موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث
222437
۱۵ فروردین ۱۴۰۰

نقش والدین در ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی حیاتی است

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان با اشاره به نقش والدین به عنوان الگوهای رفتاری در تربیت و رشد کودک درزمینه های مختلف گفت: نهادینه شدن کتابخوانی در کودکان و نوجوانان منحصر به نوع رفتاروالدین است و نقش والدین درترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی حیاتی است.

به گزارش کودک پرس ،وحید کیانی شنبه با اشاره به این که والدین می‌توانند شوق و انگیزه‌ مطالعه را در کودک و نوجوان  تقویت کنند افزود: نقش مادر به دلیل وابستگی عاطفی و صرف زمان بیشتربا کودک بیشترو در غنی سازی اوقات فراغت کودک  بسیار محوری است. لذا علاوه بر بازی این که سرگرمی کودک کتاب باشد خیلی برای جامعه و مخاطب فرهنگی جذاب تر خواهد بود و می توان امیدوار بود در سال های پیش رو جامعه کتابخوان و اهل کنشگری فرهنگی و اجتماعی داشته باشیم.

وی افزود: کودکان امروز بسیارقابل احترام، توانمند وجستجوگر هستند، لذا پاسخ دادن دقیق به چیستی و کیستی پرسش‌های کودکان بسیار مهم است از این رو به ابهامات ذهن فلسفی کودک پاسخ درست باید داد که این مسیر ازمحل و منبع ارزشمندی مانند کتاب پدیدار می شود.

کیانی با بیان این که توجه به حوزه ادبیات کودک و نوجوان درسال های اخیر رشد روزافزونی داشته است اظهار داشت: در این زمینه هم ناشران مختلف ملی کار کودک را جدی گرفته اند وهم ناشرانی که به صورت ویژه کار کودک انجام می دهند، لذا ناشران کتاب های خوبی را برای جامعه مخاطب یعنی کودک و نوجوان طراحی، چاپ و منتشرکرده اند که این چشم انداز به موضوع کتاب کودک جای امیدواری دارد..

وی در ادامه بیان کرد: کودک امروز کودکی پرسشگر است و نسبت کودک با کتاب نسبت بسیار نزدیکی است و باور داریم که هیچ ابزاری در دنیای مدرن و فناوری هنوز نتوانسته جای کتاب را بگیرد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان با اشاره به این که کانون به عنوان نهاد متولی عرصه کودک و نوجوان در دو حوزه فعالیت هایش را در عرصه کتاب کتاب کودک و نوجوان دنبال می کند بیان کرد: ماهیت و نوع فعالیت کانون ازآغاز تاسیس تا الان که بیش از پنجاه سال از آن می گذرد براساس کتاب و کتاب محور بوده است.همچنین تولید کتاب از نویسندگان داخلی و خارجی که ترجمه شده و در اختیار کودکان قرار گرفته اند از جمله این فعالیت ها هستند.

وی افزود: فضای قابل استفاده در کانون برای کتاب  کودک و نوجوانان یک فضای امن است به این معنا که خانواده می تواند از این قابلیت استفاده کند و نگران محتوای کتاب نباشد وکتابهایی که با آرم و نام و نشان کانون چاپ می‌شوند ودر اختیارکودک برای مطالعه قرارمی گیرند جای دغدغه ای برای خانواده ها نگذاشته است.

کیانی با اشاره به اجرای طرح تمیم در سال 1399 در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان کرد: این طرح که در سال های گذشته سابقه نداشته اشاره دارد به تامین محتوای یکپارچه مراکزکانون پرورش فکری وهدف از آن تجهیز مراکز کانون به تازه‌ترین آثار حوزه‌ نشر کتاب کودک و حمایت از ناشران آثار مناسب برای مخاطبان کودک و نوجوان است.

وی در ادامه افزود: مراکز کانون به کتابخانه کتاب کودک و نوجوان مجهزهستندو در هر کتابخانه بیش از سی هزارعنوان کتاب وجود دارد که مخاطب می تواند استفاده کند. کانون درطرح تمیم  پرفروش ترین، پرمخاطب ترین و با کیفیت ترین کتاب‌های سایر ناشران ایرانی را به تعداد مراکز خریداری می کند و بر اساس تعداد مخاطب هرمرکز کتاب ها را بین آن ها توزیع می کند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان با اشاره به فواید طرح تمیم گفت: در این طرح کتاب های سایر ناشران وارد چرخه کتابخانه های کانون پرورش فکری می شوند و همچنین ازمولف حمایت می شود، لذا چاپ هر عنوان کتاب با تیراژ بالا باعث چرخه اقتصادی موفق برای ناشرو مولف شده و سود معنوی آن نیز به خانواده ها و کودکان و نوجوان می رسد.

وی با ابراز گلایه مندی نسبت به سهم استان خوزستان از تولید محتوای مکتوب در حوزه کودک و نوجوان در سطح کشورگفت: اگرچه بزرگان ادبیات داستانی به خوزستان تعلق دارند و در آثارشان نشانه‌هایی از ویژگی های این خطه است اما خود خوزستانی ها برای کارکردن در این حوزه چندان رغبت نشان نمی دهند وشاید تعداد انگشت شماری در این عزصه فعالیت دارند.

کیانی ادامه داد:  این نکنه برای ما بسیارمهم است  که چرا در استان خوزستان با تنوع قومی و جمعیتی و تاثیر گذاری آن بر جریان فرهنگی کشور، نتوانسته ایم  نویسندگان و شاعران موفقی در حوزه کودک و نوجوان داشته باشیم و این محل پرسش و ابهام است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان با دعوت از نویسندگان و از کسانی که دستی برقلم دارند و می توانند آثاری در حوزه کودک و نوجوان  تولید کنند بیان کرد: این افراد می توانند آثار خود را ارسال کنند  تا در مرکز چاپ و نشر کانون پرورش فکری ایران مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد و بعد ازرسیدن به مرحله صدور مجوز از شورای فنی کانون می توان آثار خوبی را از نویسندگان خوزستانی داشته باشیم .

وی با اشاره به قرار گرفتن کتاب در سبد خرید خانواده گفت: کتاب علاوه بر این که یک فضای امن را برای کودک و نوجوان خانواده ایجاد می کند و ضرورت دارد که کتاب در خانه مطالعه شود، اما از طرفی فشار اقتصادی بر خانواده توان خرید را مشکل می سازد.  قیمت کتاب در فروشگاه کانون پرورش فکری و محل عرصه محصولات کانون با دیگر ناشران خصوصی کتاب کمتر است لذا امکان خرید کتاب برای اقشار مختلف از طریق کانون مهیا است.

کیانی افزود: فرایند کیفی سازی محتوای کتاب وجوه مختلفی دارد که خانواده ،مراکز آموزشی، اولیا تربیتی و آموزشی درآن نقش دارند، جامعه و محیط پیرامون آن در ارتقا سطح کیفی آن موثرند و یک بسته متنوعی از انواع نقش ها است که در کیفیت محتوای اندیشه یک کودک تاثیر گذار هستند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان با اشاره به طرح جمع آوری کتاب های بدون استفاده در خانه ها گفت : کتاب های بزرگسالان شاید از کیفیت برخوردار باشند ولی کتاب های کودک معمولا کیفیت لازم برای این که یک کودک بعد از چند بار خوانش  بتواند ارتباط بگیرد، را ندارند و کتاب پوسیده نباید در اختیار بچه ها قرارداد و اگرهم کتابی جمع آوری و در اختیار کودک قرار می گیرد باید محتوای آن مورد بررسی و بازبینی قرار بگیرد چراکه کتاب بی کیفیت هم زیاد داریم .

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار