موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
224085
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

کودک مبتلا به سرطان با پیوند سلول های بنیادی نجات پیدا کرد

برنامه «ماهِ ماه» در هفدهمین شب از ماه مبارک رمضان میزبان دکتر امیرعلی حمیدیه فوق تخصص خون و آنکولوژی و رئیس مرکز جامع پیوند سلولهای بنیادی مرکز طبی کودکان، یاسمن و کامیاب زمانی به همراه مادرشان مریم صلاحی بود.

به گزارش کودک پرس ،قسمت هفدهم از برنامه ماهِ ماه با یاد و خاطره دکتر عباس صفرپور از یادگاران هشت سال دفاع مقدس و پزشک خدمتگزار بیمارستان حضرت قائم شهرستان فیروزآباد و از توابع استان فارس که بر اثر ابتلا به کرونا به شهادت رسید، آغاز شد.

در ابتدای برنامه دکتر امیرعلی حمیدیه، در خصوص رشته سلول های بنیادی و کاربرد آن در ایران گفت: سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی آینده پزشکی دنیا است اگر امروزه پزشکانی هم رشته من در حوزه خون و سرطان از سلول های بنیادی خونساز برای درمان حدود 70 نوع صعب العلاج استفاده می کنند، در طی 10 سال آینده شاهد این خواهیم بود که سلول درمانی، ژن درمانی و مهندسی بافت در سایر رشته های پزشکی مانند پوست، ارتوپدی، اعصاب، چشم و غیره کاربردی خواهد شد و بسیاری از بیماری های صعب العلاج فعلی در چند سال آینده علاج پذیر خواهد شد.

وی افزود: جایگاه جهانی ایران در تولید علم در حوزه سلول‌های بنیادی در حال حاضر بسیار ارتقا یافته و به رتبه 13 رسیده است. سیستم آموزش دانشگاهی کشورهای پیشرفته جهان توجه به تولید علم، فناوری و توسعه ارتباط با دیگر صنایع به شکل جدی دنبال می شود، ما نیز برای رشد و شکوفایی کشور باید به موضوع تولید علم فناورانه در دانشگاه ها توجه کنیم، به جوانان نسل امروز میدان دهیم و در کنار هم کار کنیم که اگر در این زمینه فعالیت نکنیم چند سال دیگر مجبور خواهیم شد بیماران را برای درمان با هزینه‌های بسیار بیشتر به کشورهای دیگر بفرستیم.

رئیس مرکز جامع پیوند سلول های بنیادی مرکز طبی کودکان همچنین اظهار داشت: به طور کلی بسیاری از بیماری های صعب العلاج همچون بیماری‌های خونی بدخیم؛ مانند سرطان‌های حاد و مزمن، بیماری‌های خونی غیر بدخیم؛ مانند تالاسمی ماژور،‌کم کاری مغز و استخوان و بیماری‌های نقص ایمنی ارثی با سلو‌ل‌های بنیادی خون‌ساز درمان می‌شود.

در قسمت دوم گفت و گو مریم صلاحی به همراه فرزندانش یاسمین و کامیاب زمانی در استودیو برنامه حضور یافتند. مریم صلاحی درباره ماجرای ابتلای دخترش به بیماری سرطان و روند درمان او گفت: خردادماه سال 94 متوجه شدیم یاسمین که 2 سال و نیمه بود دچار تب بالا، رنگ پریدگی و درد شدید استخوان است. پس از انجام آزمایشات پزشک معالج گفت که وی به بیماری سرطان خون از نوع حاد مبتلا شده است. حدود 2 سال روند درمان شیمی درمانی و رادیوتراپی دخترم به طول انجامید ولی متاسفانه پس از طی این مراحل تغییر مثبتی در وی ایجاد نشد و مشکلات جانبی و افت شدید سیستم ایمنی بدن نیز برای یاسمین به وجود آمد.

وی افزود: آن زمان نام دکتر حمیدیه را به عنوان پدر پیوند سلول های بنیادی کودکان شنیده بودم ولی اطلاعات کافی در مورد سلول های بنیادی و پیوند نداشتم. تمام تلاش و فکر من این بود که چگونه می توانم دخترم را از این شرایط نجات دهم که بتواند زندگی آرام و بدون درد داشته باشد چون می دانستم اگر خدای ناکرده این بیماری بار دیگر عود کند دیگر نمی توان امیدی به درمان وی داشت.

مادر یاسمین ادامه داد: پس از تحقیقاتی که انجام دادیم نقطه امیدی در دلمان روشن شد که به عنوان آخرین راه حل درمان، از طریق پیوند سلول های بنیادی اقدام کنیم. وقتی که به دکتر حمیدیه مراجعه کردیم و پرونده یاسمین را در اختیار وی قرار دادیم، دکتر با تعجب پرسید که چرا انقدر دیر مراجعه کردیم چون اگر همان سه سال پیش برای انجام عمل پیوند اقدام می کردیم قطعا نتیجه مثبتی دریافت می کردیم. به دکتر حمیدیه گفتم اول خدا بعد شما هر کاری که برای درمان دخترم لازم است انجام دهید.

مریم صلاحی اظهار داشت: قرار شد که دکتر حمیدیه پیوند سلول های بنیادی را بر روی دخترم انجام دهد. آن لحظه از خدای خود خواستم که اگر این عمل به نفع یاسمین است کمک کند که هر چه زودتر این اتفاق بیفتد. خوشبختانه در مدت یک هفته کارهای مقدماتی جراحی پیوند انجام شد و پسرم کامیاب که آن موقع 17 سال داشت، به عنوان فردِ دهنده که سلول های بنیادی اش با یاسمین سازگار بود داشت، آماده اهدا شد.

وی همچنین گفت: خدا را شاکرم که به لطف پروردگار و دکتر حمیدیه سلامتی یاسمین برگشته و درمان شده است ولی می خواهم این را به همه کسانی که همچون من آگاهی کافی راجع به سلول های بنیادی ندارند بگویم که اهدا سلول های بنیادی هیچ مشکلی برای فرد دهنده ایجاد نمی کند و می توان به سادگی از طریق اهدا چند سی سی خون جان یک بیمار در آستانه ی مرگ را نجات داد.

دکتر امیرعلی حمیدیه در ادامه گفتگو افزود: بیمارانی که برای پیوند سلول های بنیادی مراجعه می کنند کسانی هستند که شانس زنده ماندشان بسیار پایین است ولی شیرینی و لذت آن  این است که با پیشرفت علم بیش از 70 درصد این بیماران بهبود می یابند. خواهشی که دارم این است که هر فردی که به بیماری سرطان خون مبتلا می شود باید از همان ابتدا برای عمل جراحی پیوند اقدام کند و اجازه ندهد که بیماری به مراحل حاد و غیرقابل درمان برسد. استخراج این سلول‌ها بسیار راحت و بدون هیچ نوع درد و جراحتی است و اهدا کنندگان در کمتر از 2 ساعت می‌توانند میلیون‌ها سلول خود را به بیماران نیازمند اهدا کنند.

وی تصریح کرد: بیشترین لذتی که شغل پزشکی به من می دهد این است که بیماری که به مرحله صفر رسیده است، بهبود می یابد و خدا را شاکرم که از بین بندگانش مرا برگزیده است که بتوانم خدمتگزار و مدافع سلامت و امنیت کودکان باشم. پزشکان و مهندسان کشور ما نیاز دارند که در حوزه ژن درمانی و فناوری سلول های بنیادی شبانه روز کار کنند و علاوه بر حمایت دولت، خیرین سلامت نیز می توانند نقش بسزایی در ارتقای سلامت جامعه داشته باشند و باید برای درمان بیماری سرطان به کمک ما بیایند.

در پایان برنامه، یاسمین برای قدردانی نامه ای را به پزشک معالجش تقدیم کرد که در آن از دکتر حمیدیه به عنوان فرشته نجات زندگی اش و از اینکه دیگر درد نمی کشد تشکر کرد و برایش آرزو کرد که عمری 120 ساله داشته باشد. وی همچنین در نامه اش نسبت به برادرش کامیاب که سلول های بنیادی اش را به وی اهدا کرده بود، اظهار عشق و محبت کرد.

ویژه ‌برنامه «ماهِ ماه» با مشارکت مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تولید شده است که با اجرای اسماعیل باستانی، سردبیری مهدی حاجی میرآقا، کارگردان هنری حسن نظری و ‌تهیه‌کنندگی سیدمحمدحسین پورفاضلی در ایام ماه مبارک رمضان هر شب از ساعت 19 از شبکه سلامت سیما پخش می شود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار