موقعیت فعلی شما : خانه/سازمان بهزیستی
224461
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰

۸۰۰ کودک کار در تهران جذب شدند/ ادامه کارشکنی های پیمانکاران شهرداری در استفاده از کودکان زباله‌گرد

مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به جذب ۸۰۰ کودک کار و خیابان در طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان گفت: تاکنون فقط ۹ کودک دوباره برای کار به خیابان برگشته‌اند.
سلامت نیوز: جذب ۸۰۰ کودک کار و خیابان/ تداوم تخلف پیمانکاران شهرداری در بکارگیری کودکان برای زباله‌گردی

به گزارش کودک پرس ،«امین شاهرخی» مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به اجرای طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان گفت: تاکنون ۸۰۰ کودک کار در این طرح جذب شده‌اند و علیرغم اینکه پیک چهارم بیماری کرونا است، اما این طرح به روال خود ادامه دارد. خوشبختانه با اجرای این طرح کمتر شاهد حضور کودکان کار به ویژه در ایام روز در میادین و معابر اصلی شهر هستیم.

وی ادامه داد: البته تعدادی از این کودکان سوق پیدا کرده‌اند به مناطقی که تحت نظر ما نیستند مانند متروها یا با توجه به اینکه از زمان حضور پرسنل ما در خیابان مطلع هستند، در ساعات خاصی مانند انتهای شب در خیابان حضور پیدا می‌کنند. درخواست ما از شهروندان این است که چنانچه کودکان کار را در خیابان مشاهده کردند به اورژانس ۱۲۳ اطلاع دهند تا برای جذب این کودکان اقدام شود. همچنین تاکید و خواهش می‌کنم از روی دلسوزی به این کودکان کمک نکنند و کمک‌های خود را به حساب مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی واریز کنند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای جذب کودکانی که در ساعات پایانی شب در خیابان حضور دارند و یا در متروها فعالیت می‌کنند،‌ دارید؟ تصریح کرد: آمار کودکانی که در ساعات پایانی شب در خیابان حضور دارند، خیلی زیاد نیست البته ما برای این کودکان نیز برنامه داریم و تلاش می‌کنیم تا در آینده حضور همکاران ما در خیابان به صورت شبانه روزی باشد و بتوانیم این کودکان را نیز جذب کنیم.

شاهرخی همچنین با بیان اینکه روند ساماندهی خانواده‌ها برای تمامی این کودکان در حال انجام است، گفت: حدود ۸۵ درصد از کودکانی که تاکنون جذب شده‌اند از اتباع دیگر کشورها هستند. خوشبختانه طرح ما طرحی است که با مستندات قوی وارد میدان شده و مشخصات همه کودکان از طریق عنبیه آنها ثبت می‌شود. وقتی مشخصات این کودکان در سامانه ثبت شود اگر کودک دوباره در خیابان حاضر شود و توسط همکاران ما جذب شود براساس اطلاعاتی که از این کودک در سامانه وجود دارد، مشخص می شود که این کودک برای بار دوم است که جذب شده و به دلیل اینکه خانواده‌ها تعهد داده‌اند که دیگر کودکان در سر چهارراه و معابر حاضر نشوند از طریق مراجع قضایی این موضوع را پیگریی خواهیم کرد. اگر این کودک از اتباع دیگر کشورها باشد رد مرز می‌شود، اما اگر از اتباع کشور خودمان باشد براساس آیین نامه دادگاه مدنی به آن رسیدگی می‌شود و پدر و مادر این کودک متخلف و مجرم محسوب می‌شوند.

وی در پاسخ به این سوال که تاکنون چه تعداد از این کودکان به خیابان بازگشته‌اند، ادامه داد: براساس آخرین آمار ما ۹ کودک پس از جذب دوباره به خیابان بازگشته‌اند. یک مورد نیز منجر به رد مرز شد اما از مابقی تعهد گرفته شده و خوشبختانه ما شاهد حضور آنها نبوده‌ایم.

مدیرکل بهزیستی استان تهران در پاسخ به این سوال که چه تعداد از این کودکان شهرستانی بوده و توسط خانواده برای کار به تهران فرستاده می شوند، تصریح کرد: از شهرستان‌های اطراف شاید چنین کودکانی باشند که برای کار به تهران بیایند، اما از شهرستان‌های غیر از استان تهران کودکانی هستند که چندسالی است به تهران آمده‌اند و اینگونه نیست که اخیرا برای کار به تهران فرستاده شوند. به ویژه در ایام کرونا که ترددها کمتر شده است، ما شاهد کودکان از شهرستان‌های دیگر استان‌ها نبوده‌ایم.

شاهرخی در پاسخ به این سوال که با توجه به پیک چهارم کرونا آیا مواردی از بیماری در بین کودکان کار و خیابان مشاهده شده است،‌ گفت: همه کودکانی که جذب می‌شوند در بدو ورود از نظر سلامتی غربالگری می‌شوند و معاینات بالینی و پزشکی برای آن‌ها انجام می‌شود. خوشبختانه در مراکز نگهداری کودکان کار حتی یک مورد مبتلا به کرونا هم مشاهده نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد کودک کار و خیابان هنوز جمع آوری نشده‌اند؟ خاطرنشان کرد: پیش‌بینی ما در ابتدای این طرح این بود که حدود ۲ هزار کودک در معابر و میادین اصلی شهر فعالیت می‌کنند، اما وقتی طرح آغاز شد و ادامه پیدا کرد به جهت اینکه از این طرح مطلع شدند، کمتر در میادین حاضر شدند و ما آنها را مشاهده نمی‌کنیم مگر اینکه به ندرت این کودکان در خیابان حضور پیدا کنند و توسط همکاران ما جذب شوند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران درباره پروسه توانمندسازی خانواده کودکان کار و خیابان گفت: پروسه توانمندسازی خانواده‌های این افراد به موسساتی که تحت نظر بهزیستی هستند، واگذار شده است و خوشبختانه این موسسات نیز همکاری لازم را در این زمینه با ما دارند. اگر خانواده دچار بیماری باشد و نیاز به حمایت بیمه‌ای داشته باشند یا اینکه نیازمند حمایت‌های شغلی و … باشند، این خانواده‌ها توسط این موسسات حمایت می‌شوند و نتایج خوبی نیز حاصل شده است.

شاهرخی همچنین درباره ساماندهی کودکان زباله گرد گفت: جلسات متعددی دو سال پیش با شهرداری تهران در این زمینه داشته‌ایم. ریشه این موضوع باید خشک شود و این کار با تعهد پیمانکار نسبت به عدم استفاده از کودکان برای زباله گردی است. ما چنانچه کودکان زباله‌گرد را مشاهده کنیم به شهرداری تهران گزارش می‌دهیم، شهرداری نیز در این زمینه ورود پیدا کرده و تا جایی که توانسته است، اقدامات لازم را در خصوص عدم به کارگیری کودکان برای زباله‌گردی انجام داده است، اما گاهی اوقات پیمانکاران تحت نظر شهرداری از این موضوع تخلف می‌کنند و از کودکان برای زباله‌گردی استفاده می‌کنند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار