موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث
222136
۱۸ اسفند ۱۳۹۹

برآبادی: ناشران کودک و نوجوان بازارشان را با چاپ آثار پرفروش گرم نگه داشتند

محمود برآبادی درباره وضعیت ادبیات کودک و نوجوان در سال 99 گفت: امسال ناشران بیشتر سراغ کتاب‌هایی رفتند که قبلا امتحانشان را در زمینه فروش پس داده بودند و سعی کردند با تجدید چاپ آثار پرفروش‌ بازارشان را گرم نگه دارند و کمتر سراغ انتشار کار جدید بروند.

به گزارش کودک پرس ،محمود برآبادی درباره وضعیت ادبیات کودک و نوجوان در سال 99 گفت: امسال بیماری کرونا روی صنعت نشر و چاپ کتاب و خرید آن از سوی مخاطبان کتاب کودک و نوجوان تاثیر زیادی داشت. گرچه برخی ناشران بزرگ ادبیات کودک به چاپ آثارشان ادامه دادند اما بسیاری از ناشران کوچک فعالیت‌شان را متوقف کردند تا ببینند چه اتفاقی می‌افتد اما با طولانی شدن این مساله و احتمال اینکه چند ماه دیگر ادامه یابد، ضربه زیادی به ناشران کوچک وارد شده و احتمالا باید تغییر رویه دهند و خودشان را با شرایط جدید سازگار کنند.

این نویسنده و منتقد ادبی در ادامه بیان کرد: اتفاقی که در سال 99 بیشتر شاهد آن بودیم این بود که ناشران بیشتر سراغ کتاب‌هایی رفتند که قبلا امتحان خودشان را در زمینه فروش پس داده بودند و سعی کردند با تجدید چاپ کتاب‌های پرفروش قبلی‌شان بازارشان را گرم نگه دارند و کمتر سراغ کار جدید بروند. اگر هم کار جدیدی منتشر کردند، بیشتر کارهای نیمه‌کاره‌ای بود که از قبل دستشان بود و قرار بود منتشر کنند.

وی افزود: وقتی از ناشران می‌پرسید که چرا کمتر کتاب‌ جدید چاپ می‌کنید، می‌گویند «فعلا بازار راکد است و در این شرایط بهتر است که سرمایه‌مان را معطل کتاب‌هایی که ممکن است در طول چند سال به فروش برسد، نکنیم.»

برآبادی در ادامه به مقایسه ترجمه و تالیف در حوزه ادبیات کودک و نوجوان در سال 1399 پرداخت و گفت: امسال هم مانند سال‌های گذشته ترجمه به نسبت تالیف بیشتر است و بیشتر شاهد انتشار و تجدید چاپ کتاب‌های ترجمه هستیم تا تالیف و این مساله بیشتر به دلیل افزایش محافظه کاری ناشران و امتحان پس دادن برخی آثار است و اگر ناشری از نویسنده یا کتابی مطمئن نباشد که این کتاب فروخته خواهد شد، تمایلی زیادی به ریسک کردن ندارند.

این نویسنده افزود: البته بخشی از فروش کتاب مربوط می‌شود به اینکه کتابی در بازار دیده و معرفی شود و راجع به آن نقد نوشته شود و در جوایز ادبی دیده شود، براین اساس می‌بینیم ناشران معمولا کمتر سراغ نویسندگان تازه‌کار می‌روند.

وی همچنین به تاثیر برگزاری نمایشگاه کتاب اشاره کرد و گفت: البته باید توجه داشت یکی از عواملی که در ایجاد انگیزه در ناشران برای چاپ کتاب موثر بود، برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بود و با توجه به اینکه امسال نمایشگاه کتاب به صورت مجازی برگزار شد و سال آینده هم احتمالا در فضای مجازی برگزار شود، ناشران هم اگر مشتاق بودند کتاب را چاپ کنند تا به نمایشگاه برسد دیگر این اشتیاق را ندارند و بیشتر به شرایط اقتصادی خودشان فکر می‌کنند.

برآبادی درباره وضعیت آثارش در سال 99 نیز توضیح داد: بیشتر کتاب‌های من که قرار بود امسال منتشر شوند، هنوز زیر چاپ است و فکر کنم چاپشان موکول شود به سال بعد. تازه‌ترین کتابی هم که از من منتشر شده «بازنویسی عجایب‌نامه» است که جدیدا از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

محمود برآبادی، نویسنده پیشکسوت و منتقد ادبیات کودک و نوجوان، در سال 1331 در سبزوار به دنیا آمد. وی تا به حال آثار زیادی را برای کودکان و نوجوانان تألیف و بازنویسی کرده است. از جمله آثار برآبادی می‌توان به «آغاز»، «داستان گل سرخ»، «آبنبات چوبی»، «بهاری دیگر»، «یادهای کودکی»، «مشهدی حسن آسیابان ماست»، «راز باغ متروک»، «آن‌کس که حقیقت را می‌داند»، «فرفره کاغذی»، «کاسه چینی مادربزرگ»، «کیف احمد»، «دوچرخه‌سواری در خیابان»، «بازی خطرناک»،‌ «آبگیر و مرغابی‌ها» و «دنیای کوچک جوجه تنبل» اشاره کرد. وی در حال حاضر نایب رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار