موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
224187
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰

بیماری های با اختلالات عاطفی به ویژه اضطراب و ترس در کودکان وجود دارد

یک روانشناس گفت: طبق استاندارد جهانی بر اساس آنچه که سازمان بهداشت جهانی مطرح کرده باید به ازای هر ۵۰ خانوار یک روانشناس و مشاور وجود داشته باشد این در حالی است که در کشور ما شمار روانشناسان و مشاوران به مراتب بسیار کمتر است.

به گزارش کودک پرس ،سید محسن میرطالبی، درباره جایگاه مشاور و روانشناس در کشور اظهار داشت: به طور کلی ضرورت وجود روانشناس و مشاوره در همه جوامع احساس می شود و طبق استاندارد جهانی بر اساس آنچه که سازمان بهداشت جهانی مطرح کرده باید به ازای هر ۵۰ خانوار یک روانشناس و مشاور وجود داشته باشد این در حالی است که در کشور ما شمار روانشناسان و مشاوران به مراتب بسیار کمتر است.

وی با بیان اینکه کمبود روانشناس و مشاور در حوزه های مختلف از جمله مراکز عمومی و مطب ها وجود دارد، افزود: در کشور ۲۰ تا ۲۵ هزار خانوار وجود دارد که بر اساس آمار سازمان نظام روانشناسی تنها ۶ هزار نفر دارای مجوز هستند و ۲۵۰ هزار مشاور و روانشناس با صلاحیت کمبود داریم.

میرطالبی تصریح کرد: هر کشوری به تناسب دارای مراکز درمانی- پزشکی است در رابطه با موضوع اختلالات روحی و روانی نیز باید مشاورین و روانشناسان به ویژه در مدارس و مهدهای کودک باشند تا مشکلات کودکان از همان ابتدا و در سنین پایین کشف و با در میان گذاشتن آنها با خانواده ها برطرف شود در حالی که چنین افرادی نداریم یا در آن زمینه تخصص ندارند.

وی عنوان کرد: یکی از گزارش‌های تکان دهنده این است که بسیاری از افرادی که طلاق گرفته اند مدعی شده اند به توصیه مشاور و روانشناس طلاق گرفته اند در حالی که طلاق آخرین تصمیم گیری برای خانواده‌ها است و نباید مشاورین و روانشناسان پیشنهاد دهنده در این زمینه باشند.

این استاد دانشگاه گفت: هنگامی که مراجع قضایی افراد را به مراکز مشاوره و روانشناسی ارجاع می‌دهند با این هدف است که تا جایی که امکان دارد شرایط صلح و سازش را ایجاد کنند نه اینکه روانشناسان و مشاوران پیشنهاد طلاق را مطرح کنند در نتیجه برخی افرادی که در جایگاه مشاور و روانشناس فعالیت می کنند، صلاحیت لازم را ندارند.

وی افزود: در کشورهای پیشرفته افرادی که فارغ التحصیل می شوند پس از اخذ مدرک دکترای مشاوره یا روانشناسی تحت مصاحبه های روانشناختی قرار می گیرند و پس از تایید صلاحیت آنها کار خود را آغاز خواهند کرد در حالی که در کشور ما این گونه نیست و با کمبود نیروی متخصص و ورزیده که به همه تکنیک های روانشناختی کاملا آشنا بوده و پالایش شده باشد همچنین از نظر روحی و روانی سالم باشد مواجه هستیم.

این روانشناس تصریح کرد: چنین فردی می تواند کار درمان را انجام دهد اما این مساله چندان مورد توجه قرار نگرفته و کیفیت در این حوزه کاهش یافته و سبب شده از نظر مسائل روانشناختی در جامعه با مشکلات بسیار فراوانی مواجه شویم.

میرطالبی خاطرنشان کرد: وجود بیماری های با اختلالات عاطفی به ویژه اضطراب و ترس و افسردگی در جامعه غوغا می کند همچنین شمار فراوانی اختلالات مختلف به ویژه در کودکان مشاهده می شود.

وی با بیان اینکه در مدارس آمار اعتیاد کم نیست، عنوان کرد: با وجود اعتیاد در مدارس و حتی مسائلی که در جامعه با آن مواجه هستیم مشاورین کارکشته نداریم در حالی که کودکان و نوجوانان باید از همان ابتدا مورد شناسایی و درمان قرار گیرند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار