موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل
222238
۲۰ اسفند ۱۳۹۹

همه به صف برای باسوادی/ روایت کودکانی که به مدرسه بازمی‌گردند

اینجا سمنان است، یکی از استان‌های دارای بالاترین سطح باسوادی در کشور؛ جایی که باز هم همه به صف شده‌اند تا پوشش باسوادی را به مرز تکامل برسانند و کودکان محروم وطن را به مدرسه بازگردانند.

به گزارش کودک پرس ،بر اساس آمارهای وزارت آموزش و پرورش، سمنان یکی از استان‌های دارای بالاترین سطح باسوادی در کشور محسوب می‌شود و خبرهای خوبی از رشد سوادآموزی حتی در مناطق محروم و دورافتاده به گوش می‌رسد.

اینجا همه به صف شده‌اند تا پوشش باسوادی را به مرز تکامل برسانند و طعم شیرین خواندن و نوشتن را برای بی‌سوادان و بازماندگان احتمالی از تحصیل به ارمغان آورند.

یکی از اقدامات ویژه در این حوزه، بستن راه‌هایی است که به زمینه‌ای برای بی‌سوادی افراد تبدیل می‌شود و امروز مسؤولان آموزش و پرورش استان سمنان روی این حوزه کار و برنامه‌ریزی می‌کنند.

در عین حال، تقویت انگیزه‌های آموزش‌دهندگان و فرهنگیان نیز از دیگر مؤلفه‌هایی است که به تقویت حوزه سوادآموزی در استان سمنان کمک می‌کند.

جا ماندن ۷۵۷ دانش‌آموز از تحصیل

محمد دستورانی، مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان در همین زمینه می‌گوید: اجرای دقیق سازوکارهای مفاد قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب اردیبهشت ۹۹ در انسداد مبادی بی‌سوادی و بازماندگان تحصیلی همراهی دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد.

او افزود: در سال تحصیلی جاری در پایه اول، اسامی ۳۵۶ کودک بازمانده از تحصیل در استان سمنان ثبت شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان ادامه داد: بر اساس ارزیابی‌های انجام‌شده در مجموع کل مقاطع تحصیلی، ۷۵۷ دانش‌آموز از تحصیل جا مانده‌اند.

دستورانی اضافه کرد: با وجود اینکه نرخ بازماندگی از تحصیل در استان سمنان پایین است؛ اما باید برای بازگرداندن دانش‌آموزان جامانده از تحصیل به امر آموزش و پرورش باید اقدام شود.

قانون اجرا شود

حبیب‌الله خجسته‌پور، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان هم گفت: آموزش و پرورش با همکاری ادارات و دستگاه‌های اجرایی مربوط برای جلوگیری از افت تحصیلی و جا ماندن دانش‌آموزان از تحصیل در سال تحصیلی آینده از هم‌اکنون اقدام کنند.

او خاطرنشان کرد: سازوکارهای اجرایی مفاد قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب اردیبهشت ۹۹ در انسداد مبادی بی‌سوادی و بازماندگان با جدیت دنبال شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان تصریح کرد: برای اجرای طرح آشتی با آموزش (آبا) باید از ظرفیت خیران استفاده شود. کرونا شرایط کمک‌های خیرخواهانه را تغییر داد و امیدواریم خیران علاوه بر ساخت مدارس، برای کمک به امر آموزش و پرورش هم پیش‌قدم شوند.

سازمان مدیریت کمک کند

تقدیر از فرهنگیان، معلمان و فعالان امر آموزش و پرورش نیز همواره یکی از مسائلی است که می‌تواند انگیزه‌ها را برای شناسایی بازماندگان از تحصیل، ارائه خدمات کیفی‌تر و رشد علمی دانش‌آموزان در استان سمنان افزایش دهد.

مسؤولان باید به این بخش توجه بیشتری داشته باشند و در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا، این مسأله به فراموشی سپرده نشود.

دستورانی، مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان در این زمینه می‌گوید: تجلیل از معلمان در هفته گرامیداشت مقام معلم در سال آینده در دستور کار است و از هم‌اکنون به فکر انجام مقدمات اجرای باشکوه این آیین هستیم.

او گفت: برای برگزاری آیین گرامیداشت روز معلم، اعتباراتی نیاز است که امیدواریم سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان سمنان در تخصیص اعتبار مدنظر کمک‌حال آموزش و پرورش استان باشد.

همه پای کار بیایند

خجسته‌پور، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان هم گفت: تقدیر از فرهنگیان و معلمان در هفته گرامیداشت مقام معلم با جدیت دنبال شود و برگزاری برنامه‌های گرامیداشت این ایام فرخنده متناسب با وضعیت شیوع کرونا ویروس در استان سمنان باشد.

او تصریح کرد: شهرداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان در ارتباط با برگزاری و یا گرامیداشت باشکوه هفته معلم با جدیت پای کار بیایند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان اضافه کرد: اعتبارهای آیین گرامیداشت مقام معلم با کمک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان سمنان تأمین شود.

بسیج همگانی لازم است

به هر تقدیر، هم در بخش شناسایی و ارائه خدمات به بازماندگان از تحصیل در استان سمنان و هم در مسیر تقدیر از معلمان و سوادآموزانی که از جان خود برای آموزش دانش‌آموزان مایه می‌گذارند، نیازمند بسیج همگانی است.

همه باید به میدان بیایند و کمک کنند تا حلاوت سوادآموزی در کام دانش‌آموزان، معلمان و سوادآموزان استان سمنان هر روز بیشتر شود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار