موقعیت فعلی شما : خانه/استانها
223460
۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

کرمانشاه/ ابتلای دوازده کودک به کرونا

این ‌بار داستان برای کودکان فرق می‌کند، ویروس جهش یافته کرونا به دیو سیاهی در دوران شیرین کودکی تبدیل شده و تاکنون ۱۲ کودک کرمانشاهی را مبتلا کرده که در بیمارستان تخصصی این شهر بستری هستند.

به گزارش کودک پرس ،هرچند از اوایل شیوع ویروس کرونا، بسیاری می‌گفتند که کودکان و نوجوانان به این ویروس مبتلا نمی‌شوند یا مرگ و میر در سالمندان اتفاق می‌افتد، اما آن‌چه در ماه‌های اخیر آن هم در استان کرمانشاه مشاهده شده است، این ادعا را تایید نمی کند.

ویروسی که به بزرگ و کوچک رحم نمی‌کند و با لجاجت و قدرت سرایت پذیری بالایی که دارد بلای جان سهل انگاران می‌شود.

یکی از تفاوت‌های کرونای جهش یافته موسوم به «انگلیسی» با کرونای «ووهان» در افزایش سرایت پذیری آن است. در این نوع جهش یافته نمی توان به سلامت کودکان همچنان بی تفاوت بود و گمان کرد که این ویروس کاری به کار آنان ندارد و یا به خردسالان رحم می کند.

اکثر کودکان دلیل زدن ماسک در این روزهای سیاه کرونایی را نمی دانند و حتی به آن به چشم یک بازی کودکانه نگاه می کنند، این وظیفه والدین است که نکات بهداشتی را به آنان بیاموزد و تا حد امکان از آوردن این انسان های پاک و کوچک به محل تاخت و تاز کرونا خودداری کنند.

میزان مراجعه و بستری کودکان مبتلا به کرونا به مرکز درمانی آموزشی دکتر محمد کرمانشاهی به عنوان یک مرکز فوق تخصصی کودکان، به نسبت شیوع کرونای جهش نیافته ۲ برابر شده است.

مراجعه هزار و ۲۵۶ کودک مشکوک به کرونا به مرکز درمانی

در همین راستا رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه روز چهارشنبه گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون یک هزار و ۲۵۶کودک مشکوک به کرونا به مرکز درمانی محمد کرمانشاهی مراجعه کرده اند.

«مهدی محمدی» افزود: اکنون ۱۲ کودک مبتلا به کرونا در این مرکز بستری شده اند که ۲ نفر در آی سی یو و سه نفر در بستری ۲۴ساعته به سر می برند.

او اضافه کرد، هیچ تضمینی وجود ندارد که به سلامتی افرادی مطمئن باشیم که با آنان به دل طبیعت می رویم و یا جمع می شویم، دورهمی چه در خانه و چه در طبیعت در فاصله نزدیک و بدون رعایت کامل همه پروتکل ها، تنها یک تهدید بزرگ برای سلامتی است.

محمدی با تاکید براینکه اگر به دورهمی ها ادامه دهیم، با جان خود بازی کرده ایم، افزود: این ویروس رفتار غیرقابل پیش بینی دارد و معلوم نیست اگر به آن مبتلا شویم بتوانیم بازهم سلامتی خود را به دست بیاوریم، توان ابتلای بیشتر در این موج وجود دارد و میزان مرگ و میر آن بالا است در این روزها باید با توجه به دستورات بهداشتی به خود و خانواده رحم کنیم.

کودکان از خودمراقبتی بی اطلاع هستند

مدیر گروه کنترل بیماری‌های مرکز بهداشت استان کرمانشاه نیز اظهار داشت: بارها تاکید کرده ایم تا زمانی که واکسیناسیون همگانی در کل جهان انجام نشده است بهترین سلاح برای مقابله با ویروس کرونا زدن ماسک است.

«سارا شاه آبادی» افزود: ویروس جهش یافته انگلیسی در حال گردش است و همه را درگیر می کند و از سوی دیگر کودکان و نوجوانان درک درستی از این خطر ندارند.

وی ادامه داد: کودکان از خودمراقبتی بی اطلاع هستند و این وظیفه والدین است که علاوه بر آگاهی بخشی از فرزندان خود مراقبت کنند، والدین باید تا جایی که امکان دارد از آوردن کودک به بیرون از منزل خودداری کنند و اگر برای کار ضروری به بیرون از خانه می آیند حتما از ماسک برای خود و کودک استفاده کنند.

این مسوول ادامه داد: رعایت فاصله فیزیکی، زدن ماسک و شست و شوی مرتب دست از جمله مواردی است که توسط والدین همواره باید گوشزد شود.

شاه آبادی با بیان اینکه ویروس کرونا تهدیدی برای همه افراد چه بزرگ و چه کوچک است، گفت: این ویروس بسیاری از کودکان و حتی نوزادان را مبتلا و بدحال کرده است و حتی با مرگ نوزاد یک روزه در هرسین مواجه شده ایم.

چند ارگان بدنی کودک درگیر کرونا می شود

در کودکان علایم بیماری مشابه بزرگسالان دیده شده است ولی میزان زیادی از کودکان مراجعه کننده به بیمارستان محمد کرمانشاهی به مشکلات گوارشی مبتلا شده اند.

چنانچه رییس مرکز آموزشی درمانی «دکتر محمد کرمانشاهی»، اظهار داشت: اکثر افراد براین باور بودند که ویروس کرونای معمولی که همان نوع جهش نیافته است، کودکان را مبتلا نمی کند و میزان درگیری در آنان کمتر است و بیشتر ناقل خواهند بود و اگر هم درگیر شوند تنها در سطح یک سرماخوردگی ساده خواهد بود.

دکتر «فریبا ویسی» ادامه داد: مصداق این باور در میزان بستری کودکان در مرکز تک‌تخصصی دکتر محمدکرمانشاهی مشخص شد که در بیشتر مواقع بیشتر از ۹نفر کودک بستری در اثر ابتلا به کویید ۱۹ وجود نداشت.

وی اضافه داد: با ورود ویروس جهش یافته انگلیسی، میزان سرایت و بیماری‌زای به نسبت ویروس معمولی فراتر رفت و برخلاف مورد قبل که کودکان بیشتر ناقل بودند و گونه خفیف را می گرفتند اکنون میزان درگیری در کودکان بالا رفته است و بیشتر چند ارگان کودک را درگیر می کند.

مشکلات گوارشی، شایع ترین علامت کودکان مبتلا

این مسوول اضافه کرد در این نمونه جهش یافته در کودک، کم‌تر علایم بالینی دیده می شود و آنچه وجود دارد بیشتر علایم گوارشی به صورت اسهال، استفراغ و دل پیچه است.

دکتر ویسی ادامه داد: از والدین تقاضا می شود به سادگی از مشاهده چنین علایمی عبور نکنند و مبنا را بر ابتلا به کرونا بگذارند تا خلاف آن ثابت شود، درمان ها تا زمانی که درگیری چند ارگانی بدن ایجاد نشود نگه دارنده است و کار خاصی لازم ندارد.

رییس مرکز آموزشی درمانی «دکتر محمد کرمانشاهی» یادآور شد، از گذشته در آیین و ضرب المثل های ما آمده است که «پیشگیری بهتر از یک خرمن درمان است» و تا زمانی که بتوان با رعایت نکات ساده همچون قطع دورهمی، رعایت فاصله فیزیکی، زدن ماسک، پرهیز از خریدها و پاساژگردی های بیهوده خودداری کرد می توان در امان بود.

وی تاکید کرد، کودکان نباید به دلیل ندانم کاری والدین به این ویروس مبتلا شوند و یا برای دیگر کودکان و سالمندان به فردی ناقل تبدیل شوند، فاصله گذاری و زدن ماسک می تواند بیشترین تاثیر را در قطع زنجیره بیماری زایی داشته باشد.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز دوشنبه ۳۰ فروردین رنگ‌بندی جدید استان‌های کشور را اعلام کرد که براساس آن شهرستان های سنقر وکلیایی، گیلانغرب، کنگاور، پاوه، هرسین، اسلام آباد غرب، کرمانشاه، سرپل ذهاب و صحنه در وضعیت قرمز قرار دارند.

براساس این گزارش، شهرستان های جوانرود، روانسر، دالاهو و قصرشیرین در وضعیت نارنجی و شهرستان ثلاث باباجانی نیز در وضعیت زرد قرار دارد.

براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اکنون ۸۴۰ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند.

از ابتدای شیوع بیماری تاکنون هزار و ۶۰۴ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در استان کرمانشاه جان خود را از دست داده اند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار