موقعیت فعلی شما : خانه/بین الملل
222178
۱۹ اسفند ۱۳۹۹

بازداشت سه برابری کودکان مهاجر، نتیجه وعده‌های انتخاباتی بایدن

افزایش سه برابری شمار کودکان مهاجری که فقط در دو هفته گذشته در مرزهای آمریکا بازداشت شده اند، یادآور پیروی بایدن از همان رویه «شکست اخلاقی» دونالد ترامپ علیه مهاجران است.

به گزارش کودک پرس ،معضل، مسئله و بحران «مهاجرت» که فراتر از شعارهای انتخابی ریاست جمهوری آمریکا در کمپین‌های تبلیغاتی به یکی از دغدغه‌های اصلی جو بایدن در امضای نخستین دستورالعمل‌های اجرایی از اتاق بیضی کاخ سفید تبدیل شد، این روزها به عنوان یکی از چالش‌های جدی واشنگتن به دقت رصد می‌شود.

نشریه ال کنفیدنسیال اسپانیا نوشت: چالش‌های دولت بایدن و طوفان تصمیمات او، شباهت‌های زیادی به دولت فرانکلین روزولت دارد. به طوری که شیوع همه‌گیری و بحران اقتصادی، یادآور دوره رکود بزرگ است که در سال‌های ۱۹۳۷- ۱۹۳۸ روزولت را بر آن داشت تا برای نجات اقتصاد بحران زده آمریکا اقدام کند. اما با این حال آنچه این دو دوره را از یکدیگر متمایز می‌کند، مسئله مهاجرت است. بحرانی که از آغاز به کار بایدن با افزایش گذرگاه‌های قانونی، پناهگاه‌ها و بازداشتگاه‌های مرزی را تحت فشار قرار داده تا جایی که دموکرات‌ها نیز در مخالفت با تصویب اصلاحات مهاجرتی قد علم کنند.

بایدن که رویکرد دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در قبال مهاجران و پناهجویان را رد کرده و «شکست اخلاقی» توصیف کرده بود، انتشار خبرها در هفته‌های اخیر از دستگیری و بازداشت شمار زیادی از کودکان مهاجری که بدون همراهی سرپرست بزرگسال به مرز جنوبی آمریکا رسیده اند، بازتاب و انتقادات زیادی را به همراه داشته و ادعای بایدن در رویکرد منعطف در قبال مهاجران را زیر سوال می‌برد. تا جایی که این پرسش پیش می‌آید که آیا به راستی آمدن بایدن، تفاوتی در سیاست آمریکا در قبال معضل مهاجرت ایجاد خواهد کرد یا خیر.

همچنین به تازگی اعضای دموکرات کنگره و فعالان حقوق بشر از دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به خاطر بازگشایی مرکزی در تگزاس برای نگهداری از ۷۰۰ کودک مهاجر بدون همراه انتقاد کردند.

به نوشته خبرگزاری افه، براساس داده‌های اداره گمرک و حفاظت از مرزهای آمریکا (CBP) فقط در ماه ژانویه سال جاری (دی/ بهمن) ۷۸ هزار و ۳۲۳ مهاجر در مرز جنوب شرقی آمریکا بازداشت شدند که از این تعداد پنج هزار و ۸۷۱ نفر آنها کودکان مهاجر بدون سرپرست بودند. این رقم بالاترین میزان ثبت شده از ژوئن ۲۰۱۹ است.

به گفته دو مقام آمریکایی، افزایش ورود افراد زیر سن قانونی از مرز آمریکا و مکزیک همزمان با محدودیت ظرفیت پناهگاه‌ها منجر به اقامت بیش از ۷۲ ساعت کودکان در بازداشتگاه‌های مرزبانی شده است.

در تازه ترین خبرها، نشریه نیویورک تایمز دیروز دوشنبه نوشت: شمار کودکان مهاجری که در دو هفته اخیر در مرز آمریکا دستگیر شده اند، سه برابر شده و به بیش از سه هزار و ۲۵۰ نفر رسیده است. مقامات هشدار داده اند که این افزایش دستگیری‌ها در مرز در شرایط شیوع ویروس کرونا منجر به ازدحام بیش از حد مهاجران در پناهگاه‌ها شده است.

حال آنکه به نوشته نیویورک تایمز، فراتر از معضل بازداشت این کودکان، دولت هیچ برنامه‌ای برای اقامت آن‌ها ندارد.

به گزارش خبرگزاری افه، دو تن از مقامات آمریکایی نیز از اعطای مجوز ۱۸ ماهه اقامت و اشتغال به حدود ۳۲۰ هزار ونزوئلایی که در حال حاضر در آمریکا به سر می‌برند، خبر دادند.

به نوشته ال کنفیدنسیال وضعیت مهاجرت به هر حال به نوعی در وضعیتی بین زمین و هوا قرار دارد. از طرفی پایان سختگیری‌های دوران ترامپ و از سوی دیگر رویکرد اصلاح طلبانه بایدن. هر چند موج عظیم مهاجران به آمریکا یرازیر شده اما بازگشایی مراکز نگهداری کودکان در هفته‌های اخیر یادآور رویکرد ترامپ است.

به نوشته نیویورک تایمز، وضعیت فعلی مهاجرت شباهت  زیادی به سیل عظیم کودکان مهاجر در سال 2014 دارد. درست هفت سال پیش در همان زمان، جو بایدن که معاون وقت ریاست جمهوری بود، با سفر به گواتمالا اعلام کرد وضعیت فعلی غیر قابل تحمل است.

در ادامه این گزارش آمده است، بایدن با چالش مهاجرت مواجه است اما دولت او از نامیدن این وضع به «بحران» امتناع می‌ورزد.

یک منبع وزارت امنیت داخلی آمریکا گفت: این قطعا یک بحران مهاجرت است. وقتی همه چیز را کنار هم می گذاریم با توجه به تعداد کودکانی که در آنجا هستند، کووید-۱۹ و فقدان تاسیسات مناسب برای نگهداری این جمعیت خاص قطعا یک بحران مهاجرت است.

از طرفی اخراج ادامه دار مهاجران از ایالات متحده نشان می دهد که دولت بایدن هنوز بر سازمان نظارت بر امور گمرک و مهاجرت کنترل کامل ندارد؛  سازمانی که با چند مورد اتهام نقض حقوق بشر و هدف قرار دادن نامناسب مهاجران سیاهپوست مواجه است.

دولت جدید آمریکا مهلت ۱۰۰ روزه برای تمام اخراج ها از این کشور صادر کرد، اما یک قاضی منصوب دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا اجرای مهلت قانونی بایدن را مسدود کرد.

اقدام اخیر سازمان نظارت بر امور گمرک و مهاجرت آمریکا (ICE) در اخراج دست‌کم ۷۲ نفر از جمله یک نوزاد دو ماهه و ۲۱ کودک دیگر به هائیتی خشم بسیاری را برانگیخت. این سازمان به دلیل سرپیچی از اجرای دستورالعمل های دولت بایدن در زمینه مقوله مهاجرت، به عنوان نهادی سرکش شناخته شده است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار