22253
۳۰ مرداد ۱۳۹۶

سه هزار کودک بی سوادی که از زندگی باز خواهند ماند

۳ هزار کودک بازمانده از تحصیل از زندگی باز می مانند کم سوادها و بی‌سوادها، آنها را می‌توان همه جا یافت؛ همیشه منتظر کمک دیگران بوده، جلوی باجه‌های عابر بانک، وسط خیابان در پی یک نشانی، در مغازه‌ها با کارت عابر بانک، با تلفن همراه اما در حال کمک خواستن از دیگران برای پیدا کردن یک اسم هستند.

به گزارش کودک پرس ، محمد نبی زاده، پیرمرد ۷۰ ساله یاسوجی یکی از این افراد است که با دفترچه بیمه سلامت روستایی، نگران در میان انبوه جمعیت در کلینیک می‌چرخد تا بتواند دردش را به پزشک بگوید.
وی می‌گوید: هر زمان به پزشک مراجعه می‌کنم توصیه‌های زیادی می‌کند که بیشتر آنها را نمی‌فهمم و اگر فرزند باسوادم همراهم نباشد تقریباً نزد پزشک آمدنم بیهوده است.
هاجر، بانوی ۵۵ ساله نیز مانند اوست، اما در مغازه و کارت عابر بانکش را به صاحب مغازه می‌دهد تا بهای کالای خریداری شده را از حسابش کم کند.
علیرضا محمد زاده صاحب یک مغازه است که اغلب، پسرانش در آن کار می‌کنند اما هر وقت خودش تنهایی مجبور به پاسخگویی به مشتریانش باشد از مشتری‌ها می‌خواهد کارت بکشند اما رسید دستگاه را به مشتری بعدی می‌دهد تا از درستی مبلغ مطمئن شود.
حمید نعمتی هم پیرمردی است که جلوی عابر بانک ایستاده و به‌محض اتمام کار نفر قبلی، از وی می‌خواهد مبلغی را از حسابش از طریق عابر بانک دریافت کند.
اینها آینده بیش از چند هزار بازمانده از تحصیل است که اکنون در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده‌اند.
گرچه در دهه‌های اخیر نسبت بین بی‌سوادها و کم سوادها بسیار کاهش یافته است اما آنطور که مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید ۱،۵ درصد دانش آموزان ابتدایی کهگیلویه و بویراحمد از تحصیل بازمانده‌اند.
منظور از بازمانده از تحصیل افراد هفت تا ۱۶ ساله هستند که سن آنها از سن ورود به مدرسه گذشته و به مدرسه مراجعه نکرده‌اند یا پس از گذراندن یک یا چند سال تحصیلی مدرسه را ترک کرده‌اند.

** ۱٫۵ درصد از کودکان کهگیلویه و بویراحمدی بازمانده از تحصیل هستند
مدیرکل آموزش‌وپرورش کهگیلویه و بویراحمد دانش آموزان بازمانده از تحصیل در استان را ۱،۵ درصد دانش آموزان مقطع ابتدایی سال تحصیلی ۱۳۹۵- ۹۶ ذکر کرد.
افزون بر ۱۴۹ هزار دانش آموز سال گذشته در کهگیلویه و بویراحمد تحصیل می‌کردند.
هادی زارع پور بیان کرد: در سال تحصیلی ۱۳۹۵ – ۹۶ در این استان ۱۰ مدرسه یک و ۱۰۹ مدرسه ۲ دانش آموزی برای جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان فعالیت داشته است.
به گفته وی، ۲ هزار و ۲۱۸ مدرسه با ظرفیت یک تا کمتر از ۱۵ دانش آموز در سال تحصیلی جاری به‌ویژه در مناطق عشایری و روستایی کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
زارع پور افزود: نرخ پوشش تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی در استان کهگیلویه و بویراحمد ۹۸٫۵۰ درصد است.
نرخ پوشش تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی در کشور ۹۹ درصد است.
وی گفت که وجود شمار بالای مدارس یک و ۲ دانش آموزی در مناطق مختلف استان نشان می‌دهد که آموزش و پرورش تلاش می‌کند دانش آموزان بازمانده از تحصیل به چرخه سواد آموزی برگردند.
زارع پور تأکید کرد: آموزش و پرورش در نظر دارد با اجرای طرحی مناسب در این زمینه، افراد بازمانده از تحصیل را شناسایی و با بررسی علت‌های ترک تحصیل، زمینه برگشت آنان را به چرخه تحصیل فراهم کند.

**آمارهای متفاوت کودکان بازمانده از تحصیل
در حالی که مدیرکل آموزش و پرورش شمار کودکان بازمانده از تحصیل را بیش از ۲ هزار نفر ذکر کرده است اما برخی دیگر از مسئولان به عدد دیگری معتقدند.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه وبویراحمد گفت: تلاش برای بازگشت بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ کودک دبستانی بازمانده از تحصیل یکی از اولویت‌های اساسی این اداره کل و حتی مدیریت اجرایی استان است.
از سویی دیگر احمد میدری از مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شمار این کودکان را در کهگیلویه و بویراحمد سه هزار و ۹۰۰ نفر ذکر کرده است.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه وبویراحمد یک بار دیگر گفته بود که یک هزار و ۱۰۵ کودک بازمانده از تحصیل در سال تحصیلی جاری دراین استان شناسایی شده که با وجود داشتن کد ملی آدرس مشخصی ندارند.

** تهیه برنامه مدون ریشه کنی بی‌سوادی کهگیلویه و بویراحمد
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در همین رابطه گفت: برنامه مدون ریشه کنی معضل بی‌سوادی این استان تهیه تا بر اساس آن جشن پایان بی‌سوادی استان در سال آینده برگزار شود.
فتاح محمدی اظهار داشت: تدوین این برنامه مهم با توجه به آمار دقیق بی‌سوادان و نرخ بی‌سوادی استان بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ باشد.
وی عنوان کرد: کودکان بازمانده از تحصیل باید شناسایی و با روش‌های مختلف آسان آموزی به آنها کمک شود.

** امکان مشارکت تشکل‌های مردم نهاد در سواد آموزی
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: تشکل‌های مردم نهاد در صورت عقد قرارداد با سوادآموزی استان می‌توانند در فعالیت‌های برون سپاری سوادآموزی شرکت کنند.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: با هدف فراهم شدن زمینه توسعه مشارکت نهادهای عمومی غیردولتی و مؤسسات در برون سپاری، فعالیت‌های سوادآموزی این فعالیت‌ها واگذار می‌شود.
اردشیر یاری اظهار داشت: این فعالیت‌ها شامل اجرای دوره‌های سوادآموزی، انتقال و تحکیم است که با عقد قرارداد از سوی مؤسسات انجام و از سوی حوزه سوادآموزی آموزش‌وپرورش نظارت می‌شود.

** ۹۸درصد اولیای بی‌سواد در کهگیلویه و بویراحمد باسواد شدند
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: ۹۸ درصد از اولیای بی‌سواد دانش آموزان این استان از سال گذشته تاکنون شناسایی و باسواد شدند.
مسعود ارجمند اظهار داشت: ۱۴هزار و ۶۸۷ نفر از اولیاء بی‌سواد دانش آموزان در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده که ۱۴ هزار و ۳۸۰ نفر در کلاس‌های سوادآموزی شرکت کردند.
وی اظهار کرد: ۳۰۰ نفر باقی مانده از والدین بی‌سواد دانش آموزان در برنامه سوادآموزی در سال جاری نیز باسواد می‌شوند.
ارجمند با اشاره به مشارکت ۲۴ دستگاه اجرایی در امر سواد آموزی گفت: ۸۹ درصد فعالیت‌های سوادآموزی در بخش‌های مختلف سواد، تحکیم و پایانی محقق شد.
وی یادآور شد: تحقق برنامه‌های سوادآموزی نیازمند مشارکت همگانی مردم و نهادهای مختلف است.
تاریخ نگاران می‌گویند حدود ۲۲ هزار سال پیش نخستین تلاش‌ها برای نوشتن آغاز شد اما حدود پنج هزار سال پیش خط و الفبا با علامت‌های قراردادی شبیه سبک‌های کنونی آن بوجود آمد و از آن زمان تاکنون انسان‌ها به ۲ گروه باسوادها و بی‌سوادها تقسیم شدند.
در حقیقت، حروف الفبا مانند حرف‌های رمزی است که باسوادها بین خود رد و بدل می‌کنند و بی‌سوادها امکان کشف این رمز را ندارند و از این طریق، بسیاری از امتیازها در جامعه توزیع می‌شود.
بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۵۵ میزان باسوادی در کهگیلویه و بویراحمد ۲۸ درصد بود اما این عدد در سال جاری برای جمعیت ۱۰ تا ۴۹ ساله در استان به ۹۱ درصد رسید.
بر اساس آمار تا سال تحصیلی ۱۳۹۵، بیش از ۹۸ درصد از اولیای بی‌سواد دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد شناسایی و باسواد شدند اما بیش از چند هزار کودک بازمانده از تحصیل در استان وجود دارد.
کودکان بازمانده از تحصیل که براساس آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شمار آنان در استان ۷۱۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد به بیش از سه هزار نفر می رسد در آینده با چالش های مهمی روبرو خواهند شد.
این چالش ها بر نسل های بعدی و توسعه جامعه تاثیرگذار است و اکنون فرصت بیشتری برای جلوگیری از گسترش بیسوادی وجود دارد.
کارشناسان می‌گویند که فقر خانواده‌ها، سبک زندگی عشایری و نیاز برخی از آنان به درآمد کودکان از جمله دلایل مهم بازماندن دانش آموزان از تحصیل است که می‌تواند بسترساز آسیب‌های دیگر از جمله افزایش کودکان کار باشد.
دولت یازدهم در چند سال اخیر تلاش‌هایی برای بازگشت بازماندگان از تحصیل در کهگیلویه و بویراحمد به مدرسه داشته است که این امر می‌تواند سرآغاز توانمندسازی مناطق محروم برای گام نهادن در دنیای علم و دانایی باشد.
کهگیلویه و بویراحمد نزدیک به ۷۱۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۵۲ درصد آن در مناطق شهری و بقیه در مناطق روستایی زندگی می‌کنند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار