موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
223833
۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۰

برای کودکان باید کتاب های با جاذبه هنری متفاوت تهیه کرد

نویسنده کتاب کودک و نوجوان گفت: کتاب کودک باید دارای جاذبه‌های هنری متفاوت باشد.

به گزارش کودک پرس ،محمد میرکیانی نویسنده کودک و نوجوان،، درباره ویژگی‌های کتاب مناسب کودکان اظهار کرد: کتاب‌های گروه سنی کودک، در ابتدا باید از منظر ویژگی‌های زبانی و ساختاری، جاذبه داشته باشد و مخاطب کودک از خواندن آن کتاب لذت ببرد. نکته بعد، توجه به درون مایه و محتوای کتاب است. کتاب کودک باید محتوای قابل درک برای کودکان داشته و فراتر از گروه سنی آنان نباشد.

نویسنده کتاب «قصه ما مثل شد» ادامه داد: نکته دیگر که در اثرگذاری متن حائز اهمیت است، جاذبه‌های هنری آن اثر است. نویسنده کتاب کودک و نوجوان باید جاذبه‌های هنری متفاوتی را در اثر لحاظ کند. این تفاوت‌ها باعث ایجاد کشش و جاذبه در اثر شده و در عین حال فضای تازه‌ای را از نظر تولید هنری ایجاد می‌کند؛ لذا در آثار کودک باید از فضاها، موضوعات و شخصیت‌های تکراری اجتناب شود؛ زیرا عدم رعایت این موضوعات، کتاب را از عرصه رقابت خارج می‌کند. اگر اثر تالیفی این ویژگی‌ها را نداشته باشد؛ کودکان دچار دلزدگی شده و به آثار ترجمه‌ای روی می‌آورند.

او ادامه داد: نکته دیگر تصویرگری زیبا متناسب با متن اثر است. آثار می‌توانند چهاررنگ، دورنگ یا تک رنگ باشند؛ اما غالباً کتاب‌های کودک، چهاررنگ و دورنگ است. نکته دیگر قطع مناسب کتاب کودک است. کتاب‌های کودک عموماً با قطع خشتی یا مربعی انتخاب می‌شوند.

او اظهار کرد: صفحه آرایی و انتخاب فونت یا اندازه حروف، در کتاب کودک بسیار مهم است. کار گرافیکی صفحه آرا باید کاملا حرفه‌ای باشد. زیرا یکی از ویژگی‌های حرفه‌ای کتاب کودک در صفحه آرایی، سفید خوانی مناسب است. منظور از سفیدخوانی، حاشیه‌های دور متن کتاب است.

میرکیانی بیان کرد: در کنار همه این نکات، هنر نویسنده و انتخاب عنوان مناسب برای کتاب کودک، بسیار حائز اهمیت است. بهتر است از عناوین جذاب، نشاط آور، زیبا، متناسب با فضای دنیای کودکی استفاده شود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار