موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
222782
۲۱ فروردین ۱۴۰۰

سیزده درصد کودکان متولد شده در کشور مبتلا به بیماری ژنتیکی

به گزارش کودک پرس ،فریدون عبدالملکی بعد از ظهر امروز در آیین برگزاری هفتمین سمینار ملی و اولین وبینار بین‌المللی ژنتیک پزشکی در سنندج اظهار کرد: در کشور ما ۵۰ تا ۷۰ هزار معلول ژنتیکی در کشور متولد می‌شود، اما اگر مداخلات ژنتیک انجام شود تولد کودکان با معلولیت ژنتیکی کاهش می‌یابد. وی با اشاره […]

به گزارش کودک پرس ،فریدون عبدالملکی بعد از ظهر امروز در آیین برگزاری هفتمین سمینار ملی و اولین وبینار بین‌المللی ژنتیک پزشکی در سنندج اظهار کرد: در کشور ما ۵۰ تا ۷۰ هزار معلول ژنتیکی در کشور متولد می‌شود، اما اگر مداخلات ژنتیک انجام شود تولد کودکان با معلولیت ژنتیکی کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه ۱۳ درصد کودکان متولد شده در کشور بیماری ژنتیکی دارند افزود: این آمار در برخی جوامع حدود سه تا پنج درصد است.

عبدالملکی با بیان اینکه هم اکنون تعداد ۷۰ هزار بیمار هموفیلی در کشور وجود دارد تصریح کرد: از این تعداد ۱۶۴ بیمار هموفیلی مربوط به کردستان است.

وی با اشاره به مشکلات بیماران هموفیلی و خانواده های آنها اظهارکرد: سالانه ۲۱ هزار دلار برای هر بیمار هموفیلی و نیز ۱۳۰ میلیون دلار برای تامین فاکتورهای مورد نیاز این بیماران در کشور هزینه می‌شود.

وی افزود: پیشگیری از تولد کودکان هموفیلی کمک شایانی به فرد بیمار، خانواده، جامعه و نیز سیستم درمانی می‌کند.

عبدالملکی با اشاره به اینکه حدود ۲۵ سال پیش غربالگری در زمینه تالاسمی در کشور آغاز شده است، گفت: امروز میزان تلاسمی در جمعیت ۸۵ میلیون نفری به ۱۳ هزار نفر کاهش یافته است.

افزایش سن ریسک خطر ابتلای سندرم داون در کودکان را فراهم می‌کند

عبدالملکی با اشاره به اینکه سن مادر مهم‌ترین فاکتور و علل ابتلای کودکان سندرم داون است اظهار کرد: بالا رفتن سن مادر ریسک خطر ابتلا به تولد کودک مبتلا به سندرم داون را افزایش می‌دهد.

به گفته وی، از آنجا که از هزار و ۵۰۰ تولد در میان مادران ۲۰ تا ۳۰ سال یک کودک مبتلا به سندرم داون متولد می‌شود، ریسک خطر ابتلا به این بیماری ژنتیکی در میان مادران سن بالا افزایش می یابد.

وی غربالگری را بهترین راهکار برای پیشگیری از تولد کودکان سندرم داون دانست.

وی یادآور شد: افزایش سن ازدواج و بالا رفتن سن فرزندداری منجر به مشکلاتی مانند عقب‌ماندگی ذهنی، قلبی و چشمی در کودکان می‌شود همچنین مشکلات اقتصادی، روانی و معنوی بر خانواده‌ها و جامعه تحمیل می‌کند.

غربالگری از تولد ۱۲ کودک مبتلا به ناهنجاری ژنتیکی پیشگیری کرد

استاد و عضو دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز گفت: سال گذشته با انجام غربالگری از تولد ۱۲ مورد تولد کودک مبتلا به ناهنجاری ژنتیکی پیشگیری بعمل آمد.

اسعد آذرنژاد با اشاره به فعالیت‌های پلی‌کلینیک و آزمایشگاه ژنتیک ماد سنندج گفت: سال گذشته هزار و ۵۰۰ زوج تحت پوشش خدمات مشاوره ژنتیکی قرار گرفتند.

وی افزود: این غربالگری از تولد ۱۲ مورد ناهنجاری ژنتیکی در کودکان پیشگیری کرد.

آذرنژاد غربالگری ژنتیکی را لازم و ضروری دانست و گفت: آموزش، آگاهی بخشی به خانواده‌ها در زمینه غربالگری و مشاوره ژنتیکی با هدف تولد کودکان سالم ضروری است.

به گفته وی، غربالگری و سونوگرافی در سه ماهه اول و دوم بارداری انجام می شود، این غربالگری‌ها احتمال تولد کودکان معلول را به صفر می‌رساند.

به گزارش خبرگزاری فارس، هفتمین سمینار ملی و اولین وبینار بین المللی گروه ژنتیک پزشکی ( تشخیصی، تحقیقی) به مدت ۲ روز در سنندج در حال برگزاری است و فردا به کار خود پایان می‌دهد.

در این وبینار بیماری‌های ژنتیکی و مسایل پزشکی مطرح می‌شود.
در
این وبینار اساتید برجسته کشور و حضور ارزشمند سه پروفسور برجسته جهانی حضور دارند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار