برای مثال کودک از بدو تولد تا یک سالگی باید به صورت ماهانه ویزیت شود. در سال دوم زندگی این روند به دو ماه و در سال سوم به سه ماه یک‌بار کاهش می‌یابد. پس از چهار سالگی معاینات دوره‌ای هر شش ماه یا سالی یک‌بار انجام می‌شود. لازم به ذکر است که انجام آزمایش خون نیازمند تشخیص پزشک است و زمان مشخصی ندارد.

بنابر اعلام روابط عمومی موسسه خیریه محک، وی گفت: بین سرطان‌های کودک، به جز سرطان خون، تومور کلیه، تومور مغزی، تومور چشمی، تومور غدد لنفاوی و تومور سیستم لنفاوی نیز از شایع‌ترین سرطان‌ها هستند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا ممکن است کودکان مبتلا به هر کدام از این بیماری‌ها دارای هیچ علائمی نباشند، گفت: متاسفانه گاهی شروع بیماری بدون علامت است و با پیشرفت آن یا در معاینه توسط پزشک مشخص می‌شود.

دانشگری در پایان در خصوص تأثیر وراثت در سرطانِ خونِ کودکان گفت: اگر اعضای خانواده‌ای مبتلا به انواع بیماری‌های سرطان باشند، احتمال ابتلای فرزندشان نیز تا حدودی افزایش می‌یابد. اما در حال حاضر برای پیش‌بینی این موضوع آزمایش‌های تشخیصی دقیقی وجود ندارد. در کنار عوامل ژنتیکی و وراثت خانوادگی، سوء تغذیه، مصرف آب شرب و هوای آلوده نیز می‌تواند در ابتلا به سرطان مؤثر باشد. پس در صورت وجود سابقه سرطان در خانواده لزوم پایبند بودن به معاینات دوره‌ای بیشتر احساس می‌شود.

همچنین بنابر اعلام روابط عمومی محک، این موسسه در ۳۰ سال گذشته از ۱۷۳۵۸ کودک مبتلا به سرطان خون حمایت کرده است.

منبع:ایسنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار