227975
۰۴ خرداد ۱۴۰۰

۲ اثر ایرانی، در میان فهرست جهانی کتاب برای کودکان با نیاز‌های ویژه

فهرست کتاب برای کودکان با نیاز‌های ویژه دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) منتشر شد که در آن دو کتاب معرفی شده از سوی شورای کتاب کودک ایران نیز دیده می‌شود.

خبرگزاری کودک پرس،فهرست کتاب برای کودکان با نیاز‌های ویژه، دفتر بین‌المللی کتاب، برای نسل جوان (IBBY) منتشر شد. در این فهرست کتاب‌هایی با کاربرد‌های گوناگون برای تمام کودکان با نیاز‌ها و توانمندی‌های متفاوت دیده می‌شود.

از کتاب‌های معرفی شده از سوی شورای کتاب کودک ایران، در این دوره، دو اثر به این فهرست مهم جهانی راه یافته است: کتاب حسی لمسی «یه چیزی اینجاست»، سمانه نادری در بخش کتاب‌های حسی و لمسی و کتاب «هفت اسب هفت رنگ»، محمدهادی محمدی، در بخش شخصیت معلول.

کتاب حسی لمسی، گونه‌ای از کتاب‌های تصویری است که با انگشتان خوانده می‌شود. عبارت حسی لمسی بیانگر آن است که چگونه اطلاعات کتاب از طریق لمس کردن منتقل می‌شود. تصاویر این کتاب‌ها از اشکال برجسته‌ای تشکیل می‌شود که با استفاده از مواد مختلف و غالباً با تضاد رنگ بالا ساخته می‌شود. متن موجود در کتاب می‌تواند به شکل بریل یا حروف چاپی درشت باشد.
دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) به منظور ایجاد فرصت برای کودکان با نیاز‌های ویژه برای لذت بردن از کتاب‌ها، تشویق ناشران، توسعه محصولات و اطلاع‌رسانی آثار مناسب برای آنان، عنوان‌های شایسته را هر دو سال یک‌بار در فهرستی منتشر و برای تمامی شعب خود ارسال می‌کند.

انتخاب آثار در سه گروه محصولاتی که با شکل‌های خاص همچون بریل، زبان اشاره، کتاب‌های حسی و لمسی، کتاب‌های آسان‌خوان، به خصوص برای کودکان و نوجوانانی که دارای ناتوانی‌های زبانی یا ذهنی بوده یا در حال آموزش‌گیری هستند، کتاب‌های تصویری که با استفاده از طراحی، موضوعی، تصویرگری و متن‌ها پاسخ‌گو به نیاز‌های این گروه باشد و کتاب‌های تصویری و رمان‌هایی که برای کودکان تولید شده و دارای شخصیت کودک و نوجوان با نیاز‌های ویژه است، صورت می‌گیرد.

در این فهرست هر ساله ۵۰عنوان کتاب از ناشران سراسر دنیا انتخاب می‌شود.

این طرح برای اولین بار در سال ۱۹۸۱با هدف تشویق چاپ کتاب‌های مناسب برای کودکان و نوجوانان دارای ناتوانی‌های جسمی و روحی آغاز به کار کرد.

شورای کتاب کودک، سازمانی مستقل، غیردولتی و نخستین سازمانی است که برای پیشبرد ادبیات کودکان و نوجوانان در ایران پایه‌گذاری شد. شورای کتاب کودک در سال ۱۳۴۱با کوشش توران میرهادی (۱۳۹۵- ۱۳۰۶) و با همکاری گروهی از کارشناسان تعلیم و تربیت و نویسندگان و هنرمندان، فعالیت خود را آغاز ک

منبع:صدا و سیما

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار