موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
224504
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰

ابتلای ۱۲ درصد کودکان ایرانی به آسم

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و عضو انجمن آسم و آلرژی درباره بیماری آسم در ایران با توجه به روز جهانی آسم اظهار داشت: آسم با اینکه در کودکان شایع است اما بروز و پیدایش آسم در بالغین و بزرگسالان هم شایع است.

به گزارش کودک پرس ،دکتر سید علیرضا مهدویانی، فوق تخصص آلرژی در پاسخ به این سوال که بیماری آسم بیشتر از چه سنینی شروع می‌شود؟ گفت: آسم یک بیماری مزمن است و در دنیا حدود ۳۰۰ میلیون نفر به آن مبتلا هستند. آسم هم در کودکان و هم در بزرگسالان وجود دارد ولی سن شروع آن در کودکان شایعتر است. براساس مطالعاتی که در کشور ما انجام شده است شیوع آسم در کل جمعیت حدود هشت درصد است البته این آمار در جمعیت کودکان به حدود دوازده درصد می‌رسد، بنابراین در کشور ما آسم در اطفال بیشتر از بزرگسالان است.

بیش از صد ژن کاندید بیماری آسم حساب می‌شوند

وی در مورد علت بروز بیشتر آسم تصریح کرد: به نظر می‌رسد هم عوامل ژنتیکی و هم عوامل محیطی در ایجاد آسم دخالت دارند. بیش از صد ژن کاندید بیماری آسم حساب می‌شوند البته هنوز به طور دقیق یک ژن خاص شناخته نشده است. ژن‌های متعدد در بروز بیماری آسم دخالت دارند. محققین بیش از صد ژن را برای بیماری آسم کاندید دانسته‌اند البته عوامل محیطی هم دخالت دارند، یعنی سبک و شیوه زندگی و نحوه تغذیه و آلاینده‌های محیطی همه در افزایش شیوع دخالت داشته است.

وی در خصوص اینکه آیا می‌توان گفت بیماری آسم در کودکی بروز پیدا نکرده و در بزرگسالی خود را نشان داده یا اینکه عوامل محیطی تأثیر گذار بوده است؟ اظهار داشت: آسم با اینکه در کودکان شایع است اما بروز و پیدایش آسم در بالغین و بزرگسالان هم شایع است.

پدرها و مادرها باید با علایم آسم در کودکان خود آشنا باشند

مهمترین علامت آسم در بزرگسالان و کودکان سرفه‌های طولانی مدت است

تغذیه انحصاری با شیر مادر در شش ماه اول زندگی می تواند از آسم جلوگیری کند

دکتر مهدویانی در مورد عامل بیماری آسم و اینکه آیا بیشتر ژنتیکی است یا محیطی؟ گفت: نمی‌توان پاسخ دقیقی داد به نظر هم عوامل محیطی است و هم ژنتیکی البته به نظر می‌رسد سهم عوامل ژنتیکی در این ابتلا بیشتر است. پدرها و مادرها باید با علایم آسم در کودکان خود آشنا باشند. سرفه‌هایی که بعد از سرما خوردگی باقی است و بیش از ده روز طول می‌کشد، سرفه‌هایی که با فعالیت‌هایی مثل خنده و گریه و استرس تشدید می‌شود؛ این‌ها می‌توانند از علایم ابتلا به آسم باشند. اگر پدران و مادران با این علایم در کودکان خود روبرو هستند حتماً باید گوش به زنگ باشند و به پزشک مراجعه کنند تا این تشخیص را یا رد کند یا تأیید کند. بنابراین اول از همه باید علایم آسم را بشناسند. مهمترین علامت در بزرگسالان و کودکان سرفه‌های طولانی مدت است نه خس خسی که همیشه در ذهن ما است و فکر می‌کنیم با خس خس باید به پزشک مراجعه کنیم. ما در بحث پیشگیری، موارد اولیه و ثانویه داریم. در بحث آسم پیشگیری اولیه نداریم که بگوییم کاری بکنیم تا کودک ما از ابتدای به دنیا آمدنش به آسم مبتلا نشود. البته تغذیه انسانی با شیر مادر بخصوص در ۴ تا ۶ ماه اول زندگی در کاهش بیماری‌های آلرژیک ازجمله آسم نقش دارد بنابراین توصیه ما تغذیه انحصاری با شیر مادر در شش ماه اول زندگی است. اما در مورد پیشگیری ثانویه افراد باید از عوامل حساسیت زا و شعله ور کننده اجتناب کنند شایع‌ترین‌ها سرما خوردگی‌های ویروسی و عوامل آلرژیک است. آلاینده‌های محیطی و دود سیگار و استرس‌های روحی و روانی و برخی داروها که افراد باید از آنها اجتناب داشته باشند. بحث آلرژن ها بحثی طولانی است و افراد باید از آلرژن ها اجتناب کنند.

این متخصص آسم در مورد اینکه آیا آلرژی در طولانی مدت به آسم منجر می‌شود؟ بیان داشت: ما اصطلاحی داریم به نام «آلرژیک مارچ» یا «رژه آلرژی» یعنی آلرژی چیز ثابت و پایداری نیست و می‌تواند چهره عوض کند. ممکن است فرد مستعد به بیماری‌های آلرژیک در ابتدای زندگی‌اش اگزما پیدا کند و در سنین بالاتر دچار آلرژی بینی یا ریمیت آلرژیک شود و در نهایت ممکن است به آسم هم برسد. ما به این سیر رژه آلرژیک می گوییم. ما در بیماری‌های آلرژیک شاهد این روند هستیم.

وی در خصوص اینکه آیا کرونا در افراد مستعد به آسم تشدید می‌شود؟گفت: تا الان شواهدی وجود ندارد که افراد مبتلا به آسم و آلرژی استعداد بیشتری در ابتلا به کرونا نشان بدهند یا مبتلا به کرونای نوع شدیدتری شوند. حتی داروهایی که در آسم و آلرژی استفاده می‌شود تا اینجا نشان نداده فرد را بیشتر به کرونا مبتلا کند البته بیمارانی که دچار آسم شدید هستند یک ریز فاکتور برای ابتلا به کرونا هستند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار