موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
23017
۱۴ شهریور ۱۳۹۶

لالایی خواندن پشت میله های زندان

نوزادش را در آغوش گرفته و عرض سلول را از این سو به آن سو می رود و لالایی می خواند . کودک تب کرده و ناآرام است.

به گزارش کودک پرس ،مادر جوان همراه طفل به گرفتاری و بدبختی اش می گرید . یاد روزی می افتد که با ساده دلی ضامن وام دوستش شد . وامی که اکنون او را پشت میله های زندان انداخته و تا یک سال دیگر از طفلش هم جدا می کند .
*31 زندانی زن جرایم غیرعمد در گیلان
31 زندانی زن جرایم غیرعمد در سنین 18 تا 55 سال در زندانهای گیلان بسر می برند که اغلب مادرند و برخی با اطفال شیرخوارشان در زندان به سختی روزگار می گذارنند.
این زندانیان زن جرایم غیرعمد محکوم به پرداخت سه میلیارد و 300 میلیون تومان محکوم شده اند.
جرم غیرعمدی، فعل یا ترک فعلی است که وقوع آن بدون اراده فرد است اما به هر حال قانون را نقض کرده است. جرایم غیرغمد به سه نوع صدور چک پرداخت نشدنی ، جرایم ناشی از تقصیر کارفرمایان و شاغلان به مشاغل پزشکی و مهندسی و جرایم ناشی از تخلفات رانندگی تقسیم بندی می شود.
*زنان در بند و هزاران مشکل
امین حق ره مددکار و مشاور عمده مشکلات زندانیان زن را جدای از خود حبس مساله روحی عنوان کرد.
وی اظهار داشت : بعضی جاها فضای زندان اجازه تفکیک جرایم را نمی دهد و طبیعتا زن هایی که مثلا جرایم غیرعمد دارند با سابقه دارها هم خرج یا هم بند هستند و همین آسیب های شدیدی همراه دارد. این مستلزم تلاش برای حبس زدایی یا تخصیص اعتبارات ویژه برای افزایش ظرفیت زندان و فضای اسکان زندانی هاست.
به گفته وی همچنین زنان به خاطر شرایط خاص جسمی به بهره مندی بیشتر از بهداشت نیازمندند و بسیاری از زندان ها به دلایل کمبود اعتبارات و امکانات و محدودیت فیزیک و هم نیروی انسانی امکان ارایه خدمات استاندارد را ندارند.
حق ره خاطرنشان کرد:ضمنا زن ها بعد از آزادی مساله برچسب را‌ هم دارند و از این رو سخت بتوانند از زیر بار روانی این مساله خلاص شوند.
به گفته وی مشکل دیگری که زن ها را تهدید می کند این است که متاسفانه در مسیر ورودشان به زندان به شکل طعمه دیده می شوند . این از زمان بازداشت در کلانتری تا دادگاه و زندان و زمان مرخصی و آزادی مطرح است. اساسا عده ای در حوالی زندانها برای شکار این زنان اعم از همسر و دختر زندانی مرد یا خود زندانی زن کمین می زنند.
این مددکار و مشاور ، پیشنهاد کرد یک مرکز تخصصی غیر دولتی برای مشاوره و خدمات روان درمانی ویژه زنان آزاد شده از زندان تاسیس شود.

*پویش مهربانی
خوشبختانه امور بانوان استانداری با کمک فرمانداری رشت ، سازمانهای مردم نهاد و رسانه ها و اصحاب فرهنگ و هنر ، موسسه خیریه و ستاد دیه پویشی را با عنوان پویش مهربانی برای کمک به این زنان زندانی غیرعمد به راه انداخته تا آنان را از پشت میله های زندان به خانه و نزد فرزندانشان باز گرداند.
برنجکار مشاور جوان فرماندار رشت روز دوشنبه در جلسه ای پیرامون این موضوع گفت : امیدواریم با کمک نیکوکاران برای آزادسازی زنان زندانی جرائم غیرعمدی همت کنیم.
مونا ابرو فراخ معاون عمرانی فرمانداری رشت نیز اظهار داشت: گرچه فقط چهار درصد زندانیان ما را زنان تشکیل می‌دهند اما با توجه به نقش مهم زن ،خانواده بدون حضور مادر دچار گسیختگی می‌شود.
وی افزود : زن وقتی وارد زندان می شود از طرف همسر و خانواده طرد و دچار آسیب می شود و ازدواج مجدد همسرانشان هم زندگی فرزندانشان را سخت تر می کند.
ابرو فراخ با بیان این که پویش مهربانی گلریزانی را در روز چهارشنبه 15 شهریور در سالن پرورش فکری کودکان ترتیب داده که امیدواریم بتواند به آزادسازی این زنان کمک کند.
معاون عمرانی فرمانداری رشت افزود: نگرانی دیگر ما وضعیت زنان زندانی بعد از آزاد شدن بود که در تلاشیم تا پس از آزادسازی این زندانیان زن جرایم غیرعمد بتوانیم در این زمینه نیز کار مثبتی انجام دهیم.

*گلریزانی برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد
رییس ستاد دیه گیلان با اشاره به وجود 31 زن زندانی جرایم غیرعمد که برخی با اطفال شیرخواره شان در زندان هستند گفت: 800 زندانی مرد و زن جرایم غیرعمد سال گذشته با کمک خیرین از طریق ستاد دیه از زندانهای گیلان آزاد شدند.
حمید کامران زاده میزان جرائم این تعداد را 42 میلیارد تومان عنوان و تصریح کرد : با همکاری شاکیان توانستیم 18 میلیارد و 600 میلیون تومان را بخشش بگیریم .
به گفته وی همچنین علاوه بر تأمین بخشی از این بدهی توسط بیمه‌ها، 3 میلیارد و 600 میلیون تومان توسط صندوق‌های کمک‌کننده تأمین و مابقی توسط کمک‌های مردمی توسط ستاد دیه پرداخت شد.
وی با اشاره به سه میلیارد و 300 میلیون تومان مبلغ محکومیت زندانیان زن جرایم غیرعمد گیلان گفت: روز چهارشنبه منتظر حضور خیرین در گلریزان هستیم و از فردای آن دنبال آزادسازی زندانیان خواهیم بود.
رئیس ستاد دیه استان گیلان با اعلام شماره‌حساب برای خیرین گیلانی گفت: شماره ‌حساب 549623125 ستاد دیه نزد بانک کشاورزی مختص آزادی زنان زندانی با جرائم غیر عمد گشایش یافته است..
تنی چند از هنرمندان خوب گیلانی نیز به پویش کمک به زندانیان زن جرایم غیرعمد پیوسته اند.
چشم امید این زنان و فرزندان بی گناهشان که نه از روی قصد و قرض که برای یک اشتباه خود به زندان افتاده اند به دست هر یک از ما است هر کس به اندازه توان خود همت کند .

 

منبع : ایرنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار