موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث
223512
۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۰

برگزاری ۲ دوره ۳ ساله در سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک

اولین نشست هیأت امنای «سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک» با حضور دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و دکتر محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش ‌و پرورش در ساختمان شهید رجایی این وزارتخانه برگزار شد.

به گزارش کودک پرس ،دکتر سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در اولین نشست هیئت امنای سازمان ملی تعلیم و تربیت که به ریاست وزیر محترم آموزش و پرورش آقای دکتر حاجی میرزایی برگزارشد، اظهار داشت: با اضافه شدن مسئولیت آموزش و تعلیم و تربیت گروه سنی  سه ساله دوم کودکی دوره آموزشی 12 ساله آموزش و پرورش به 15سال توسعه پیدا کرد

وی با اشاره به اهمیت بالای دوران کودکی در تربیت فرد خاطرنشان کرد: بطور حتم یکی از مهمترین زیرساخت های شخصیتی هر فرد دوره کودکی است اما ما از این دوران به راحتی عبور میکنیم و کودک را بچه¬ای فرض می­کنیم که توانمندی لازم برای یادگیری ندارد. این در حالی است که بالاترین سطح یادگیری در سنین کودکی است.
دکتر عاملی ادامه داد: دوران کودکی دوران یادگیری طلایی و فرصت بزرگ تعلیم و تربیت است که در این باره مسئولیت وزارت آموزش و پرورش هم اکنون سنگین­تر شده است زیرا برنامه­ریزی برای سه ساله اول و سه ساله دوم کودک مسئولیتی جدی بر روی دوش وزارت آموزش و پرورش است.
وی افزود : در شرایط پیچیده کنونی که دایره آموزش توسعه پیدا کرده است تقویت خانواده ها در دوره سه ساله اول و دوره سه ساله دوم اهمیت دارد.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت : در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا هزینه های تعلیم و تربیت دوره کودکی را از محل منابع دولتی تامین می­کنند و در برخی از کشورها تا پوشش ۱۰۰ درصدی به این دوره طلایی اهمیت می­دهند و آموزش و تربیت در این دوره از موثرترین ضریب برخوردار است.
وی با تأکید بر اینکه فضای مجازی عاملی برای تغییر اکوسیستم فرهنگی تلقی می­شود، خاطرنشان کرد:  در هیچ دوره­ای از تاریخ بشریت ما شاهد شرایطی که امروز در آن قرار گرفته­ ایم نبودیم و امروز فرزندان ما از زمانی که می توانند تلفن همراه را در دست بگیرند متصل به فضایی خارج از خانه شده تا زمان پیری که دیگر نمی­توانند از تلفن استفاده کنند.
دکتر عاملی افزود: با توسعه فضای مجازی فرهنگ­ها در هم تنیده شده اند و امروزه در شرایطی که بنگاه هایی بزرگ تولید خدمات و محتوا در دنیا به صورت سازمان یافته و فعال از دوران کودکی فرزندان ما را نشانه گرفته،  ما به عنوان نظام تعلیم و تربیت وظیفه توانمندسازی، تقویت قدرت تشخیص و آموزش به کودک آن هم در فضای فرهنگی آشفته کنونی را برعهده داریم، تا کودکان ما در مسیر رشد متعادل و منطقی قرار گیرند.
وی تصریح کرد: در شرایط کنونی و از لحاظ منابع انسانی متاسفانه تعداد متخصصانی که در حوزه تعلیم و تربیت کودکان فعال هستند بسیار کم است و در نظام تربیت معلم، جای برای تربیت معلم کودک نبوده است. لذا بایستی روی این مسئله برنامه ریزی کنیم و با توجه به فعالیت بخش خصوصی در این مقوله برای کمک به این بخش وظیفه داریم که استانداردهای لازم را تدوین کنیم و همه مهدهای کودک طبق استانداردهای کیفی مرتبط با معلم، محیط آموزشی، روش های نگهداری کودک، محتوایی آموزشی عمل کنند .
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اهتمام جدی مقام معظم رهبری(مدظله­العالی) گفت:  از ایشان تشکر میکنم که  بطور حتم ارتقاء جایگاه علم و تعلیم و تربیت در کشور و همچنین تاسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک و تبدیل شدن پراکندگی و یکپارچگی و تمرکز امور در آموزش و پرورش وام دار نگاه حکیمانه ایشان است.  همچنین از ریاست محترم شورایعالی و همه اعضا محترم با دقت و دبیر به شکل گیری سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اهتمام ورزیدند تشکر خاص دارم. بطور حتم اگر همکاری بین شورای تخصصی تحول و نوسازی شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت آموزش و پرورش نبود، این ایده و کار به نتیجه نمی رسید، لذا از وزیر محترم و همکاران ایشان هم تشکر ویژه دارم.
عاملی با اشاره به عملکرد مثبت سازمان بهزیستی گفت: خوشبختانه سازمان بهزیستی همکاری و همراهی بسیار خوبی در رسیدن به یک تصمیم اصولی و یکپارچه را داشت و در ادامه مسیر هم انتقال تجربه و همکاری سازمان بهزیستی بسیار کلیدی و مهم است که در همینجا از زحمات و تدابیر ریاست محترم سازمان و همکاران تشکر می کنم.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در خصوص ساختار سازمان تعلیم و تربیت کودک خاطرنشان کرد: یکی از دلایل ارزش افزوده بالای فضای مجازی ماهیت غیرمرکزی بودن آن است  که می تواند از ظرفیت هم کاربران در تقویت محیط خود بهره مند شود. لذا سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک نباید همه کارها و اقدامات را در درون خود جمع کند و باید بتواند کانونی باشد برای بهره گیری از همه ظرفیت های تخصصی مرتبط با کودک در سطح ملی اعم از سازمان های درون وزارت آموزشی و پرورش و سازمان های بیرون آموزش و پرورش مثل بخش کودک دفتر تبلیغات اسلامی که پیشینه چندین ساله دارد یا کانون پرورش فکری کودکان که از ظرفیت بالایی در امور مرتبط با کودک  برخوردار است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اهمیت ساختارهای وظیفه­ گرا و مأموریت­ محور در موضوع تعلیم و تربیت خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم ساختارها را ماموریت گرا طراحی کنیم، مأموریت اصلی توجه به خانواده و مهدکودک است و بر همین اساس می­توان معاونت تقویت و توانمندسازی خانواده و معاونت امور مهدکودک را ایجاد کرد تا هرکدام متناسب با ماموریت های خود به فعالیت بپردازند.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش نیز طی بیاناتی اظهار کرد: در زمانی که جهان و کشور با مشکلات و محدودیت های ناشی از بیماری کرونا دست و پنجه نرم می­کرد ما شاهد شکل­ گیری سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در شورای عالی انقلاب فرهنگی بودیم.
وی با اشاره به تمایز میان اولویت­های ملموس و غیرملموس در تبیین جلوه­ های پیشرفت یک جامعه خاطرنشان کرد:‌ گاهی میان علت و معلول فاصله کوتاه و ملموس است و در مواردی مانند ایجاد سد، ریل، کارخانه و …  جلوه­ هایی از پیشرفت نمودار است، اما گاهی اوقات فاصله ها طولانی می­شود و چنین فاصله­ هایی موجب غفلت توجه به امور  می­شوند، چنین موضوعاتی که نمی­توان در آنها نتایجی کوتاه ­مدت مشاهده کرد را به امور تجریدی معنا می کنم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: چنین اموری نیازمند درک عمیق هستند و توجه حکومت به این امور نشانه­ هایی از کیفیت و شایستگی آن حکومت را نشان می دهد به اعتقاد من توجه به امور آموزشی از عنفوان کودکی و  در شرایطی که مشکلات فراوان جامعه را در بر گرفته از حاکی از هوشمندی نظام اسلامی است.
وی تصریح کرد: اهتمام در انجام امور دیر بازده مانند تأسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، تدبیر شایسته رهبر معظم انقلاب(مدظله­العالی) و همت والای شورای عالی انقلاب به ویژه دکتر عاملی است.
دکتر حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: رشد و بالندگی نیروی انسانی اهمیت بسیاری دارد و امروز آنهایی که از لحاظ اقتصادی به پیشرفت جامعه نگاه می­کنند بر این باور هستند که هیچ تحول پایداری در جامعه به وقوع نمی­ پیوندد مگر آنکه این تحول در نظام یادگیری اتفاق بیفتد و با نظام یادگیری است که می توان تصویر امیدبخش تری از جامعه را انتظار داشت.
وزیر آموزش و پرورش گفت: ما نمی توانیم دوره کودکی را بدون توجه رها کنیم و تمام توجه خود را به دوره دبستان معطوف کنیم. در حال حاضر  حدود ۷ درصد کودکان صفر تا 6 ساله در مهدکودک­ های تحت پوشش سازمان بهزیستی، ۷ درصد دیگر هم در سایر مهدهای کودک هستند و ۸۶ درصد باقیمانده در آغوش خانواده­ها هستند و تحت نظر آنها تربیت می­شوند
وی با بیان اینکه تعلیم و تربیت  نیازمند یادگیری است خاطرنشان کرد:  خانواده­ها  برای تربیت فرزندان خود نیازمند آموزش هستند و بر همین اساس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ایجاد شده است  تا این ماموریت حساس را به صورت سنجیده و شایسته مدیریت کند.

حاجی میرزایی  در پاسخ به این سوال که ورود آموزش و پرورش در بخشهای مختلف چقدر ضروری است گفت: ما برای پوشش جمعیت دانش آموز با محدودیت­هایی مواجه هستیم اما نمی توانیم دوره کودکی را هم رها کنیم و بنا نیست در دوره کودکی کارهایی که در مدرسه انجام می شود را به مرحله ظهور برسانیم بلکه تربیت در خانواده وجود دارد.
وی افزود:  باید شرایط به گونه­ای باشد که در هر خانه، یک مهدکودک ایجاد کنیم و والدین هرکدام یک مربی باشند،  و هرچه در این مرحله توفیق داشته باشیم جامعه­ سالم تری خواهیم داشت و هرچه دوره کودکی با کیفیت تر باشد در دوره دبیرستان هم شرایط باکیفیت تری دیده می شود.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اینک فرصت طلایی است تا سازمانی نو بسازیم و در این مسیر از همه افرادی که انگیزه کافی دارند بهره­مند شویم.
وی افزود:  ما  مصمم هستیم در زمان تعیین شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک را تأسیس کنیم.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه این نشست دکتر جمیله علم­ الهدی دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی گفت: بحث مشارکت، روش تربیت و نظارت از جمله موارد مهمی بودند که از همان ابتدا مدنظر قرار گرفت و اگر این سه مفهوم اصلی دریافت شود باید برای آن برنامه طراحی کرد.
وی افزود: به نظر می­رسد که هنوز برخی روش های قدیمی مطرح است و تدوین اساسنامه نیازمند خلاقیت و ابتکار سخت است البته طراحی چنین سازمانی دشوار است.
دکتر علم الهدی خاطرنشان کرد: بحث راهبری، نظارت و اجرا در این حوزه اهمیت دارد و در هر سه سطح باید بدانیم که از هر فردی چه مقدار مشارکت میخواهیم این سازمان فرا دستگاهی اداره می­شود و به همین دلیل نیازمند مشارکت بسیار زیاد است  وزارتخانه­ها و نهادها باید همراه باشند.
وی ادامه داد: برای مثال اگر هم اکنون مشکل ما نیروی انسانی است، وزارت علوم باید کمک کند تا نیروی انسانی متخصص تربیت شود و سازمان باید این موضوع را درخواست کند یا در مسائل حقوقی و آموزش های حقوق خانواده سازمان به عنوان یک وکیل مدافع کودک در ایران باید به بحث ورود کند و از دستگاه قضایی و بخش­های دیگر کمک بطلبد.
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برای آن ایجاد شده تا از بخش­های مختلف مطالبات خود را بگیرد همچنین خیرین مجرب و متخصص میتوانند در این حوزه به سازمان کمک کنند، از نظر بنده مسئله مشارکت بسیار جدی است و در ساختار و بیانیه باید به آن توجه داشته باشیم.
دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: در حال حاضر و در فضای مجازی  با توجه به آنکه از بیرون کشور حملات بسیاری صورت می­گیرد، نمی­توان با ابزارهای قدیمی کار را پیش برد و به نظر می­رسد تعیین استانداردها و سیاست­ها باید به صورت مباشرتی توسط وزارت آموزش و پرورش انجام شود اما دستگاه های مختلف را ارزیابی کند و اگر ملاک های مورد نظر وجود داشت آنها را به همکاری دعوت کند.
وی تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش در وضعیت کرونا به خوبی توانست عمل کند و سامانه شاد را ایجاد کرد، از نظر من وزارت آموزش و پرورش می­تواند از این تجربه برای تربیت متخصصان حوزه کودک بهره ببرد.
دکتر علم­ الهدی با اشاره به وظیفه نظارت در وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد:‌ نظارت در آموزش و پرورش کار سختی نیست و با امکاناتی که هم اکنون وجود دارد وزارت آموزش و پرورش می­تواند حوزه مهدکودکها راهم مدنظر قرار دهد البته تعیین شاخص برای آن اهمیت بسزایی دارد و من معتقدم این ساختار کنونی برای انجام فعالیت ها مناسب نیست و نیازمند خلاقیت بیشتر است.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه این نشست دکتر مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش وپرورش با تشریح مراحل شکل گیری سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک خاطرنشان کرد: در تاریخ 26 اسفند سال گذشته اساسنامه این سازمان ابلاغ شد و در تعطیلات عید وزیر آموزش و پرورش به من تاکید کردند تا این موضوع را پیگیری کنم و از پنجم فروردین ستاد مربوطه شکل گرفت.
وی  افزود:  برای تحلیل ساختار اسناد بالادستی به ویژه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مواردی که در دوره کودکی اهمیت بسزایی دارد مطالعاتی صورت گرفت و مصاحبه با 30 تن از نخبگان انجام شد.
دکتر حمیدی  تصریح کرد:  الگوی پیشنهادی ساختار تقدیم شده است و تحلیل اساسنامه مطالعات مبانی نظری و چالشهای موجود به تعیین فرایندهای محوری استخراج شد و آن ها خود را در ساختار نشان دادند
وی افزود:‌  در اساسنامه گفته شده که  کودکی به دو دوره سال تقسیم شده به محوریت خانواده و نهادهای مردمی دولتی و غیردولتی انجام می شود و ساختار باید روی توانمندسازی خانواده­ها خود را نشان دهد.
دکتر حمیدی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و تحلیل محتوای آن در ارتباط با مسائل مربوط به دوران کودکی گفت: تعریف تعلیم و تربیت و تکریم هویت به همراه نگاهی یکپارچه و مشارکت نهادهای مختلف و خانواده مد نظر قرار گرفت و اهدافی مانند مشارکت خانواده، بسته عدالت، پوشش کامل آموزش عمومی و استفاده از فناوری اطلاعات مدنظر قرار گرفتند.
وی با اشاره به بخش بعدی اساسنامه تصریح کرد مطالعات تطبیقی با کشورهای دیگر جهان بخش دیگری بود که انجام شد و در این زمینه کشور سنگاپور، فنلاند، ژاپن، کره جنوبی را به عنوان محور بررسی و مطالعاتی قرار دادیم .
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ما سازمان های تابعه وزارت آموزش و پرورش مانند سازمان استثنایی و سازمان های مطالعاتی را مورد بررسی قرار دادیم
وی افزود: سه جلسه اتاق فکر تشکیل شد و با مجموعه مشارکت­ های فکری که داشته­ایم بیانیه ماموریت صادر شد و ارائه خدمات کیفی آموزشی در دسترس برای همگان، ساماندهی به فعالیت افراد موثر، توانمندسازی خانواده­ها، ارتقاء شایستگی منابع انسانی، فراهم آوردن محیطی امن برای تربیت کودکان کشور و پی­ریزی بنیانی مبتنی بر آموزه های اسلامی چشم انداز اهداف هستند.
دکتر حمیدی ادامه داد: ساختار متکی بر نظام فنی و سازمانی مبتنی بر وظایف مد نظر قرار گرفت و ضوابط ساختار هم مورد تحلیل محتوا قرار گرفتند.
وی تصریح کرد : اگر میخواهیم این سازمان راه بیفتد عنایت ویژه دولت را نیاز داریم در این سازمان معاونت فرهنگی و آموزشی و گروه امور آموزش و توانمندسازی وجود دارد همچنین فعالیت­های قرآنی، اسباب بازی، بازی­های رایانه­ ای، سلامت، بهداشت نیز در بررسی ساختار پیش بینی شده اند .
در ادامه نشست واعظی عضو هیأت امنای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: احساس من این است که برای حجم وسیعی از خانواده ها پیش بینی ضعیفی شده است.
وی ادامه داد : باید بدانیم چقدر به دنبال مباشرت با خانواده هستیم و به موضوع تهیه ساختار استانی باید توجه داشته باشیم اگر به دنبال ریل گذاری کلان هستیم این سازمان نباید در تمامی استانها حضور داشته باشد.
عضو هیأت امنای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک  با اشاره به کار گیری افراد اظهار کرد:  من خواهش می­کنم افرادی که قرار است در این سازمان به کار گرفته شوند دانش محور و متخصص باشند تا در مقابل ضعف انباشته قرار نگیریم.
در ادامه نشست دکتر پور اصغری عضو هیأت امنای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک و معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: جمعیت هدف، اهمیت بسزایی دارد نگاه این سازمان نباید صرفا به جمعیت مهدکودک ها باشد، بلکه توجه اصلی باید به سمت جمعیت بزرگ خانواده ها باشد.
وی ادامه داد : اگر به این موضوع توجهی نداشته باشیم سازمان دچار حواشی ثبت مجوز مهد کودک ها می­شود و کار خود را در این امر خلاصه می کند.
پور اصغری با بیان اینکه در ساختار مشکلاتی وجود دارد گفت: جایگاه دبیرخانه اهمیت بسیاری دارد همچنین اگر به دنبال حرف نو هستیم باید پژوهش رنگ و بوی بیشتری پیدا کند اما من این موضوع را در ساختار ندیدم و کمیته تلفیقی باید تشکیل شود تا نظرات تمام کمیته هارا تلفیق کند.
در ادامه نشست ملکی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: یکی از نگرانی های موجود این است که یکپارچگی محتوایی مخدوش شود و تعلیم و تربیت کودک با دوره ابتدایی نباید گسسته شود زیرا در صورت وقوع چنین امری ما به مشکل بر می خوریم، اگر به اتصال میان این دوره توجه نداشته باشیم یعنی امر بدیهی را فراموش کرده ایم.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه دکتر رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: مسیری که طی شده است بسیار خوب بود اما اگر به دلایل شکل­ گیری این سازمان برگردیم باید موارد  مختلفی را بسنجیم .
وی  ادامه داد : کار ارائه مجوزها را سازمان بهزیستی با تشکیلات مختصری انجام می­داد اما برای والدین، مربیان و کودکان برنامه­ ای وجود نداشت و اگر دو گروه را در اساسنامه معنا می­کنیم آنها دارای معنایی مخصوص به خود هستند.
دکتر حکیم زاده  تصریح کرد:  تعریف مشخصی از گروه مخاطب وجود ندارد و ما به دنبال سازمانی بودیم که مسئول تربیت کودک در جامعه باشد، این سازمان به دنبال تصدی­گری نیست اما باید استانداردها را مشخص کند و مرکزیتی برای تربیت کودک باید وجود داشته باشد ولی در این ساختار گرایش اداری وجود دارد.
وی افزود: یکی از محاسن دوره پیش دبستانی این است که دوره آموزش و پرورش از یکدیگر جدا نیست بلکه آموزش بستری برای پرورش است و نمی­توان تجارب را نادیده گرفت و آموزش را از پرورش جدا کرد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش  با اشاره به عدالت آموزشی گفت: یکی از کارهای مهمی که در پیش دبستانی انجام می دهیم برنامه های توسعه کیفی و کمی است و سازمان مذکور صرفا برای انجام فعالیت­های اداری مهدکودک ها ایجاد نشده است لذا از نظر من ساختار متناسب با چالش ها نیست.
در ادامه نشست دکتر مسعودی فرید معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: پیشنهاد می کنم در ماموریت­های سازمان به جای بخش خصوصی بخش غیر دولتی نوشته شود تا از منابع عمومی استفاده بیشتری شود.
وی ادامه داد : اگر به دنبال ایجاد سازمانی با رویکرد آینده نگر هستیم باید یکپارچگی ارائه خدمات را در ساختار مدنظر قرار دهیم.
مسعودی فرید با اشاره به حوزه فضای مجازی گفت : از نظر بنده والدین هم در این حوزه فعال هستند و افرادی که سیاست گذار هستند باید در این حوزه فعال باشند.
معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد : سازمان باید مرجعیت خود را برای خانواده ها و گروه ها نشان دهد و باید با نگاهی خلاقانه به دوره کودکی و مهد کودک نگاه شود.
در ادامه نشست دکتر حامد برکاتی مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اظهار کرد: در تمامی کشورهایی که بحث خدمات تربیتی کودکان داده شده است از چالش های جمعیتی سربلند بیرون آمده ­اند آنها بیش از 5 درصد تولید ناخالص ملی را خرج کودکان می­کنند.
وی افزود: آموزش، سلامت، تغذیه، ایمنی و امنیت، حقوق کودک در این حوزه اهمیت بسزایی دارد اما بحث توانمندسازی خانواده و مادر مغفول مانده است اگر محور مادر باشد و آنها توانمند شوند  موفق خواهیم بود.
دکتر برکاتی تصریح کرد: اگر عدالت رعایت نشود هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد معنای اجرایی عدالت هم دسترسی است اگر منابع پیش بینی نشود و به سراغ شهریه برویم قطعاً خانواده­ها نمی توانند حضور پیدا کنند دولت باید به سازمان ها یارانه بدهد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار