موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
224301
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

هم مسیر شدن ماما با کسی که رؤیای مادر شدن دارد

در حیطه ناباروری، زمانی که درمان ناباروری با همه نگرانی‌هایش آغاز می‌شود، ماما با کسی که رؤیای مادر شدن در دل پرورانده هم مسیر می‌شود تا این رؤیا رنگ واقعیت بگیرد.

به گزارش کودک پرس ،مهنام ملکوتی روز چهارشنبه، با تاکید بر اینکه در همه کشورها گروه های پر خطر همچون مادران و کودکان نیاز بیشتری به دریافت خدمات و مراقبت‌های بهداشتی، درمانی دارند، اظهار داشت: یکی از مهمترین شاخص های ارزیابی وضعیت بهداشت و درمان در هر کشور برطرف کردن نیازهای درمانی و مراقبت های بهداشتی این دو قشر است لذا رشته مامایی و ماماها می توانند با تقویت نقش خود در این حیطه به ارتقای سلامت مادران و کودکان در کشور کمک شایانی کنند.

وی ادامه داد: ماماها از یک سو با ایفای نقش محوری خود در تامین سلامت بانوان و نوزادان و از سوی دیگر بازویی پرتوان در نظام سلامت هستند که بدون همکاری ارزشمند و دلسوزانه آنها، مسیر اعتلای سلامت مادر و نوزاد طی نمی شود.

این ماما و مشاور مادران باردار با تاکید بر اینکه از جمله نقش های عمومی ماماها می توان به نقش های نظارت، مدیریت، مشاوره، تحقیق، تعلیم و تدریس اشاره کرد، یادآور شد: نقش تخصصی ماماها شامل مراقبت در دوران قبل، زمان و پس از بارداری، مراقبت از نوزاد، معاینات زنان و خدمات تنظیم خانواده در کنار متخصص زنان است.

ملکوتی با تاکید بر اینکه توسعه هر کشوری به دو بال آموزش و بهداشت وابسته است، تصریح کرد: از آنجا که ارایه خدمات بهتر منوط به انجام کار تیمی است لذا ماما در کنار متخصص زنان، متخصص اطفال، روانشناسان و مددکار اجتماعی نقش موثرتری خواهند داشت.

وی افزود: نقش مشاوره ای و همراهی ماما در این سفر بسیار نقش برجسته ای است چرا که مراجعان ناباروری، بیش از حمایت درمانی و پزشکی، نیازمند حمایت روانی هستند که در این بین ماما در کنار سایر اعضای تیم درمان نقش مهمی را ایفا می کند.

ملکوتی خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم در دنیای امروز، پیشرفت سریع علم پزشکی و ظهور فناوری های جدید از یکطرف و بالا رفتن آگاهی مردم و تلاش جهت برقراری کیفیت زندگی بهتر موجب شده است که تلاش جهت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی بهتر و مطلوب تر افزایش یابد.

در تقویم ایران و جهان، امروز ۱۵اردیبهشت مصادف با پنجم ماه می میلادی با عنوان روز جهانی ماما نامگذاری شده تا بار دیگر عشق، فداکاری و زحمات بی‌دریغ آنها را در زمینی شدن انسان‌ها به یاد آوریم.

این روز برای اولین بار در سال۱۹۸۰ با هدف افزایش آگاهی و تبادل اطلاعات ما بین مادر و نوزاد و ماما، به عنوان روز جهانی ماما پیشنهاد گردید و سپس از سال ۱۹۹۲ به صورت رسمی‌ اعلام شد.

این نامگذاری با هدف بزرگداشت ماما و افزایش آگاهی و تبادل اطلاعات در راستای سلامتی مادر و نوزاد و اهمیت کار مامایی صورت گرفت چرا که این فرشتگان نجات دهنده بشریت، هر ساله جان میلیون ها نفر را نجات می دهند و بر اساس آمارهای منتشر شده، ۸۵ درصد مراقبت های مادران باردار در جهان توسط ماما انجام می گیرد و با حضور ماماها ۶۰ درصد زایمان طبیعی انجام می شود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار