موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث
222293
۲۸ اسفند ۱۳۹۹

تحول فراوان ششمین جشنواره/ تلاش برای تولید اسباب بازی با کیفیت ایرانی اسلامی

مجازی شدن ششمین جشنواره ملی اسباب بازی در کنار تحولات فراوان آن، زمینه ایجاد بانک اطلاعات تولیدکنندگان اسباب بازی را فراهم کرد.

به گزارش کودک پرس ،ششمین جشنواره ملی اسباب بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از 28 بهمن آغاز و تا یازده اسفند بر روی تارنمای جشنواره در پایگاه اینترنتیirantoyfestival.ir برای عموم قابل دسترسی بود. این جشنواره با شعار «آینده را باید ساخت» با هدف حمایت از کالای داخلی در راستای تحقق شعار سال، جهش تولید در شرایط شیوع ویروس کرونا، برقراری تعامل و ارتباط موثر و هر چه بیشتر بین طراحان، تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران و فعالان عرصه اسباب‌بازی برگزار شد. 140 شرکت تولیدکننده شامل 112 تولیدکننده اسباب بازی و 28 تولیدکننده عروسک در بخش معرفی دستاوردهای صنعت اسباب بازی ششمین جشنواره اسباب بازی ثبت نام و آخرین دستاوردهای خود را معرفی کردند.

به بخش رقابتی ششمین جشنواره ملی اسباب بازی در دو حوزه اسباب بازی های ایرانی و عروسک های ایرانی  440 اثر رسید که برترین اسباب بازی ها و عروسک ها 28 بهمن معرفی شدند. نزدیک به 30 برگزیده در این جشنواره معرفی شد. امسال معاونت علمی ریاست جمهوری، سازمان دانشجویی جهاد دانشگاهی و ستاد توسعه علوم شناختی از جشنواره اسباب‌بازی حمایت کردند.

مهم ترین تفاوت ششمین جشنواره ملی اسباب بازی با دوره های قبل، مجازی برگزار شدن آن بود که تحت تاثیر شیوع بیماری کرونا رخ داد. تمامی شرکت کنندگان، آثار خود اعم از اسباب بازی و عروسک را در صفحه و پروفایل خود در سایت جشنواره تکمیل کردند و خانواده ها می توانستند با مراجعه به سایت جشنواره از آخرین دستاوردهای اسباب بازی مطلع شوند و نظرات خود را بیان کنند. خانواده می توانستند از آخرین تولیدات اسباب بازی در بازار اسباب بازی اینترنتی که از طریق سایت امکان دسترسی داشت ،خرید خود را به راحتی انجام دهند.این امر منجر به ایجاد یک بانک اطلاعاتی کانل از تولید کنندگان اسباب بازی شد.کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این دوره از جشنواره اسباب بازی به دلیل مجازی برگزار شدن جشنواره، امکان مشاوره به خانواده ها را فراهم کرد. بدین ترتیب کارشناسان ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی به خانواده‌ها برای خرید اسباب‌بازی مناسب، مشاوره رایگان تلفنی می دادند تا هر خانواده‌ ایرانی به درستی و در کمال آرامش بتواند یک سبد خرید متناسب با تمام نیازها و علایق فرزند خود انتخاب کند.

محسن حموله دبیر ششمین جشنواره ملی اسباب بازی مجازی برگزار شدن جشنواره را تبدیل تهدید به فرصت دانست و به خبرنگار فرهنگی شبستان ، گفت: امسال به خاطر شیوع کرونا، شرایط برای ما ایجاد کرد که جشنواره اسباب بازی در کل کشور برگزار شود و عنوان ملی بودنش  جاری و ساری شده است. همه هموطنان در هر کجای کشور می توانستند از برنامه های جشنواره به راحتی در منازل خود ساعت ها استفاده کنند. این امکان وجود داشت که کودکان و نوجوانان به همراه والدین از منزل، اسباب بازی دلخواه، متناسب با سن خود را خریداری کنند و در صورت لزوم هم از مشاوران ما راهنمایی بگیرند.همچنین امکان ارسال خردی خانواده ها به صورت رایگان فراهم شد.

از دیگر تفاوت های ششمین جشنواره ملی اسباب بازی با دوره های قبل بحث خود اظهاری بود که گویا این امر تاثیر زیادی بر کیفیت آثار رسیده به جشنواره داشته است. « دکتر آیدین مهدی زاده» مسئول کمیته رقابتی و داوری آثار در بخش رقابتی ششمین جشنواره ملی اسباب بازی در این باره به شبستان گفت: امسال ما برای جشنواره اسباب بازی ثبت نام نکردیم یعنی نیامدیم آنچه تولید شده بود را رصد کنیم بلکه گفتیم خود تولیدکنندگان اسباب بازی به صورت خود اظهاری اگر اثرشان را قابل می بینند، ثبت نام کنند. برای اینکه وجهه بدهیم به مفهوم تولیدکننده و هم اینکه اثر در ابتدا یک داوری اولیه شده باشد. این امر باعث شد که تولید کنندگان بهترین آثار خود را برای ما ارسال کنند و این امر کیفیت جشنواره را ارتقا داد. به گونه ای که کیفیت برخی آثار این دوره از جشنواره نمونه و مثال زدنی بود و می توان گفت برخی آثار کاملا قابل مقایسه با بازار جهانی بودند. 10 داور در حوزه های مختلف داشتیم که همگی متفق القول بودند کیفیت اسباب بازی های این دوره از جشنواره افزایش یافته است.

به گفته مهدی زاده که از طراحان اسباب بازی و پژوهشگران صنایع فرهنگی است، کمیت آثار ششمین جشنواره ملی اسباب بازی تقریبا با سال قبل یکسان بود. بحث اقتصادی و مجازی برگزار شدن جشنواره می توانست لطماتی به آن وارد کند اما علیرغم همه اینها 217 اثر به بخش رقابتی ارسال شد که به همین تعداد هم عروسک به دبیرخانه ارسال شد که جداگانه داوری شدند.

امسال برخلاف سال های گذشته محصولات برتر جشنواره اسباب بازی قبل از شروع جشنواره معرفی شدند بدین ترتیب خانواده ها می دانستند که چه اسباب بازی هایی جایزه دریافت کرده و برگزیده شده است و این امر بر فروش محصولات اثر گذار بود.مهدی زاده با بیان اینکه نشانی برای اسباب بازی برتر ایرانی در نظر گرفتیم که امسال  26 تولیدکننده برای کیفیت آثارشان آن را دریافت کردند، به شبستان اظهار داشت:  نشان اسباب بازی برتر ایرانی در 15 سرفصل مشخص برای انواع اسباب بازی ها اعم از چوبی و فلزی و غیره ارایه کردیم. یک لیست و فهرست بسیار خوب از تولیدات را به شما نشان می دهد که می توانید آنها را به عنوان اسباب بازی خوب و با کیفیت توصیه کنیم و به راحتی و با اطمینان خریداری کنید زیرا فرآیند داوری آنها حدود یک ماه طول کشید و ادامه یافت. اسباب بازی های برتر  به صدا و سیما و رسانه ها معرفی خواهند شد که اطلاع رسانی شود تا مردم بدانند محصول با کیفیت دارد تولید می شود. رایزنی هایی انجام شده است برای معرفی به فروشگاه های کانون که سال آینده که بخواهند فروشگاه ها تامین محصول کنند، این لیست، لیست اولویت آنها باشد و مطابق با آن خرید کنند. به فروشگاه های فرهنگی نیز این لیست ارسال می شود. رایزنی های مشخصی نیز با یکی دو شبکه تلویزیونی به منظور معرفی اسباب بازی های برتر در حال انجام است.

از دیگر تفاوت های ششمین جشنواره اسباب بازی با دوره های قبل می توان به زمان برگزاری نشست های جشنواره اشاره کرد.به گونه ای که نشست ها قبل از برگزار جشنواره برگزار شد .محسن حموله مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان غلت این امر را پیشنهاد و درخواست شرکت کنندگان دوره های قبل داست و به خبرنگار فرهنگی شبستان، گفت:یکی از نکات مطرح شده در ارزیابی های ما از جشنواره این بود که شرکت کنندگان تقاضا داشتند نشست های همزمان با جشنواره برگزار نشود تا بتوانند با خاطری آسوده در نشست ها شرکت کنند. بر این اساس امسال نشست های ما از 28 دی تا 11 بهمن برگزار شد. شش نشست برنامه ریزی کردیم در سطح ملی و بین الملل. مخاطبانی از داخل و خارج کشور داشتیم. اساتیدی در حوزه بین الملل از کشورهای هندوستان، فرانسه، ژاپن، دانمارک، آمریکا، سوئد و سوییس در این دوره از جشنواره داشتیم. هر روز مهمانان می آمدند و مباحث جدید و روز صنعت اسباب بازی را بیان می کردند. ارزیابی خود ما که توسط اداره کل آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صورت گرفت، نسبتا ارزیابی قابل قبول و خوبی با رضایتمندی بالای 80 درصد است.

 جایزه تصویرسازی برای دعوت از هنرمندان تصویرساز و گرافیست و جایزه دسته بندی به ششمین جشنواره اسباب بازی افزوده شد. همچنین جایزه ویژه چاپ در نظر گرفته شد تا متولیان، تولیدکنندگان، دست اندرکاران و علاقه مندان این حوزه را متوجه مشاغل مرتبط با صنعت اسباب بازی کند. یک جایزه علوم شناختی  با همکاری ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی ریاست جمهوری هم به لحاظ حمایت مالی و هم حمایت معنوی شتاب دهی اسباب بازی های شناختی در نظر گرفته شد که طبق گفته مهدی زاده مسئول کمیته رقابتی و داوری آثار در بخش رقابتی ششمین جشنواره ملی اسباب بازی منجر می شود به نهاد اعتباربخش اسباب بازی های شناختی.وی همچنین  از در نظر گرفتن یک جایزه با کمک سازمان تبلیغات اسلامی و مجموعه فرهنگ بنیان خبر داد و افزود: این جایزه را به چهار تولیدکننده دادیم که از آنها برای تولید بازی های رایانه ای با زیرساخت فرهنگی و پیوست فرهنگی حمایت شود که بخش نقدی و معنوی داشت.

ششمین جشنوره ملی اسباب بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  نه تنها به خاطر مجازی بودن بلکه به دلیل افزوده شدن چندین جوایز و تغییراتی در آن بسیار متفاوت برگزار شد به گونه ای که مسئول کمیته رقابتی و داوری آثار در بخش رقابتی ششمین جشنواره ملی اسباب بازی اذهان کرد جشنواره امسال نسبت به دوره های قبل متحول شد. مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که دبیر جشنواره نیز هست از این دوره احساس رضایت داشت و اعلام کرد که حمایت ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی ریاست جمهوری و سازمان تبلیغات اسلامی با در نظر گرفتن دو جایزه در جشنواره ملی اسباب بازی نوید خوبی برای اسباب بازی های ایرانی اسلامی می دهد. حال باید دید که در سال آینده بازار اسباب بازی چه تغییراتی می کند و ما تا چه اندازه به تولید اسباب بازی های ایرانی اسلامی که جذاب و با کیفیت نیز باشند، نزدیک می شویم.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار