موقعیت فعلی شما : خانه/سازمان بهزیستی
222267
۲۵ اسفند ۱۳۹۹

۲۳ هزار کودک همدانی غربالگری بینایی شدند

کارشناس معاونت پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان همدان گفت: ۲۳ هزار کودک سه تا ۶ سال در پایگاه‌های مستقر در شهرستان های استان غربالگری بینایی شدند.

به گزارش کودک پرس ،”حجت الله حاتمی” با بیان اینکه غربالگری بینایی در ۹ پایگاه ثابت استان همچنان ادامه دارد، اظهار داشت: پس از غربالگری موارد مشکوک برای رفع مشکل و معاینه دقیق به پزشک ارجاع شدند.

وی ادامه داد: تعداد هزار و ۵۰۰ کودک به اپتومتریست و پزشک متخصص ارجاع داده و ۲ مورد نیز با مداخله به هنگام و عمل جراحی موفقیت آمیز معالجه شدند.

حاتمی با تاکید بر اینکه در صورت داشتن مشکل بینایی، نیاز به عینک و یا عمل جراحی در کودکان، سازمان بهزیستی تمامی هزینه درمان را تقبل می‌کند، افزود: شناسایی و حمایت کودکان با مشکل بینایی، ارزشمندتر از این است تا معلولی به جامعه هدف اضافه شود.

کارشناس معاونت پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه انجام غربالگری بینایی برای ۵۰ درصد از کودکان استان صورت گرفته عنوان کرد: این طرح در سال جاری با ۴۶ هزار نفر جامعه هدف، با دستگاه های غربالگر بینایی و رعایت پروتکل های بهداشتی از تیرماه فعالیت خود را آغاز کرد.

حاتمی با اشاره به اینکه پایگاه‌های غربالگری سازمان بهزیستی همه روزه بعد از ظهرها از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۸عصر آماده غربالگری بینایی نونهالان سه تا ۶ ساله است، از مردم خواست به دلیل حساسیت بالا و زمان طلایی غربالگری بینایی کودکان و پیشگیری از اختلالات بینایی سالی یک بار کودکان را برای غربالگری بینایی به این پایگاه ها ببرند.

وی ادامه داد: سه تا ۶ سالگی زمان طلایی غربالگری چشم کودکان محسوب می شود و اگر کودکان این دوره طلایی را از دست بدهند، دیگر نمی توان از پیشرفت اختلالات بینایی آنان که گاه منجر به کم بینایی و نابینایی می شود، جلوگیری کرد.

کارشناس معاونت پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان همدان اظهار داشت: تنبلی چشم یک بیماری نیست، بلکه ضایعه بیماری چشم مانند انحراف چشم، آب مروارید، افتادگی پلک و کدورت قرنیه است که اگر در سن کم تشخیص داده شود درمان می شود در غیر این صورت موثر نخواهد بود.

حاتمی، اجرای طرح غربالگری تشخیص زود هنگام تنبلی چشم را از مهمترین طرح های غربالگری دانست و افزود: این طرح همه ساله با مدیریت سازمان بهزیستی در سراسر کشور اجرا می شود و زمینه سلامت چشمان بسیاری از کودکان سه تا ۶ ساله را فراهم کرده است.

تنبلی چشم یا “آمبلیوپی” نوعی اختلال بینایی است که دید را کاهش می دهد و پیشرفت آن منجر به کم بینایی و حتی نابینایی می شود و اختلال در دید عمقی، اختلالات تحصیلی و یادگیری، نابینایی یا کاهش بینایی دائم، کاهش قدرت تمرکز و تفکیک و افزایش احتمال بروز حوادث و معلولیت در کودکان از عوارض ناشی از آن محسوب می شود.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده نزدیک به یک سوم جمعیت همدان به صورت مستقیم و غیرمستقیم از خدمات بهزیستی بهره می‌برند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار