موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
222698
۱۹ فروردین ۱۴۰۰

جمع آوری کتاب کودک «کاپیتان زیرشلواری» به خاطر نژادپرستی

یکی از کتاب‌های مجموعه «کاپیتان زیرشلواری» دیگر منتشر نخواهد شد و داو پیلکی، نویسنده کتاب کودک به خاطر «کلیشه‌های نژادی زیان‌بخش و تصاویر منفعلانه نژادپرستی» این کتاب عذرخواهی کرد.

به گزارش کودک پرس ،یکی از کتاب‌های اسپین‌آف مجموعه «کاپیتان زیرشلواری» دیگر منتشر نخواهد شد و داو پیلکی، نویسنده کتاب کودک به خاطر «کلیشه‌های نژادی زیان‌بخش و تصاویر منفعلانه نژادپرستی» این کتاب عذرخواهی کرد.

این کتاب با عنوان «ماجراهای اوک و گلوک: غارنشینان کونگ‌فو از آینده» اولین بار در سال ۲۰۱۰ منتشر شد.

آقای پیلکی در بیانیه‌ای گفت هدف از این کتاب به نمایش گذاشتن تنوع، برابری و حل اختلافات بدون خشونت بوده است. اما حالا متوجه شده که محتوای آن برای مردم آسیایی اشتباه و زیان‌بخش است.

این نویسنده امریکایی در بیانیه‌ای در یوتیوب نوشت: «امیدوارم خوانندگانم مرا ببخشند و از اشتباه من یاد بگیرند که کلیشه‌های نژادی حتا به‌طور ناخواسته و منفعلانه برای همگان خطرناک هستند.»

او نوشت: «عذرخواهی می‌کنم و قول می‌دهم از این به بعد بهتر عمل کنم.»

اسکولاستیک، ناشر این مجموعه گفت تلاش می‌کنند این کتاب را از قفسه‌ کتابخانه‌ها، مدارس و همچنین کتابفروشی‌ها جمع‌آوری کنند.

این کتاب یک رمان مصور است که توسط دو دوست به نام‌های اوک و گلوک که در داستان‌های «کاپیتان زیرشلواری» و پس از آن «پسران غارنشین» حضور داشتند، نوشته شده است.  پیلکی گفت آنها به کمک کونگ‌فو و اصولی که در فلسفه چینی یافته‌اند، دنیا را نجات می‌دهند. چاپ اولیه این کتاب به بیش از یک میلیون نسخه در سرتاسر جهان رسید.

مجموعه «کاپیتان زیرشلواری» شامل ۱۲ رمان و اسپین‌آف‌های بیشمار است. این کتاب‌ها با بیش از ۸۰ میلیون نسخه فروش در سرتاسر جهان در میان خوانندگان کم سن و سال بسیار محبوب‌اند؛ اما به دلیل تصاویر خشونت‌آمیز اغلب در میان کتاب‌های مورد شکایت انجمن کتابخانه امریکا قرار می‌گیرند.

اسکولاستیک گفت انتشار کتاب مورد بحث را در تاریخ ۲۲ مارس با حمایت کامل پیلکی متوقف کرده است. این انتشارات در بیانیه‌ای گفت: «ما با همدیگر تشخیص دادیم که این کتاب نژادپرستی منفعلانه را تداوم می‌بخشد و عمیقا به خاطر این اشتباه بزرگ متاسفیم.»

پلیکی گفت مبلغ پیش‌پرداخت و حق‌الزحمه‌ای را که برای این کتاب دریافت کرده به موسسات خیریه‌ای اهدا خواهد کرد که برای کودکان جوامع محروم کتاب تهیه می‌کنند و باعث ایجاد تنوع در کتاب کودک و مبارزه با تعصبات ضدآسیایی می‌شوند.

این اقدام در حالی انجام شد که در ماه‌های اخیر شاهد افزایش احساسات ضدآسیایی در ایالات متحده و افزایش آزار و نفرت نسبت به آنها بوده‌ایم.

این در حالی است که محتوای برخی کتاب‌های کودک و شخصیت‌های داستانی‌شان در حال ارزیابی مجدد هستند. اوایل ماه مارس شرکت انتشاراتی حافظ میراث دکتر سوس نیز اعلام کرد شش نسخه از کتاب‌های این نویسنده به دلیل تصاویر نژادپرستانه دیگر منتشر نخواهد شد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار