موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل
224564
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

رشد استعدادهای کودکان و نوجوانان ماموریت کانون پرورش فکری

وزیر آموزش و پرورش گفت: مأموریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نفوذ هرچه بیشتر و شناخت عمیق‌تر استعدادهای انبوه دانش آموزان و کمک به تجلی توانمندی‌ها و رشد استعدادهای کودکان و نوجوانان است.

به گزارش کودک پرس ،محسن حاجی میرزایی روز دوشنبه در آیین تکریم و معارفه مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با تقدیر از مدیرعامل سابق کانون فکری کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: فاضل نظری، از ستاره‌های درخشان ادب و شعر فارسی این سرزمین و از دست پروردگان انقلاب اسلامی است که امیدوارم جامعه از درخشش وی بهره‌مند باشد.

در این مراسم مهدی علی اکبرزاده با حکم وزیر آموزش و پرورش به عنوان جانشین فاضل نظری منصوب شد. نظری از آذر سال ۱۳۹۶ تاکنون عهده‌دار این مسئولیت بود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: «تنوع» و «تفاوت» یکی از واقعیت‌های قابل‌ مشاهده در زندگی جوامع است، تنوع در آداب، رسوم، فرهنگ و تمدن در جامعه بشری وجود دارد و یکی از مهم‌ترین عوامل تبیین‌کننده تنوع و تفاوت‌ها، یادگیری است.

حاجی میزایی، با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم، تصریح کرد: انسان‌ها در بدو تولد ناآگاه هستند و به‌ تدریج آگاهی یافته و هویت و شخصیت آن ها شکل می گیرد و توانا می‌شوند. انعطاف‌پذیری قابل‌ مشاهده در رفتار افراد و جوامع، محصول یادگیری است.

وی یادگیری را عامل صورتگری و نقش‌آفرینی دانست و عنوان کرد: انعطاف‌پذیری در زندگی انسان‌ها محصول یادگیری است و با یادگیری تفاوت‌ها شکل می‌گیرند، یادگیری قابلیتی است که از بدو تولد تا مرگ، همراه انسان است و فراگیرترین رفتار انسان در طول زندگی، یادگیری است.

وزیر آموزش‌وپرورش، توقف و اختلال در یادگیری را اختلال در زندگی اجتماعی، شخصیت و سلامت روانی جامعه خواند و اذعان کرد: امروز پدیده‌های تلخ آسیب‌های اجتماعی را می‌توان در پرتو اختلال در یادگیری تبیین و توانمندی‌های ملی و درجات مختلف توسعه‌یافتگی و تعالی پیشرفت را در پرتو یادگیری فهم کرد.

عضو کابینه تدبیر و امید تصریح کرد: فرآیند یادگیری در تمام طول حیات انسان، استمرار دارد، اما ارزش زمان‌ها یکسان نیست، یادگیری در دوران کودکی و نوجوانی با عمیق‌ترین، پایدارترین، مؤثرترین و درعین‌حال، هموارترین شکل تغییر و تأثیرپذیری همراه است.

وی دوران کودکی و نوجوانی را دوران طلایی انسان‌ها برشمرد و افزود: این دوران طلایی شکل‌گیری تمدن‌ها، فرهنگ‌ها و ظرفیت‌های ملی یک جامعه نیز هست، این فرصت را در اختیار نهاد تعلیم و تربیت قرار داده‌اند.

حاجی میرزایی شکل‌گیری بنای واقعی جامعه را در دوران کودکی و نوجوانی دانست و عنوان کرد: آنچه فردا مشاهده می‌شود، امروز پایه‌گذاری می‌شود، آموزش‌وپرورش دارای طلایی‌ترین فرصت برای ساختن آینده است. امروز نیز محصول آموزش و برنامه‌های دیروز است و فردا نیز نتیجه برنامه‌های امروز است.

وی خاطرنشان کرد: ساختن آینده جامعه، مأموریتی است که به اقتضای پیچیدگی توزیع‌شده است، بخشی را معاونان آموزشی، پرورشی، تربیت‌بدنی و بخشی را کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر عهده دارد. باید این یکپارچگی و انسجام حفظ شود، لذا عملکردها در کل معنا می‌یابد و تفسیر می‌شود، کارکردها نیز در کنار سایر کارکردها، اعتبار می‌یابند.

وزیر آموزش‌وپرورش، بر نگرش پیوسته تأکید و تصریح کرد: نگرش باید اجزا را در کنار هم فهم کند. همه نهادهای تأثیرگذار در عرصه تعلیم و تربیت در کنار هم قرار گیرند، بنابراین اگر آنچه در خانواده، مدرسه و تلویزیون برای دانش آموزان ارائه می‌شود از یک انسجام و یکپارچگی برخوردار نباشد، فرصت طلایی مذکور را تضییع و منهدم می‌کند و ما در کنار هم فهمیده می‌شویم.

وی افزود: تعارض و ناهماهنگی در فهم این مقوله و فقدان انسجام در این مسیر، با نتایج تلخی همراه خواهد بود، در آموزش‌وپرورش باید تصویر روشنی از این انسجام و هماهنگی را ارائه کنیم؛ بنابراین حفظ این انسجام و همدلی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از توصیه‌های مؤکد است، زیرا باید دائماً بر همدلی‌ها بیفزاییم.

عضو کابینه تدبیر و امید، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را عضوی از اعضای نهاد بزرگ تعلیم و تربیت دانست و خاطرنشان کرد: قرار نیست که در این حوزه کارهایی انجام شود که در بخش‌های دیگر نیز انجام می‌شود، بلکه هر بخشی کار مختص خود را انجام می‌دهد و با قواعد خاص خودش حرکت می‌کند، هرچند قواعد متفاوت است، اما جهت حرکت و اهداف همه اعضای تعلیم و تربیت یکسان است، بنابراین اجزا درهم‌تنیده می‌شوند تا تاروپود نهاد تعلیم و تربیت را استوار کنند.

وی موضوع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را موضوع پانزده و نیم میلیون دانش‌آموز دانست و افزود: مأموریت کانون، شناخت عمیق استعدادهای دانش آموزان است. مدرسه کانون آینده و زندگی جامعه است، همه‌چیز حول مدرسه قوام می‌یابد، بنابراین مدرسه باید به یک عنصر کارساز در حیات اجتماعی و فرهنگی تبدیل شود.

حاجی میرزایی با قدردانی از تلاش‌های انجام‌شده، تصریح کرد: باید با حداکثر همدلی و انسجام در تاروپود نظام تعلیم و تربیت، بیش از گذشته تلاش کنیم و امیدوارم این بنا بیشتر از گذشته بر تارک سرزمین اسلامی ایران بدرخشد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار