موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث
223374
۳۰ فروردین ۱۴۰۰

در دستور کار نبودن قانون اصلاح جنین/ ارث بردن کودکان آزمایشگاهی

ملک فاضلی گفت: این صحبت‌ها که می‌گویند کودکان آزمایشگاهی و نوزادانی که از روش IVF به دنیا می‌آیند از ارث محروم هستند صحت ندارد چون فرزند به لحاظ ژنتیکی متعلق به پدر و مادر خود است و قاعدتا از آنها نیز ارث می‌برد.

به گزارش کودک پرس ،امروزه از روش‌های پیشرفته کمکی تولید مثل، از قبیل اهدای جنین، اسپرم، تخمک و انجماد رویان برای بارداری استفاده می شود اما مسائل و مشکلات ویژه‌ای در مورد ارث کودکان آزمایشگاهی بروز کرده که در زمان‌های گذشته سابقه نداشته است و برخی وکلا و حقوقدانان نسبت به این موضوع هشدار دادند و از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار اصلاح قانون اهدای جنین و قانونگذاری برای کودکان آزمایشگاهی که این رزوها تعداد آنها رو به افزایش است، شدند.

ملک فاضلی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار برنا با تاکید بر اینکه هر فرزند آزمایشگاهی منتسب به پدرش است، گفت: این صحبت‌ها که می‌گویند کودکان آزمایشگاهی و نوزادانی که از روش IVF به دنیا می‌آیند از ارث محروم هستند صحت ندارد و فقط موضوع بدون پشتوانه علمی است که شاید به ذهن حقوقدانان متبادر شده درحالی که اعضای کمیسیون بهداشت و درمان پزشک هستند و از اینگونه مسائل و حقوق مربوط به آنها آگاهی دارند.

او افزود: ممکن است مردی در حین عمل جراحی دچار مشکل در مجرای منی خود شود یا حتی بیماری داشته باشد که اسپرم‌های او قادر به باروری یک تخمک نباشد بنابراین در این شرایط اسپرم این فرد در بانک اسپرم نگهداری می‌شود و با انجام اعمال پزشکی با تخمک همسرش تلقیح می‌‌شود تا لقاح شکل بگیرد و به این روش فرزند یک مرد و زن به دنیا بیاید پس هماهنگونه که مشخص است فرزند به لحاظ ژنتیکی متعلق به پدر و مادر خود است و قاعدتا از آنها نیز ارث می‌برد چون این فرزند از اسپرم یا تخمک فرد دیگری نیست.

فاضلی با تاکید بر شرعی بودن بارداری‌های خارج از حالت طبیعی تصریح کرد: در ایران روش‌های بارداری کاملا شرعی است و امکان ندارد از اسپرم یا تخمک شخص دیگری برای فرزنددارشدن استفاده کرد به عبارت دیگر هر فرزندی متعلق به پدر و مادر خود است و از تمام حق و حقوق مشخص شده در قانون بهره مند می‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره قانونگذاری درباره کودکان آزمایشگاهی گفت: تاکنون چنین موضوعی به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیامده است چرا که قانون واضح و مشخص است.

او در پاسخ به این سوال که آیای اصلاح قانون اهدای جنین در دستور کار قرار دارد یا خیر؟ بیان کرد: در مورد اصلاح قانون اهدای جنین هم چیزی در کمیسیون مطرح نشده است چرا که تاکنون تمرکزها بر طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» بوده است و موضوعاتی از جمله جوان سازی جمعیت، کمک هزینه برای زوجین نابارور، بیمه ناباروری و.. مطرح بوده است.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان با اشاره به حواشی نسخ قانون سقط درمانی گفت: قانون سقط درمانی حذف نشده فقط سختگیرانه‌تر شده است و قرار است در کنار تایید پزشک، دو فقیه نیز نظر دهند تا شاهد سقط‌های بی رویه و حتی غیرقانونی نباشیم.

فاضلی درخصوص آسیب‌های احتمالی اجرای این قانون اظهار کرد: اینکه گفته می‌شود با اجرای قانون جوانی جمعیت مراجعه زنان ایرانی برای انجام غربالگری و سقط جنین به کشورهای همسایه افزایش پیدا می‌کند یک آسیب احتمالی‌ست که باید توجه کرد هر وقت قانونی تدوین شود، راه‌های دور زدن آن هم پیدا می‌شود اما وظیفه قانونگذار این است که حق و حقوق عام را درنظر بگیرد و بهترین قانون را برای مردم وضع کند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار