موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل/استانها
225402
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

راه اندازی سامانه فوریت های روانی – اجتماعی نماد در البرز

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز اعلام کرد: سامانه تلفنی فوریت های روانی- اجتماعی و مداخله سریع، به موقع و موثر« ۱۵۷۰» نماد ویژه دانش آموزان به منظورحمایت از حقوق کودکان و نوجوانان دراین استان راه اندازی شد.

به گزارش کودک پرس،فرشته فهمیده روز یکشنبه اظهارداشت: راه اندازی این خط تلفنی در راستای مداخله درفوریت های روانی – اجتماعی ، دانش آموزانی که دارای وضعیت روانشناختی و هیجانی نامناسب و بحران شده اند در دستور کاری قرار گرفت.

وی از ظرفیت سازی برای مداخلات روانی ، شناسایی به موقع و توانمندسازی دانش آموزان در معرض خطر، ورود سریع ، کنترل و کاهش عوامل مخاطره آمیز دانش آموزان، افزایش آمادگی مدارس برای واکنش سریع در فوریت های روانی اجتماعی ، کنترل و کاستن از میزان بحران فردی ،خانوادگی و اجتماعی، ارائه خدمات تخصصی به دانش آموزان در معرض خطر، رصد مستمر وضعیت فوریت های روانی اجتماعی و فراهم نمودن زمینه همکاری های درون و برون سازمانی در ارائه خدمات تخصصی را از اهداف مهم این طرح برشمرد.

فهمیده به خدمات تخصصی روانی – اجتماعی که به صورت شبانه روزی و رایگان به دانش آموزان ارائه می گردد پرداخت و خاطرنشان کرد: این خدمات در سطح مداخله دربحران های فردی، اجتماعی و خانوادگی، پاسخگویی تلفنی و خدمات سیار در مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی آموزش و پرورش نواحی و مناطق هشتگانه آموزش و پرورش البرز ارائه می شود.

وی بیان داشت: با توجه به اجرای طرح نماد در مدارس کشور از جمله استان البرز و آزمون غربالگری سلامت روانی – رفتاری که نشان از افزایش آسیب های روانی – اجتماعی در حوزه رفتارهای پرخطر و اختلالات روانشناختی دربین دانش آموزان دارد لذا راه اندازی خط تلفنی ۱۵۷۰ می تواند نقش موثری درخدمات دهی و اقدامات پیشگیرانه داشته باشد.

فهمیده از اضطراب، افسردگی، خشم به عنوان اختلالات روان شناختی نام برد و خاطرنشان کرد: درحوزه رفتارهای پرخطر هم می توان به خودکشی، فرار، سوء استفاده اخلاقی، بی سرپناهی، بدسرپرستی ، نزاع خیابانی و سوء مصرف مواد مخدر اشاره کرد.

وی یادآورشد: توجه به شرایط دانش آموزان دراین دوران حساس بویژه توسط والدین و مربیان به منظور پیشگیری از گرایش آنان به رفتارهای انحرافی ضروری است.

فهمیده تصریح کرد: دانش آموزانی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده اند، آزار دیده جنسی یا سوء استفاده شده ، فرار از منزل یا مدرسه، هرگونه وضعیت زیان بار ناشی از فقر شدید ، آوراگی و بی خانمانی، بزهکاری و همچنین دانش آموزانی که سرپرست آنان دچارسهل انگاری، ناتوانی در سرپرستی، بد سرپرستی و غفلت یا ترک سرپرستی می باشند زیر پوشش این طرح قرار می گیرند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز با بیان اینکه فرآیند ارائه خدمات فوریت های روانی – اجتماعی به دانش آموزان در این طرح نظامند و هدف دار است، اضافه کرد: شناسایی دانش آموزان نیازمند به مداخله به شیوه گزارش از مدرسه، تماس خود دانش آموز با خط ۱۵۷۰ ، مشاهدات و غربالگری های آزمون سلامت روان که در سامانه همگام صورت می پذیرد، انجام می شود.

وی اعضای تیم تخصصی مداخله در فوریت های روانی – اجتماعی استان  البرز را شامل روانپزشک ، پزشک عمومی و مشاوره حقوقی حسب مورد، روان شناس بالینی، مشاور، مددکار اجتماعی ذکر کرد.

فهمیده ادامه داد: حضور تیم تخصصی مداخله در فوریت های روانی – اجتماعی می تواند به صورت گروه های ۲ الی سه نفره در محل حادثه صورت پذیرد اما ارجاع و اقدامات درمانی باید به کل اعضا تیم رسانده شود.

وی تاکید کرد: فوریت های روانی – اجتماعی و مداخله سریع ، به موقع و موثر یکی از اولویت های کلان و راهبردی معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش است.

استان البرز ۴۷۳ هزار دانش آموز دارد.

منبع:ایرنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار