موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث
222248
۲۵ اسفند ۱۳۹۹

دستمزد کم عامل ورود کودک به خیابان برای کار است

شریعتمداری گفت: اگر امروز شاهد وجود کودکان کار هستیم، نشان از این دارد که دستمزد‌ها جبران هزینه‌های خانوار را ندارند.

به گزارش کودک پرس ،محمد شریعتمداری وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در مراسم تقدیر از ۱۲۳ نفر از کارشناسان منتخب اورژانس اجتماعی، اظهار کرد: بسیار خوشنودیم که امروز در محضر عزیزانمان در بهزیستی برای تجلیل از بزرگوارانی که در اورژانس اجتماعی خدمت می‌کنند، هستیم.

وی گفت: ۲۲ سال پیش مرکز اورژانس اجتماعی راه اندازی شد و  توانایی این مرکز روز به روز افزوده شده است و به جامعه اسلامی خدمت ارائه می‌دهند.

شریعتمداری افزود: معتقدیم یکی از وظایف حکومت پیشگیری و از کار انداختن ماشین تولید آسیب‌های اجتماعی است و در این حوزه اقداماتی را انجام دهد که فعالیت‌های اورژانس اجتماعی و سایر مراکز کاهش آسیب‌های اجتماعی در این زمینه می‌توانند کمک کننده باشند.

وزیر رفاه بیان کرد: اگر امروز از کودکان کار، زنان سرپرست خانوار و… صحبت می‌کنیم باید برای از بین بردن این ضایعه‌های اجتماعی تلاش کنیم و ماشین تولید آسیب‌های اجتماعی را از بین ببریم.

وی گفت: آسیب‌های اجتماعی یک پدیده پیچیده است و نیاز به سیاست گذاری‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و بهداشت جسمی_روانی دارد تا کمتر شاهد پدیده‌های اجتماعی در جامعه اسلامی باشیم چراکه مقام معظم رهبری هم فرمودند وجود آسیب‌های اجتماعی حتی به میزان کم، زیبنده جامعه اسلامی نیست.

شریعتمداری ادامه داد: اگر امروز شاهد وجود کودکان کار (کودکان کار ایرانی) هستیم، نشان از این دارد مشاغل و دستمزد‌ها جبران هزینه‌های خانوار را ندارند و به همین دلیل کودکان مجبور به کار در خیابان هستند.

وزیر رفاه افزود: دولت فعلی تلاش کرده در سال‌های اخیر نسبت به سنوات گذشته، هنگام تعیین دستمزد بیشتر به نرخ تورم توجه کند، اما افزایش قیمت ها، نوسات بازار و … تلاش‌های ما در تعیین مزد پنهان شده است و مشخص نیست.

شریعتمداری گفت: تلاش ما این است که سرچشمه آسیب‌های اجتماعی را ببندیم. دولت باید به مسایل اجتماعی حساسیت بالایی داشته باشد. تمام عزیزان دولت و حکومت باید این حساسیت را داشته باشند. دفاع از حقوق زنان و جلوگیر از مظلوم واقع شدن آن‌ها در زمینه اجتماع و خانواه از مسئولیت‌های نظام است.

وزیر تعاون و رفاه تصریح کرد: تلاش داریم پازل سیاست‌های اجتماعی دولت را هر روز تقویت کنیم. سپردن امور مردم به مردم و مداخله مردم در امور اجتماعی در برنامه دولت بود که اکنون بیش از ۹۴ درصد خدمات بهزیستی به مردم واگذار شده است، با غربالگری ژنتیکی در سطح کشور و مشاوره پیش از ازدواج و … حتما می‌توانیم ۵۰ درصد از آسیب‌های معلولان را کاهش دهیم.

شریعتمداری با اشاره به اینکه بردن بهزیستی به محلات، انقلابی در حوزه بهزیستی کشور بود که در این راستا در ۲۴۹۹ نقطه کشور مرکز‌هایی به واسطه جوانان تاسیس شده است، گفت: حدود ۹۰۰ هزار پرونده سازمان بهزیستی میان این مراکز در جهت ارتباط گیری مستقیم با خانواده‌ها توزیع شد. دولت در ۴ ماهه آخر سال خود، از مهمترین فعالیت‌های خود در حال رونمایی است. اقداماتی به بار نشسته هرچند فاصله ما با آنچه باید زیاد است و توقعات بیش از اینهاست.

وی گفت: سامانه محور کردن مدیریت آسیب‌های اجتماعی در کشور، امکان توجه جدی‌تر به این داده‌ها را فراهم کرده است و حکمرانی داده محور را جایگزین حکمرانی پول می‌کند.

وزیر رفاه بیان کرد: وجود خانه‌های سلامت دختران، باز پروری زنان آسیب دیده، خانه امن، مراکز کودکان خیابانی، مراکز سالمندان، معلولین جسمی و حرکتی و … از جمله اقداماتی است که می‌تواند مورد استفاده مرکز فوریت‌های اجتماعی قرار گیرد، اما متاسفانه قانونمندی مناسب و پشتیبانی مناسب در این مراکز نداریم.

شریعتمداری خاطرنشان کرد: مراکز اورژانس اجتماعی امکان استفاده از نیرو‌های داوطلب را دارند، اما حتما باید بدنه آن‌ها حاکمیتی باشد و کادر آن دارای امنیت شغلی باشد تا با روح و اندیشه باز به مشکلات مردم بپردازند و باید امکاناتی برای موفقیت آن فراهم کنیم.

وی افزود: لایحه قانون ساختار تشکیلات و وظایف مرکز فوریت‌های اجتماعی بهزیستی که تهیه و تقدیم مجلس می‌شود و لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت بسیار ارزشمند است. امیدواریم مجلس آن را در دستور تصویب قرار دهد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار