موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث
222211
۲۰ اسفند ۱۳۹۹

زبان داستان، بهترین راه حل برای ساده بیان کردن موضوع‌های پیچیده

برگزیده جایزه‌ی‌ کتاب ماه و سال کودک و نوجوان کانون پرورش فکری گفت: اگر مسایل سنگین و سخت را در یک داستان به‌خوبی جای دهیم و بتوانیم به نحو غیرمستقیم برای بچه‌ها بیان کنیم، بی‌شک درک موضوع برای آن‌ها آسان‌تر خواهد شد و جذب موضوع می‌شوند.

به گزارش کودک پرس ،فاطمه سرمشقی برگزیده جایزه مرغک سیمین کتاب ماه آبان ۱۳۹۹، برای کتاب «ققنوس همین‌جاست» درباره ایده نوشتن این داستان بیان کرد: این رمان را براساس زندگی امید عباسی نوشتم. آتش‌نشان فداکاری که ماجرایش را چند سال پیش خیلی‌ها خواندند و با آن آشنا شدند. او جانش را فدا کرد و جان دختری را نجات داد. این اتفاق برای من مهم بود و خیلی به شجاعت و فداکاری این آتش‌نشان فکر می‌کردم و همیشه دوست داشتم در موردش داستانی بنویسم که جرقه‌ای برای نوشتن داستان «ققنوس همین‌جاست» شد.
وی با اشاره به موضوع این اثر گفت: کتاب «ققنوس همین‌جاست» با این‌که امسال چاپ شده ولی برای من کتاب قدیمی است و نوشتن آن حدود هشت سال پیش انجام شده اما بنا به دلایلی چاپ آن تاخیر داشت. موضوع کتاب در مورد اهدای عضو است، مساله‌ای که در جامعه ما اهمیت و جای کار زیادی دارد و من خیلی وقت‌ها در موردش فکر کردم و حتی در چند داستان دیگرم هم به گونه‌ای به موضوع اهدای عضو اشاره داشتم. در این داستان هم به این مساله پرداختم که وقتی کودک و نوجوان با موضوعی به این بزرگی روبه‌رو می‌شود چه ‌واکنش‌هایی می‌تواند داشته باشد.
وی ادامه داد: ما همیشه به موضوع اهدای عضو از این دید نگاه کردیم که می‌تواند جان آدمی را نجات دهد، ولی به این فکر نکردیم که برای طرف دیگر قضیه چه اتفاقی می‌افتد و آن کسی که برایش سانحه‌ای رخ داده خودش و خانواده‌اش در چه وضعیتی قرار دارند و چه‌طور با این مسئله مواجه خواهند شد. احساس می‌کنم ما بیشتر این را یک عمل قهرمانانه می‌بینیم درصورتی‌که آن طرف ماجرا هم جای کار دارد. من در این رمان سعی کردم هر دو وجه را در نظر بگیرم.
این نویسنده آثار نوجوانان اظهار کرد: مسایل زیادی هست که چون ما، فکر می‌کنیم سنگین و فهم آن برای بچه‌ها سخت است، دورش یک خط قرمز نامریی کشیده‌ایم و کمتر سراغش می‌رویم؛ درصورتی‌که واقعیت چیز دیگری‌ست. اتفاقا من فکر می‌کنم این مسایل را باید از همان سنین نوجوانی و حتی بعضی وقت‌ها قبل‌تر از آن با بچه‌ها در میان بگذاریم و در مورش حرف بزنیم. موضوع‌های زیادی وجود دارد که وقتی بچه از دوران کم سن و سالی با آن آشنا می‌شود در بزرگ‌سالی خیلی راحت‌تر می‌تواند با آن کنار بیاید و اگر در آن موقعیت قرار بگیرد تصمیم‌گیری بهتری خواهد داشت.
وی افزود: بهترین راه حل درباره موضوع‌های سخت و سنگین حذف آن‌ها نیست بلکه باید راه بیان بهتر را پیدا کنیم. اگر مسایل سنگین و سخت را در یک داستان به‌خوبی جای دهیم و بتوانیم به نحو غیرمستقیم برای بچه‌ها بیان کنیم، بدون شک درک موضوع برای آن‌ها آسان‌تر  خواهد شد و جذب موضوع می‌شوند.
سرمشقی در پایان خاطرنشان کرد: آرزوی هر نویسنده‌ای این است که کتابی را که نوشته دیده شود و به دست مخاطبانش برسد. بزرگ‌ترین ارزش این جایزه این است که می‌تواند کتاب را راحت‌تر به دست بچه‌ها برساند؛ به هرحال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از دیرباز یکی از مکان‌هایی بوده که در همه مناطق چه تهران و چه در دورافتاده‌ترین شهرستان‌ها کتاب را در دسترس بچه‌ها قرار داده است. یکی از نکته‌های مثبتی که در این جایزه وجود دارد اعلام فهرست کتاب‌های انتخاب شده و برگزیده است، تهیه این کتاب‌ها و معرفی آن به مخاطب اتفاق فرخنده و خوبی است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار