2270
۰۱ شهریور ۱۳۹۵

نمایش (گنبد به دوش) اقتباسی از هفت‌پیکر نظامی

لیلا کفاش زاده: نمایش «گنبد به دوش» اقتباسی آزاد از هفت پیکر نظامی است که با تلفیقی از تکنیک‌های مختلف عروسکی اجرا می‌شود.

به گزارش کودک پرس     لیلا کفاش‌زاده – مسئول دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری – با اشاره به اجرای نمایشی با متون کهن ایرانی در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران، گفت: با توجه به وجود ادبیات غنی در فرهنگ ایرانی می‌توان از ظرفیت‌های جشنواره‌هایی به این سبک بهره جست تا نسل جدید با متون قرن‌های گذشته آشنا شود.
او درباره‌ی این نمایش که «گنبد به دوش» نام دارد، ادامه داد: نمایش «گنبد به دوش» اقتباسی آزاد از هفت پیکر نظامی است که با تلفیقی از تکنیک‌های مختلف عروسکی اجرا می‌شود. «پوپک عظیم‌پور» کارگردان این نمایش سعی کرده تا با استفاده از شیوه‌های اصیل ایرانی همچون پرده‌خوانی و خیمه‌شب‌بازی در کنار تکنیک‌های مدرنی مانند انیمیشن، ویدئو گرافیک و ویدئو آرت اثری بیافریند که پیوند دهنده‌ی آثار فاخر و هنرهای اصیل، با مخاطب جوان امروزی باشد.
مسئول دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، افزود: مواجهه‌ی نسل جوان با متون کهن کار دشواری است؛ اما در این اثر سعی شده با وفاداری به عناصر دراماتیک و ادبی متون کهن خوانش جدیدی از هفت پیکر ارائه شود. سجاد طهماسبی، نویسنده‌ی این نمایش نیز فانتزی‌ِ زیبایی در هزار توی گنبدهای هفت‌پیکر نظامی خلق کرده است که با هنرنمایی ۲۰ نفر از دانشجویان رشته نمایش عروسکی دانشگاه تهران، پنجم شهریور در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.
کفاش‌زاده همچنین تصریح کرد: تولیداتی از این دست می‌تواند به حفظ میراث ادبی ایران و انتقال آن به نسل جدید کمک شایانی کند.

او در بخش دیگر از صحبت‌هایش به شانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران اشاره کرد و گفت: از تفاوت جشنواره شانزدهم با دیگر جشنواره‌ها می‌توان به تاکید تولیدات عروسکی برای کودکان در این جشنواره اشاره کرد و برهمین اساس در روز نخستش، جشنواره کار خود را با یک مراسم شادپیمایی (کارناوال) عروسکی آغاز می‌کند.

مسئول دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه با بیان اینکه «در این برنامه، همه گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره، با عروسک‌هایشان شرکت خواهند داشت» ادامه داد: از همه کودکان و خانواده‌هایشان دعوت شده تا با عروسک‌های خود در این جشن که این برنامه عروسکی، در فاصله میان تالار وحدت تا محوطه باز تئاتر شهر برگزار می‌شود، شرکت کنند.

کفاش زاده همچنین از برگزاری نمایشگاه و فروشگاهی از عروسک های بومی دست ساز بانوان روستاهای ایران خبر داد.

 

 

منبع: ایسنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار