موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
222976
۲۴ فروردین ۱۴۰۰

از سرمایه عظیم کودکان سیستان و بلوچستان غفلت شده است

کمال شفیعی گفت: در جشنواره های ادبی استعدادهای خوبی از سیستان و بلوچستان حضور دارند که گمنام هستند و همان ها سرمایه های ملی ما محسوب می شوند.

به گزارش کودک پرس ،کمال شفیعی، مدیر امور ادبی حوزه هنری کشور و متخصص حوزه شعر و ادبیات کودک و نوجوان در خصوص بررسی چالش های این شاخه از ادبیات در سیستان و بلوچستان بیان کرد: سیستان و بلوچستان سرزمین طلایی ایران است، زیرا تمام اقلیم ها را در این خطه پهناور داریم.

وی بیان کرد: سرانه آماری جوان در سیستان و بلوچستان بسیار خوب است و در این استان سرمایه های شگفت تاریخ ادبیات داریم که برخاسته از این خطه از کشور است.

این مقام مسئول تصریح کرد: در حوزه ادبیات کودک و نوجوان باید 2 کار را انجام دهیم، در مرحله اول باید آن را گسترش دهیم که ابتدا چتر حمایتی بر سر همه از جمله روستاهای دورافتاده سیستان و بلوچستان تا شهرها گسترانده شود.

مدیر امور ادبی حوزه هنری کشور ادامه داد: در مرحله دوم باید پرورش کودکان و نوجوانان را انجام دهیم، زیرا آموزش را وزارت آموزش و پرورش انجام می دهد اما در پرورش مغفول است و باید این کار انجام شود تا کودکان و نوجوانان تولید کننده های ادبیات باشند.

شفیعی بیان کرد: همچنین در این مرحله بستر را برای تولید محتوا برای کودکان توسط شاعران و نویسندگان حرفه ای انجام دهیم.

غفلت از سرمایه عظیم کودکان و پیشینه غنی سیستان و بلوچستان

وی افزود: در سال های گذشته فراموش کردیم سرمایه عظیمی به عنوان بچه ها داریم و نیز پیشینه غنی سیستان و بلوچستان و توجه به خرده فرهنگ های بومی منطقه نادیده گرفته شده است.

متخصص حوزه شعر و ادبیات کودک و نوجوان اظهار کرد: سیستان و بلوچستان سرزمین افسانه ها، متل ها و روایت ها و جهان غیرممکن هاست و در این جهان امکان هر اتفاقی وجود دارد و در پس افسانه ها نگاهی نهفته است که می توان با آن به تولید محتوا پرداخت.

شفیعی عنوان کرد: با استفاده از این جهان غیرممکن، افسانه ها، متل ها و بازنویسی ها و بازآفرینی ها می توان کار جدیدی انجام داد و برای کودکان و نوجوانان باید زمینه فراهم شود که دست به قلم داشته باشند.

وی گفت: برای دست به قلم شدن کودکان و نوجوانان باید علمی و برنامه ریزی شده عمل کرد، برگزاری کارگاه ها که با بچه ها هماهنگ باشد و آن ها بتوانند آثار خود را در قالب پویش ها، نشست ها و جلسات ارائه بدهند و به شکل کارگاهی به تولید اثر بپردازند.

این نویسنده اظهار کرد: من در تمام سال ها به دلیل اینکه داور جشنواره های ادبی بودم با استعدادهای خوبی از سیستان و بلوچستان برخورد کردم که گمنام هستند و همان ها سرمایه های ملی ما محسوب می شوند.

مدیر امور ادبی حوزه هنری کشور افزود: اگر به این سرمایه های ملی مقداری توجه و به آن ها فرصت داده شود می توانند در فضای ادبیات کودک و نوجوان ما حضور داشته باشند.

شفیعی تصریح کرد: ما بسترهایی را باید برای چاپ و انتشار آثار و دیده شدن کودکان و نوجوانان را فراهم کنیم، چون هنرمند میل به دیده شدن دارد، کودک و نوجوان اگر ببیند اثر ادبی وی دیده می شود به شکل قابل توجهی انگیزه او صد چندان می شود.

وی بیان کرد: ما باید زمینه حضور کودکان را در کنار اساتید فراهم کنیم و داد و ستد ادبی شکل گیرد که آثار بررسی شود، وقتی آثاری تولید می شود پای نقد هم به جلسات باز می شود.

ابزار تعالی روح از ادبیات بر می خیزد

متخصص حوزه شعر و ادبیات کودک و نوجوان اظهار کرد: ادبیات کودک و نوجوان مهم تر از ادبیات بزرگسال است، والدین تلاش می کنند رفاه برای جسم کودکان و نوجوانان فراهم کنند، اما باید پرسید که چه امکانی را برای تعالی روح کودکان خود در نظر گرفتید؟

شفیعی عنوان کرد: ابزار تعالی روح از ادبیات بر می خیزد و کودکی و نوجوانی آینده ماست که ما با توجه به آن خودمان را رستگار کردیم، این ادبیات کالای اضافه و لوکس نیست، بلکه تمام دارایی و ثروت ماست که اگر به درستی خرج کنیم آینده مملکت را سامان داده ایم.

وی ادامه داد: اگر ادبیات را با کودکان آشنا کنیم، می توان امیدوار بود که در آینده کودک کار نداشته باشیم و به جای گرایش به اعمال بزهکارانه و آسیب های اجتماعی آن ها به تعالی جامعه برسیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ما نیازمندیم که به آینده خود توجه کنیم که در این راستا باید به همه فرزندان ایران توجه شود، این اهمیت آینده ما را تامین می کند.

مدیر امور ادبی حوزه هنری کشور افزود: با توجه به مسئولیتی که در استان ها داشتم سیستان و بلوچستان غنی ترین سرزمین کشورما از نظر داشتن ثروت هاست، ما از سرانه جمعیت جوان این استان غافل شدیم که ثروتی عظیم به شمار می رود.

شفیعی تصریح کرد: ادبیات عامه سیستان و بلوچستان از تنوع و غنای فرهنگی زیادی برخوردار است و گاهواره شاهنامه، فردوسی و رستم محسوب می شود و افتخار ماست.

وی ادامه داد: توجه ویژه مردم خونگرم این منطقه به ادبیات ثروت دیگری است و بر این اساس باید کودکان را با کتاب آشتی دهیم و به اندیشه های کودکان و نوجوانان توجه کنیم.

اقدامات عملی برای پرورش کودکان در حوزه ادبی

متخصص حوزه شعر و ادبیات کودک و نوجوان اظهار کرد: این استان اساتید بزرگی دارد و مجلات خوبی را می توانند در حوزه نقد و بررسی و چاپ آثار کودکان به وجود آورند.

شفیعی اظهار کرد: باید در این حوزه به درستی برنامه ریزی کنیم و در تمام نقاط استان از نزدیک آثار را ببنیم و استعدادها را شناسایی و در حوزه نویسندگی و شعر دسته بندی و در زمان مناسب کارگاه های رایگان برگزار کنیم و آثار آن ها خوانده شود.

وی ادامه داد: همچنین لازم است اقدام عملی و فرهنگی فراتر از بخش نامه ها و دستور العمل ها راه اندازی کنیم تا در هر روستا و کتابخانه و مسجد یک انجمن ادبی کودک و نوجوان باشیم تا در سه سال آینده سیستان و بلوچستان در حوزه ادبیات کودک ونوجوان پیشرو و الگویی به عنوان کشت گلخانه ای برای کل کشور باشد.

مدیر امور ادبی حوزه هنری کشور افزود: تمام فرزندان گل های باغچه ایران و شکوفه هایی هستند که عطر و بوی خود را دارند و باید آن ها را سامان دهیم و در این راستا وارد روند جدی شویم، اگر می توانیم کتاب تهیه و جلسات ادبی را راه اندازی کنیم و حرکت فرهنگی انجام دهیم.

شفیعی ادامه داد: نباید فقط به یک سمت برویم، در حال حاضر ادبیات مدرن جهان را قبضه می کند اما مبتنی بر ادبیات کهن خود است مانند هری پاتر و ارباب حلقه ها که این ها را مدرن ارائه می دهند.

وی گفت: در ادبیات کودک و نوجوان جهان غرب آن هایی ماندگار شدند که ریشه در مبنا داشتند و برای اینکه پیشرو در ادبیات ایران باشیم باید خرده فرهنگ ها را امروزی ارائه دهیم.

این مقام مسئول عنوان کرد: دغدغه مندی ما باید به سمت روزآمدی باشد و نیاز داریم در نوع ارائه محتوا و مفاهیم ارزشمند را ارائه دهیم.

متخصص حوزه شعر و ادبیات کودک و نوجوان اظهار کرد: ما در گذشته چیزی نکاشتیم و باید ابتدا بذری کاشته شود تا بتوانیم به بار برسانیم و در این راه پرداختن به ادبیات مدرن و روزآمد بسیار مهم است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار