موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
223438
۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

تولد نوزادان ناقص‌الخلقه پیامد حذف غربالگری خواهد بود

رییس کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس گفت: این کمیسیون مخالف حذف غربالگری اجباری است،حذف غربالگری از طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده سبب افزایش تولد کودکان ناقص الخلقه می‌شود.

به گزارش کودک پرس ،رییس کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس گفت: این کمیسیون مخالف حذف غربالگری اجباری است،حذف غربالگری از طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده سبب افزایش تولد کودکان ناقص الخلقه می‌شود.

حسینعلی شهریاری درباره‌ی حذف غربالگری افزود: غربالگری زنان باردار یک ضرورت است و باید انجام شود و کمیسیون بهداشت، ‌ درمان و آموزش پزشکی مجلس نیز از ابتدا با حذف کامل غربالگری مخالف بوده است.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان افزود: مصلحت نبود که این طرح بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی در کمیسیون مشترک بررسی و تصویب شود و بهتر بود که نمایندگان موافق و مخالف در صحن علنی نظرات خود درباره این طرح بیان کرده و در صحن رای گیری می‌شد. اما به علت عجله‌ای که نمایندگان جوان مجلس انقلابی درباره جمعیت و تعالی خانواده داشتند، خیلی سریع بر اساس اصل ۸۵ طرح را برای بررسی و تصویب به کمیسیون مشترک ارجاع دادند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی درباره اینکه در صورت تایید این طرح در شورای نگهبان چه عوارض و پیامدهایی ممکن است برای جامعه و زنان کشور ایجاد شود، عنوان کرد: با حذف اجبار غربالگری در طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، قطعا شاهد تولد نوزادان ناقص الخله خواهیم بود. در حالی که پیش از این طبق فتوای رهبر معظم انقلاب و سایر مراجع اگر بر اساس غربالگری تشخیص داده شود که جنین برای سلامت مادر مشکل ساز خواهد شد یا امکان تولد فرزند معلول و ناقص وجود دارد، ‌باید سقط جنین انجام شود.

شهریاری خاطرنشان کرد: حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر در کشور اقدام به سقط غیرقانونی جنین می‌کنند، ولی سقط قانونی جنین در سال گذشته حدود ۱۲ هزار مورد بوده است. به عبارتی مشکل در سقط غیرقانونی است که باید مراقبت شود و این به حذف غربالگری ارتباطی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: بین بانوان کشور که بیشتر از ۵۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، فضای نامناسبی علیه این طرح مجلس ایجاد شده است و در مجلس هم بسیاری از نمایندگان موافق حذف غربالگری نبودند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار