موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث
222190
۱۹ اسفند ۱۳۹۹

فتاحی: پرداختن به ادبیات کودک نیازمند تحقیق و روانشناسی صحیح است

یک نویسنده کتاب گفت: رابطه بین ادبیات و فضای مجازی ابزار کاربردی و تاثیرگذاری بر انتقال بسیاری از مولفه‌های درست زندگی و تعالی فرهنگ نسل آینده است، به عبارت دیگر ادبیات کودک و نوجوان و فضای مجازی می‌توانند پل ارتباطی بین هم باشند.

به گزارش کودک پرس ،مهناز فتاحی پیرامون روز ادبیات کودک و نوجوان گفت: امروز ما شاهد رشد و گسترش کتاب‌های متنوع و ارزشمند در عرصه ادبیات کودک و نوجوان در بازار مطالعه هستیم و این دستاوردی خوب است.

وی پرداخت به گروه کودک و نوجوان را موضوعی قابل توجه دانست و ابراز کرد: توجه به سوژه‌هایی که در آن آسیب‌ها را به کودک و نوجوان با زبانی ساده و گویا توضیح و به آنان شیوه برخورد درست با آن را نشان دهد از اهمیت بسیاری برخوردار است، هرچند در این زمینه محدودیت‌هایی وجود دارد که دست نویسنده را می‌بندد، اما باید توجه داشت که برای آگاه سازی حتما باید به تحقیق و بررسی پرداخت و مسیر آگاه سازی و اطلاع رسانی را جدی در پیش گرفت، این مهم چه برای فرزندان و چه برای خانواده‌ها بسیار مهم و ارزنده است.

فتاحی به خلاقیت‌های خود کودکان در عرصه ادبیات پرداخت و ابراز کرد: امروز شاهد خلاقیت خود کودکان در عرصه ادبیات هستیم و این امر بسیار ارزشمند است. مطالب و محتوا‌هایی که توسط برخی نوجوانان تولید شده و گا‌ها در فضای مجازی منتشر می‌شود و یا در مراکز فرهنگی عرضه می‌شود بیان می‌کند که می‌توان از خود نوجوانان برای ارتقاء سطح ادبیات کودک و نوجوان استقاده و این استعداد‌ها را به درستی هدایت نمود و آینده‌ای درخشان را در عرصه ادبیات رقم زد.

نویسنده کتاب «لایکم کن» آثار نوجوانان در حوزه ادبیات را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: من با تعدادی از این بچه‌ها روبرو شدم آثار آنان بسیار قوی و جذاب بود لذا ترسیم یک نقشه راه برای شکوفایی این پتانسیل‌ها و استعداد‌ها باید در نظر گرفته شود تا در سال‌های آینده شاهد رشد بیشتر ادبیات باشیم.

وی پیرامون دغدغه‌های حوزه نوجوانان مطرح کرد: کتاب به عنوان یک دوست خوب و همراهی صمیمی می‌تواند در حل بسیاری از مسائل و دغدغه‌های نوجوانان و حتی کودکان گره گشا باشد، ما باید موضوعات را با زبانی ساده و بدور از نصیحت در قالب ادبیات به آنان عرضه کنیم و این گروه سنی را در مسیری درست هدایت و راهنمایی کنیم تا از احساس سرخوردگی در قشر نوجوان جلوگیری شود، باید مسائل و دغدغه‌های آنها را به خوبی شناسای کرد، بسیاری از نوجوانان که تولید محتوا‌ می‌کنند مضمون آثار آنها حول محور دغدغد‌های خودشان ترسیم شده و نشان می‌دهد ذائقه این قشر چه مطالب و موضوعاتی را می‌طلبد و در عین حال باید چگونه به آن‌ها غیر مستقیم کمک و آنان را در مسیر درست زندگی آینده هدایت کرد.

فتاحی رابطه بین ادبیات و فضای مجازی را ابزاری موثر برای تعالی فرهنگ نسل آینده دانست و تاکید کرد: رابطه بین ادبیات و فضای مجازی ابزار کاربردی و تاثیرگذاری بر انتقال بسیاری از مولفه‌های درست زندگی و تعالی فرهنگ نسل آینده است، به عبارت دیگر ادبیات کودک و نوجوان پل ارتباطی بین فضای مجازی و کودکان خواهد بود، لذا باید از این فضا به بهترین شکل برای تربیت نسلی ارزنده و موفق در آینده استفاده کرد در این میان می‌توان پیام‌های ارزشمند انسانی و اخلاقی را گنجانده و به رشد فرهنگی نسل آینده کمک کرد.

وی تصریح کرد: انتقال آموزه‌ها به کمک آنچه امروز در قالب فناوری و فضای مجازی جای خود را در دل نوجوان و حتی کودکان باز کرده است قابل توجه است و باید به آن توجه بیشتری کرد، بهره برداری درست و مناسب فرصت گرانبهایی را در اختیار فرهنگ سازان قرار می‌دهد تا بتوانند به تعالی نسل آینده کمک کنند لذا ایجاد گروه‌ها و کانال‌های متنوع با حضور نوجوانان بسیار کارساز است.

این نویسنده کتاب در همین راستا ابراز کرد: اگر آشنایی من با کتاب و ادبیات از دوران کودکی و نوجوان فراهم نمی‌شد من هرگز در این مسیر قدم بر نمی‌داشتم، آشنایی با اندیشه‌های دیگران و دریافت اطلاعات درست زمینه را برای حرکت من در مسیر فرهنگ فراهم کرد، باید ایمان داشته باشیم که حرکت در مسیر معرفی کتاب یک گام برای آشنای بیشتر افراد با کتاب است و این امر بسار ارزشمند است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار