موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث
222113
۱۸ اسفند ۱۳۹۹

صحرایی: شرایط کرونایی سوژه خوبی برای نویسندگان کودک و نوجوان است

اکبر صحرایی درباره وضعیت ادبیات کودک و نوجوان در سال 99 گفت: فضا با شرایط کرونایی بی‌تحرک‌تر شده و حالت سکون حاکم است گویی ادبیات هم کرونازده شده است اما کرونا می‌تواند سوژه خوبی برای تالیف باشد.

به گزارش کودک پرس ،اکبرصحرایی درباره وضعیت ادبیات کودک و نوجوان در سال 99 گفت: من تغییر خاصی را در وضعیت ادبیات کودک و نوجوان حس نمی‌کنم و اتفاق خاصی نیفتاده است. احساس می‌کنم امسال فضا با شرایط کرونایی بی‌تحرک‌تر شده و حالت سکون حاکم است، گویی ادبیات هم کرونازده شده است.

این نویسنده در ادامه بیان کرد: معمولا وقتی می‌خواهیم به تحولات سالی که گذشته اشاره کنیم به تحرک‌ها و فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه ادبیات، مانند چاپ آثار خوب، برگزاری جشنواره‌ها، فراخوان‌ جوایز، برگزاری نمایشگاه‌ها و … اشاره می‌کنیم که که معمولا در فضای ادبیات ایجاد نشاط می‌کند. اما امسال بجز جشنواره‌های محدودی مثل کتاب سال، جشنواره شهید غنی‌پور، جشنواره ادبی جلال، جشنواره کتاب سال پاسداران اهل قلم و تعدادی جشنواره این‌چنینی و برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تحرک خاصی رخ نداده است.

وی افزود: همین مساله در حوزه تالیف و ترجمه آثار کودک و نوجوان هم که تخصصی‌تر و حساس‌تر است هم صدق می‌کند. البته در سال‌های گذشته هم که کرونا نبود و شرایط عادی حاکم بود و تحرک در این فضا بیشتر بود، ما با مشکل در تالیف روبه‌رو بودیم و تعداد آثار تالیفی به نسبت ترجمه کمتر بود. و متاسفانه با شیوع ویروس کرونا و رکود بازار نشر، شاید بتوان گفت که به سوی تعطیلی رفته درصورتیکه همین کرونا می‌توانست شرایط خوبی برای رشد تالیف فراهم کند و سوژه‌های زیادی را در اختیار نویسندگان حوزه کودک و نوجوان برای تولید محتوای آثار تالیفی قرار دهد.

صحرایی در ادامه به استفاده بهینه از فضای مجازی در شرایط کرونایی اشاره کرد و گفت: همانطور که نویسندگان می‌توانستند از شرایط کرونایی برای نوشتن آثار تالیفی متناسب با سوژه روز بهره ببرند، بعضی ناشران توانستند از این شرایط کرونایی استفاده کنند و در فضای مجازی فعالیت‌های خوبی داشته باشند و جلسات معرفی و نقد و بررسی کتاب برگزار کردند. این کار علاوه براینکه دسترسی مخاطبان به این جلسات را افزایش داد، هزینه ناشران برای برگزاری این جلسات را نیز کاهش داد که اتفاق خوبی بود.

صحرایی در ادامه به وضعیت آثارش در سال 1399 اشاره کرد و گفت: در سال 99 رمان «کتیبه ژنرال» که پیش‌تر نامزد جایزه ادبی قلم زرین و جایزه کتاب سال فارس شده بود، توانست جایزه کتاب سال پاسداران اهل قلم را نیز کسب کند و سه بار دیگر تجدید چاپ شود.

اکبر صحرائی (زاده ۱۳۳۹ در شیراز) نویسنده معاصر ایرانی است. او با رمان حافظ هفت برگزیده جایزه ادبی جلال آل احمد و سه دوره نیز برنده جایزه کتاب سال دفاع مقدس شده‌است. وی دانش‌آموخته رشته مدیریت دولتی است. صحرایی سال ۱۳۶۵ داستان‌نویسی را آغاز کرده ‌است. صحرائی توانست با مجموعه داستان‌های «دار و دسته دارعلی» در این میان خوش بدرخشد. از دیگر آثار او می‌توان به «شمشاد و آرزوی چهارم»، « خیلی خیلی محرمانه»، « معمای کانال ماهی»، «سی مرد و سی مرغ»، « آواز بچه آتش»، کوشک زلزله» سنگر علاف‌ها» و « پیرمرد و حوری» اشاره کرد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار