موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث
223192
۲۸ فروردین ۱۴۰۰

مسکنی موقت به نام مسابقه فیلمنامه‌نویسی و نمایشنامه‌نویسی

امیر مشهدی عباس که دبیری پنجمین مسابقه فیلمنامه‌نویسی و نمایشنامه‌نویسی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را بر عهده دارد، می‌گوید: در شرایط دشوار فعلی که بسیاری از فعالان تئاتر و سینمای کودک برای امرار معاش دچار مشکل هستند، برگزاری چنین رویدادهایی نوعی مُسکن موقت است.

به گزارش کودک پرس ،او که خود در حوزه تئاتر کودک فعال است، ادامه می‌دهد: این روزها زمینه کار برای فعالان تئاتر فراهم نیست و بسیاری از پروژه‌های تصویری هم محدود یا متوقف شده‌اند . بنابراین بسیاری از همکاران ما که بیمه بیکاری هم ندارند، برای گذران زندگی دچار مشکلات فراوانی هستند و اغلب، هیچ درآمدی ندارند.

مشهدی عباس اضافه می‌کند: برگزاری رویدادهایی مانند مسابقه فیلمنامه‌نویسی و نمایشنامه‌نویسی هم به افزایش روحیه فعالان تئاتر و سینمای کودک کمک می‌کند و هم اینکه با اهدای جایزه و خریداری حق ساخت آثار شرکت‌کننده، شاید مُسکنی موقت برای شرایط سخت فعلی باشد که البته درمان آن نیازمند اصلاحات ریشه‌ای است.

مدیر مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ابراز خوشنودی از استقبال شرکت‌کنندگان از این مسابقه ادامه می‌دهد: نزدیک به 1200 اثر به ما رسید و امیدواریم تا پایان هفته آینده نتایج اولیه را اعلام کنیم . کسانی که طرح‌هایشان به مرحله بعدی راه می‌یابد، تا خرداد فرصت دارند  اثر تکمیل شده خود را بفرستند که البته زمان ارسال آثار به شرایط کرونا بستگی خواهد داشت.

او اضافه می‌کند: آثاری که در مرحله اول به ما رسیده، شامل طرح‌های 1 تا 3 صفحه‌ای است که همه اینها در کتابی که از سوی کانون منتشر می‌شود، به نام نویسندگان خود ثبت خواهد شد . ما این کتاب را برای کمپانی‌ها و تهیه‌کنندگان هم می‌فرستیم تا امکان ساخت یا حمایت از این طرح‌ها فراهم شود.

مشهدی عباس با ابراز خوشحالی از اینکه متقاضیان از سراسر کشور برای شرکت در این مسابقه کار فرستاده‌اند، می‌افزاید: به جز نویسندگان حرفه‌ای و بنام، اقشار بسیار متنوعی در این مسابقه شرکت کرده‌اند؛ از پزشکان تا بانوان خانه‌دار که این موضوع نشان می‌دهد بر شمار مخاطبان نویسندگی افزوده شده است. ضمن اینکه شرکت‌کنندگان ما از گروه‌های سنی بسیار متنوعی هستند.

به باور او، روی آوری اقشار گوناگون به فعالیت‌های نوشتاری می‌تواند برآمده از شرایط دوران کرونا باشد و نمی‌توان تاثیر این وضعیت را نادیده گرفت.

این کارگردان تئاتر در پاسخ به این پرسش که آثار برگزیده این مسابقه چقدر بخت تولید در کانون پرورش فکری را دارند، توضیح می‌دهد: کانون از بخشی از این آثار حمایت می‌کند و بخش هم برای مشارکت‌های مردمی ارایه می‌شوند . ضمن اینکه برگزیدگان، جوایزی دریافت می‌کنند . در مجموع، شرایط بدی نیست ولی این حداقل کاری است که در وضعیت نفس‌گیری مانند همه‌گیری کرونا می‌توان برای فعالان تئاتر و سینمای کودک و نوجوان انجام داد.

مشهدی عباس در  پاسخ به این پرسش که با توجه به شرایط ناپایدار اجرای تئاتر و تعطیلی مقطعی این فعالیت‌ها، آیا مرکز تئاتر کانون برنامه‌ای برای اجرای نمایش در فضای باز و بوستان لاله را دارد، می‌گوید: یکسری نمایش برای اجرا در فضای باز آماده کرده‌ایم. تصمیم داشتیم از نیمه فرودین ماه اجرای این نمایش‌ها را در بوستان لاله آغاز کنیم ولی وضعیت کلی جامعه، مناسب نبود و از آنجا که سلامت مخاطبان و گروه‌های هنری در اولویت است، دست نگه داشته‌ایم اما امیدواریم تا پایان ماه رمضان، شرایط جامعه بهتر شود تا بتوانیم اجرای این برنامه‌ها را از عید فطر آغاز کنیم.

به گفته او، در حال حاضر سه نمایش از تولیدات کانون پرورش فکری آماده اجرا در فضای باز هستند که با مساعد شدن شرایط عمومی جامعه و کاهش آمار مبتلایان به کرونا، اجرای خود را در فضای بوستان لاله آغاز خواهند کرد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار