230652
۱۹ خرداد ۱۴۰۰

کنوانسیون حقوق کودک استان اردبیل برگزار شد

به گزارش کودک پرس ، نشست فصلی کارگروه پایش و ارزیابی کنوانسیون حقوق کودک استان اردبیل با موضوع نقد و بررسی کتاب‌های انتشاریافته در حوزه کودکان و نوجوانان، در مرکز شماره ۵ کانون پرورش فکری اردبیل برگزار شد. مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل 18 خرداد با اشاره به مناسبت‌های مختلف ازجمله؛ […]

به گزارش کودک پرس ، نشست فصلی کارگروه پایش و ارزیابی کنوانسیون حقوق کودک استان اردبیل با موضوع نقد و بررسی کتاب‌های انتشاریافته در حوزه کودکان و نوجوانان، در مرکز شماره ۵ کانون پرورش فکری اردبیل برگزار شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل 18 خرداد با اشاره به مناسبت‌های مختلف ازجمله؛ اول ماه ژوئن مصادف با یازده خرداد (روز جهانی والدین)، گفت: والدین نقش مهم و حیاتی در رشد خانواده و جوامع بشری دارند و مراقبان اصلی و معلمان فرزندان خود می‌باشند که بدیهی است پایه‌های رشد و تکوین همه انسان‌ها در فضای خانواده و زیر نظر والدین شکل می‌گیرد و این مناسبت فرصتی جهت تمرکز بیشتر به نقش والدین و قدردانی از زحمات جبران‌ناپذیر آن در عرصه تعلیم‌وتربیت است.

زعفر احدزاده به نقش تربیتی والدین که مهم‌ترین عامل وراثت‌اند و هم نقش مهمی در همسو کردن عوامل محیطی مرتبط باتربیت کودک دارند، پرداخت و تصریح کرد: شخصیت آتی و بسیاری از همت‌های بلند، ارزش‌های عالی، خلق‌وخوی نیکو، آزادگی، درون طبعی، کج‌خلقی‌ها و انزواطلبی‌ها از دامان والدین نشئت می‌گیرد و حقوق کودک یکی از ضروریات بسیار اساسی است که ابتدا توسط والدین رعایت شده و باعث می‌شود کودکان به حقوق خود و دیگران احترام بگذارند.

وی با اشاره به ماده ۲۹ پیمان‌نامه حقوق کودک، افزود: نشست مذکور که با حضور مسئولان ارشد فرهنگی استان و اعضای کارگروه و متخصصان کتاب کودک و نوجوان باهدف کیفیت افزایی به کتاب‌های منتشرشده تشکیل‌یافته است، در راستای کیفیت‌بخشی در این حوزه است که برای تحقق اهداف آن باید محتواهای آموزشی کتاب‌ها مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

احدزاده ادامه داد: سال سخت و کرونایی ۱۳۹۹، علی‌رغم مشکلات فراوانی که داشت باعث شد از برخی ظرفیت‌ها، بهتر و بهینه استفاده شود و فراوانی تولید و انتشار کتاب کودک و نوجوان را شاهد باشیم که در قالب ۲۰ عنوان کتاب به‌موازات رشد کیفی آن‌ها، توسط نویسندگان انتشاریافته است.

رئیس کارگروه پایش و ارزیابی حقوق کودک استان در خصوص رعایت استانداردهای کتاب کودک نیز خاطرنشان کرد: انتخاب واژگان متناسب با گنجینه لغات کودکان، همسویی با علایق آن‌ها، مبهم نبودن و قابل درک‌کردن، زبان روان و آهنگ مناسب، برخورداری از پایان خوش، نداشتن حالت نصیحت گونه در آموزش مستقیم، قابل درک‌کردن حوادث خیال‌انگیز و سرگرم‌کننده و لذت‌بخش بودن محتوای تولیدی از استانداردهای لازم است که با لحاظ ویژگی‌های رشدی و شناختی این نسل و مراعات شرایط سنی کودکان و نوجوانان، باید موردتوجه قرار گیرد.

مدیرکل کانون استان در پایان سخنان خود تأکید کرد: در راستای بهبود کیفیت آثار تولیدی در قالب کتاب، استفاده پدیدآورندگان و ناشران استانی از ظرفیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، قطعاً مؤثر و کمک ارزشمندی به ارتقای جذابیت‌ها و استانداردهای لازم خواهد نمود.

ضرورت برنامه ریزی اصولی در تربیت کودکان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: توجه به استانداردهای کتاب کودک، به‌خصوص در مناطقی که به لهجه‌ها و زبان محلی گفتگو می‌شود، ضروری بوده و تصویرگری مناسب با محتوا، توجه به ذائقهٔ مخاطبان به‌خصوص استفاده از زبان و ادبیات فولکلور و بومی منطقه، باید موردتوجه نویسندگان و ناشران استان قرار بگیرد.

عبدالله بحرالعلومی با بیان اینکه کودکان بیشتر به محبت و صلح می‌اندیشند، اظهار داشت: محتوای کتاب‌های تولیدشده در حوزه کودکان و نوجوانان باهدف تشویق به مطالعه و نیز شناسایی استعداد آن‌ها، باید موردتوجه کارشناسان امر قرار بگیرد و بدیهی است در تولید آثار به نگرش و طرز تفکر کودکان، توجه ویژه داشته باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به نقش فضای مجازی در تربیت کودکان اشاره کرد و افزود: به برنامه‌ریزی اصولی و کاربردی در این عرصه نیاز داریم که عموماً در عصر حاضر که نقش آموزش‌های مجازی پررنگ‌تر شده است، توجه به سمبل‌ها و نمادهای مخاطب‌پسند که بیشتر آن‌ها از طبیعت الهام گرفته می‌شود، از الزامات است؛ بنابراین توجه بیشتر به مباحث روان‌شناسی کودکان و نقش بنیادین خانواده‌ها در فرایند تعلیم‌وتربیت، می‌تواند ما را به انتخاب راهکارهای درست رهنمون سازد.

در این نشست، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان، خاطرنشان کرد: باتوجه‌به اینکه اعضای مهم کتابخانه‌ها، مخاطبان کودک و نوجوان بوده و طبق آمار منتشره، کتابخانه‌های روستایی بیش‌ترین آمار امانت کتاب را دارا می‌باشند، توجه به نیاز مخاطبان در شرایط محیطی مختلف، خیلی مهم و حیاتی است و باید مورد عنایت نویسندگان و ناشران قرار گیرد.
پروانه رضا قلی‌زاده گفت: نشر پیدایش، پرتغال، ماهک، پویا و نشر قرآن، مزرعه سرگرمی (غیرفارسی)، زندگی حضرت معصومه (س)، قصه‌های شاهنامه و آذربایجان ناغیلاری، بیش‌ترین سهم را از امانت کتاب در حوزه کودکان و نوجوانان دارند.

وی تأکید کرد: امروزه مهم‌ترین بحث آسیب‌های اجتماعی، خشونت است؛ بنابراین در بومی‌سازی کتاب‌ها، باید فرهنگی را که خشونت را تقویت کند، اصلاح کنیم و در این راستا می‌توانیم کمیته تولید محتوا را تشکیل داده و کمک فکری به نویسندگان ارائه دهیم.

در این جلسهٔ تخصصی که محمود مهدوی از نویسندگان حوزه کودک و نوجوان، حبیب یزدانی شاعر و نویسنده، ساناز آذین فر مترجم کتاب و مریم رضایی ویراستار، حضور داشتند، درباره موانع و مشکلات انتشار کتاب در استان و حمایت‌های لازم در این عرصه، بحث و تبادل نظر شد.

بر اساس این گزارش، داریوش علومی معاون فرهنگی، حسین یوسفی کارشناس مسئول آفرینش‌های فرهنگی هنری و ادبی و نیز مهدیه علیقلیزاده کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری استان، مباحث کارشناسی خود را در خصوص رعایت استانداردهای لازم برای انتشار کتاب کودک و نوجوان ارائه دادند.

شایان‌ذکر است، مقرر شد پدیدآورندگان کتاب حوزه کودک و نوجوان استان در راستای کیفیت‌بخشی به آثار تولیدی، از پیشنهادها و تجارب کارشناسی کانون استان و متخصصان امر، قبل از اخذ مجوزهای لازم جهت انتشار، بهره‌مند شوند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار