227561
۰۲ خرداد ۱۴۰۰

مراسم اختتامیه اولین رویداد نوآورانه و فناورانۀ «کتاب و کودک» برگزار شد

مراسم اختتامیه اولین رویداد نوآورانه و فناورانۀ کتاب و کودک امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

به گزارش کودک پرس،این مراسم با حضور دکتر وحدت رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر نصیری رییس دانشگاه شهید بهشتی و جمعی از مدیران و مسئولان دانشگاه و اکوسیستم نوآوری برگزار شد.
این رویداد با هدف ایجاد آشتی میان کودکان و کتابخوانی از اواخر بهمن سال گذشته در مرکز نوآوری علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی کار خود را آغاز کرده بود، با عبور از مراحل مختلف از جمله پذیرش ایده‌های برتر، برگزاری کارگاه‌های تخصصی، همراهی منتور‌ها با تیم‌ها جهت تکمیل و پیاده سازی طرح‌ها و ایده‌ها، ساخت نمونه‌های اولیه و پایش نهایی ایده‌ها به ایستگاه پایانی خود رسید.
علی اصغر سعدآبادی گفت: سرانه مطالعه کتاب در ایران هفت دقیقه ا‌ست و این آمار در حوزه‌ی کودکان به کمتر از ۳۰ ثانیه می‌رسد.
وی افزود: سال ۹۹، بیش‌از ۴۰۰ میلیارد تومان به مراکز فرهنگی، چاپخانه‌ها، ناشران و تمامی دست‌اندرکاران حوزه کتاب اختصاص داده شده که از این مقدار ۳۵ درصد مربوط به کتاب کودک است.
به گفته رییس مرکز رشد وکارآفرینی دانشگاه شهید بهشتی بذر این رویداد در تابستان سال ۹۹ در پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری و به همت دکتر علم الهدی کاشته و اجرای آن به مرکز نوآوری علوم انسانی و اجتماعی محول شد. بخش بزرگی از ایده‌های حاضر در این رویداد، پاسخ‌هایی بودند بر نیاز‌هایی که از سوی متولیان حوزه کودک مانند سازمان صدا و سیما مطرح شده بود.
سعد آبادی با تاکید بر اینکه این رویداد بر نوآوری در فرم و ومحتوای آثار حوزه کودک تاکید داشته است گفت: با انتشار فراخوان این رویداد در آذر سال ۱۳۹۹، ۸۷ ایده به دبیر خانه ارسال شد که پس از غربالگری در سه مرحله، ۲۱ ایده منخب برگزیده شدند. در این مدت کارگاه‌های تخصصی حوزه کودک، کارگاه‌های کسب و کار و کارگاه‌های ترکیبی برگزار شده که پس از پایش نهایی ۱۵ تیم مجوز حضور در رویداد نهایی را به دست آورده اند.
وی ابراز امیدواری کرد تا تیم‌های حاضر در این مرحله مورد حمایت سرمایه گذاران حاضر قرار گیرند.
در ادامه مراسم دکتر جمیله سادات علم الهدی، ریاست پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی و از اعضای شورای سیاستگذاری رویداد کتاب و کودک، این رویداد را به عنوان اولین تجربه این حوزه معرفی کرد و گفت: این مراسم اثبات می‌کند فاصله گرفتن از مفاهیم انتزاعی در علوم انسانی امکان پذیر و البته ضروری است.
دکتر علم الهدی افزود: این دست فعالیت‌ها نقش علوم انسانی را بر زندگی مردم ملموس‌تر میکند.
وی با قدردانی از دانشکده‌های ادبیات و علوم انسانی و با یادآوری شاخص بودن دانشگاه شهید بهشتی در حوزه علوم انسانی، ابراز امیدواری کرد تا این رویداد بتواند الگویی برای فعالیت‌های عملیاتی بیشتر در حوزه علوم انسانی باشد.
دکتر علی وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری هم گفت:هیچ فعالیت نوآورانه‌ای بدون جذب سرمایه به سرانجام نخواهد رسید.
وی افزود:در کنار اعضای زسیت بوم نوآوری و کارآفرینی دانشگاه شهید بهشتی مانند پارک علم و فناوری، مراکز نوآوری دانشکده ها، شتابدهنده‌ها و پژوهشکده‌های فعال نیاز به صندوق پژوهش و فناوری حس میشد که حال این اتفاق افتاده است. صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه شهید بهشتی می‌تواند با ارائه تسهیلات، به طور مثال در قالب لیزینگ یا نمونه سازی، عصای دست نوآوری باشد.
وحدت همچنین افزود: شرکت‌های دانش بنیان در ابتدای مسیر بیشتر بر حوزه متمرکز بوده اند، البته کشش از سوی این حوزه هم بیشتر بوده است. اما با پیدایش شرکت‌های دانش بنیان نوع سه توجه بیشتری به حوزه علوم انسانی صورت گرفته است که این که رویداد از گام‌های آغازین است.
وحدت گفت: حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت‌ها در مراحل مختلفی از چرخه عمر آن‌ها صورت میگیرد. این حمایت درمراحل اولیه از طریق شتابدهنده‌ها صورت میگیرد.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه شتابدهنده‌های حاضر در دانشگاه شهید بهشتی در صورت نیاز از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی تجهیز خواهند شد از دانشگاه به عنوان محلی برای جوشش ایده‌های خوب یاد کرد که حضور نداشتن آن از بازده زیست بوم کارآفرینی می‌کاهد.
دکتر نصیری قیداری ریاست دانشگاه شهیدبهشتی نیز در این مراسم گفت: این اختتامیه آغازی را برای ذهن‌ها ایجاد کرده‌است.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: علم مربوط به علوم انسانی با انسان باشعور ارتباط دارد، بعد معنوی انسان است که باعث توجه خداوند و ملائک به او شده‌ست.
وی در زمینه رویداد کتاب کودک افزود:حرکت‌های بزرگ دنیا، اول بزرگ نبوده‌اند از همین جمع‌های کوچک آغاز شده‌است. مشروط بر اینکه در آن راهبری درست و جدیت وجود داشته باشد.
دکتر نصیری اشاره کرد: در محتوای تولید شده برای کودک باید ظرافت وجود داشته باشد. ما در ایران از غنای فرهنگی برخورداریم. باید ویدیو، نماهنگ، داستان غنی و پرمحتوا برای کودکان مهیا کنیم، بدین صورت جذب محتوا‌های غربی نمی‌شوند.
در ادامه مراسم ۱۵ تیم راه یافته به مرحله نهایی در حضور ۳ نفر از اعضای شورای سیاستگذاری رویداد دکتر مریم جلالی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، دکتر محمدرضا مرادی مدیرعامل شتاب دهنده گام دوم و دکتر علی اصغر سعدآبادی رییس مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه شهید بهشتی به ارائه کار خود پرداختند.
رویداد نوآورانه کتاب و کودک با اعلام تیم‌های برتر و اعطای لوح‌های سپاس به کار خود پایان داد.

منبع:صدا و سیما

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار