موقعیت فعلی شما : خانه/استانها
223967
۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۰

یزد/ توسعه زیرساخت‌های شهری برای کودکان و نوجوانان

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد گفت: هنگامی که صحبت از زیرساخت‌های شهری برای سرمایه انسانی می‌کنیم تنها زیر ساخت عمرانی نمی تواند پاسخگو باشد همچنین برگزاری رویدادها وجشنواره‌ها نیز نقش بسیار ارزشمندی در توسعه شهر دوستدار کودک خواهند داشت.

به گزارش کودک پرس ،ونوس عامری در یک گفت و گوی برخط با موضوع زیرساخت‌های شهری برای کودکان اظهار کرد: از زمانی که اولین شهرها تشکیل شد و بشر قدرت اجتماعی انسان را شناخت برای احساس امنیت خود تصمیم گرفت تا بر محیط اطرافش تسلط کامل داشته باشد.

وی تصریح کرد: نخستین جوامع انسانی بر سر داشتن اراضی بیشتر می‌جنگیدند و بر این باور بوده‌اند که رسالت اصلی این است تا سرزمین گسترده‌ای داشته باشند چون بیشتر آنها دامدار و کشاورز بودند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به پیشرفت در مصلحت‌های اقتصادی و اجتماعی شهرها افزود: در همان زمان مردم دریافتند که ثروت اصلی جوامع نه زمین است و نه طلا بلکه انسان سرمایه اصلی هر جامعه‌ای است.

وی ادامه دهد: بودن انسان در جوامع باعث شده قدرت و ثروت در همه جای دنیا افزایش یابد و هر تمدنی با داشتن انسان‌های سالم، شاد و هوشمند می‌تواند ثروتمندتر باشد؛ بدین سبب ثروت اصلی ایران نیز سرمایه انسانی جوان و کودکان است، کودکانی که ارزشمندترین دارایی کشور به حساب می‌آیند.

عامری افزود: نگاه شهرهای دوستدار کودک این است که با بهره از طرح‌های یونیسف، زیرساخت‌های خود را متناسب با استانداردهای لازم برای کودکان آماده کنند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد تصریح کرد: چندین سال است که پارک‌های شهری فاقد المان و وسایل مورد نیاز و متناسب با کودکان است مثل آبخوری‌هایی که دست یک دختر یا پسر کوچک به آن نمی‌رسد.

وی تاکید کرد: اولین اقدامی که کمیسیون فرهنگی شورای شهر در شهریور سال ٩٦ انجام داد این بود که کمیته‌های مختلفی را برای ارتباط با افراد مختلف جامعه تشکیل داد چون بر این عقیده بودیم که برای ایجاد زیرساخت مناسب باید ارتباط دائمی با اقشار مردم داشته باشیم.

عامری گفت: یکی از نخستین کمیته‌ها، کمیته کودک و نوجوان بود که از شوراهای دانش آموزی شهر یزد خواستیم تا اتاق فکر کمیته باشند و آنان بگویند چگونه شهری را در نظر دارند تا برایشان طراحی کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر یزد افزود: هیچ پارک ویژه کودکان در یزد نداریم اما ایجاد پارک مهارت با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای برای آموزش تجربه‌های مختلف زندگی برای کودکان و نوجوانان شهر می‌تواند سکوی پرتابی برای زیرساخت‌های انسانی شهر باشد.

وی به طراحی پارک مهر در بلوار بسیج همراه با فضایی خلاق برای لحظات کودکانه اشاره کرد و گفت: شهردار مدرسه یکی از رویدادهای فرهنگی متناسب برای نوجوانان بود که حتی کمیسیون فرهنگی بودجه‌ای را به طور ویژه برای انجام آن در نظر گرفت تا دانش آموزان شهردار مطالبات خود را به شورا ارجاع دهند و بخواهند که محیط مدرسه طبق نظر آن‌ها ساخته شود.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد گفت: هنگامی که صحبت از زیرساخت‌های شهری برای سرمایه انسانی می‌کنیم تنها زیرساخت عمرانی نمی‌تواند پاسخگو باشد همچنین رویدادها و جشنواره‌ها نیز نقش بسیار مهمی در توسعه شهر دوستدار کودک دارد که باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

وی افزود: پارک‌ها نباید تنها مکانی برای گذران اوقات فراغت باشد بلکه باید برای استفاده آموزشی این مکان‌ها، برای کودکان و نوجوانان و حتی خانواده‌ها چشم‌انداز و برنامه‌ریزی‌های دقیقی داشته باشیم.

عامری با اشاره به یکی از جملات کتاب تاریخ تمدن ویل دورانت خاطر نشان کرد: تمدن در اوقات فراغت اتفاق می‌افتد، پس باید فضاهای شهری را به گونه‌ای طراحی کنیم که وقتی شهروندان در مکان‌های عمومی قرار می‌گیرند تمدن در آن جا اتفاق بیفتد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار