موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
223404
۳۱ فروردین ۱۴۰۰

پروین دولت آبادی از بنیان‌گذاران شورای کتاب کودک

پروین دولت‌آبادی (زاده ۱۳۰۳– درگذشت ۱۳۸۷)، شاعر و از بنیان‌گذاران شورای کتاب کودک بود. کتاب شعر گل بادام او جایزه شعر شورای کتاب کودک در سال ۱۳۶۶ را از آن وی کرد. پروین بیشتر با اشعاری که برای کودکان سروده و به ویژه اشعاری که در کتب درسی مدارس از او به چاپ رسیده‌است شهرت دارد، در حالی که او شاعری توانا در سبک‌های گوناگون غزل، قصیده، مثنوی و شعر نو نیز هست.

به گزارش کودک پرس ،پروین دولت‌آبادی (۱۳۰۳–۱۳۸۷)،از پايه گذاران و پيشگامان شعر مدرن کودک و نيز از بنيادگذاران شورای کتاب کودک بود، کتاب شعر گل بادام او جایزه شعر شورای کتاب کودک در سال ۱۳۶۶ را از آن وی کرد.

پروین دولت‌آبادی شاعر کودکان در سال ۱۳۰۳ درخانواده ‌ای اهل فرهنگ که شعر در آن جایگاه ویژه‌ای داشت، در محله ی احمدآباد اصفهان به دنیا آمد. مادرش مدیر مدرسه.ی ناموس اصفهان بود.

او به مدرسه ی ناموس رفت. سال‌های نخست دبیرستان را در مدرسه “نور و صداقت” که آموزگاران انگلیسی داشت گذراند و سال‌های بعد را در مدرسه ی امریکایی نوربخش درس خواند.

پس از پایان دوره ی دبیرستان، رشته نقاشی و مجسمه‌سازی در دانشکده ی هنرهای زیبا را برگزید و چند بار هم در کلاس.ها شرکت کرد، اما بازدید از یک پرورشگاه تصمیم او را تغییر داد و بر آن شد که به کار سرپرستی و تربیت کودکان پرورشگاه بپردازد.

در سال ۱۳۳۹ با همکاری پرویز ناتل خانلری، زهرا خانلری و همسرش اسماعیل سالمی، شرکت انتشاراتی “سخن” را پایه گذاری کرد و به ثبت رساند. از همان آغاز انتشار نشریه‌ ی “پیک” با این نشریه همکاری داشت و در دو سال اول انتشار آن تنها شاعر این نشریه بود.

نظر پروین دولت‌آبادی درباره یک عمر شاعری و تلاش ادبی خویش: «آنچه از من می‌نویسید، سادگیِ یک زندگی معلمیِ درازمدتی است که سعی کرده‌ام برای بچه‌ها، همان‌هایی که زلال وجود خود را به من دادند و نگذاشتند تبدیل به مردابی شوم که در من لایه‌ها و گل‌های زمانه و زندگی بماند، سپری شود. از نوشته‌های شعر و شاعری خود هم ناراضی نیستم. از آنچه کردم، خرسندم و البته از من شایسته‌تر هم بوده‌اند که کار کرده‌اند و پیش رفته‌اند».

پروین دولت‌آبادی روز سه‌شنبه ۲۷ فروردین سال ۱۳۸۷ شمسی در سن ۸۴ سالگی بر اثر سکته قلبی در تهران درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا دفن گردید.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار