موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث
222028
۱۶ اسفند ۱۳۹۹

برخی آثار جشنواره اسباب بازی در سطح جهانی است/ تغییر ساختار جوایز از نقدی به حمایتی

مهدی زاده با بیان اینکه کیفیت اسباب بازی های ششمین جشنواره اسباب بازی مثال زدنی بود، گفت: برخی آثار کاملا قابل مقایسه با محصولات بازار جهانی است.

به گزارش کودک پرس ،ششمین جشنواره ملی اسباب بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از 28 بهمن آغاز و تا یازده اسفند بر روی تارنمای جشنواره در پایگاه اینترنتیirantoyfestival.ir برای عموم قابل دسترسی بود. این جشنواره با شعار «آینده را باید ساخت» با هدف حمایت از کالای داخلی در راستای تحقق شعار سال، جهش تولید در شرایط شیوع ویروس کرونا، برقراری تعامل و ارتباط موثر و هر چه بیشتر بین طراحان، تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران و فعالان عرصه اسباب‌بازی برگزار شد. 140 شرکت تولیدکننده اسباب بازی و عروسک در این دوره از جشنواره ثبت نام کردند و آخرین دستاوردهای خود را معرفی کردند. در مورد این جشنواره گفتگویی با « دکتر آیدین مهدی زاده تهرانی»، مسئول کمیته رقابتی و داوری آثار در بخش رقابتی ششمین جشنواره ملی اسباب بازی، طراح اسباب بازی و پژوهشگر صنایع فرهنگی ترتیب دادیم که بدین شرح است:

ششمین جشنواره اسباب بازی چه تفاوت هایی با دوره های قبل داشت؟

امسال به هر حال مسایلی داشتیم. یکی اینکه ثبت نام کردیم یعنی نیامدیم آنچه تولید شده بود را رصد کنیم بلکه گفتیم خود تولیدکنندگان اسباب بازی به صورت خود اظهاری اگر اثرشان را قابل می بینند، ثبت نام کنند. برای اینکه وجهه بدهیم به مفهوم تولیدکننده و هم اینکه در ابتدا یک داوری اولیه شده باشد. دوم بحث کرونا بود که باعث شد جشنواره را مجازی برگزار کنیم .

کمیت آثار ششمین جشنواره ملی اسباب بازی نسبت به دوره قبل چگونه بود؟

کمیت آثار ششمین جشنواره ملی اسباب بازی تقریبا با سال قبل یکسان بود. بحث اقتصادی و مجازی برگزار شدن جشنواره می توانست لطماتی به آن وارد کند اما علیرغم همه اینها 217 اثر به بخش رقابتی ارسال شد که به همین تعداد هم عروسک به دبیرخانه ارسال شد که آنها را جداگانه داوری کردیم.

کیفیت آثار ششمین جشنواره ملی اسباب بازی را چطور ارزیابی می کنید؟

 امسال علیرغم کرونا و تولید کم به جد می گوییم کیفیت آثار نسبت به سال های قبل خیلی بهتر شده است؛ علت این بود که تولیدکنندگان خودشان آثار را داوری کرده بودند. امسال برخلاف سال های قبل تولیدکنندگان خودشان برای جشنواره ثبت نام کرده بودند و چون می دانستند باید اثر ارسال کنند، اثر خوب و با کیفیت را به جشنواره ارسال کردند. 10 داور در حوزه های مختلف داشتیم که همگی متفق القول بودند کیفیت اسباب بازی های این دوره از جشنواره افزایش یافته است. آثار جشنواره امسال از لحاظ کیفی خیلی عالی بود. از نظر کمی می توانیم بهتر از این باشیم اما به هر حال رو به جلو هستیم. نکته ای بود که ما فقط امسال تازه های تولید را گرفتیم یعنی تولیدات سال گذشته را حذف کرده بودیم. خود این مسئله باعث شد که از نظر کمیت به نظر کوچک باشد اما از نظر کیفیت غیر قابل مقایسه با سال های قبل است. واقعا کیفیت اسباب بازی های ششمین جشنواره اسباب بازی نمونه و مثال زدنی بود و برخی هم کاملا قابل مقایسه با بازار جهانی است.

چه حمایتی قرار است از برگزیدگان ششمین جشنواره اسباب بازی صورت گیرد؟

سال های قبل معمولا حمایت ها را در قالب یک سری جوایز می دیدیم. امسال احساس کردیم که جوایز واقعا مصداق حمایت نیست، به غیر از آن ما با فرد مواجه بودیم مثل جایزه طراح و جایزه تصویرساز. ما جوایز را از حالت نقدی به حالت حمایتی تغییر دادیم. اتفاقی که افتاد این بود که نشانی برای اسباب بازی برتر ایرانی در نظر گرفتیم که امسال  26 تولیدکننده برای کیفیت آثارشان آن را دریافت کردند. به صدا و سیما و رسانه ها معرفی خواهند شد که اطلاع رسانی شود تا مردم بدانند محصول با کیفیت دارد تولید می شود. رایزنی هایی انجام شده است برای معرفی به فروشگاه های کانون که سال آینده که بخواهند فروشگاه ها تامین محصول کنند، این لیست، لیست اولویت آنها باشد و مطابق با آن خرید کنند. به فروشگاه های فرهنگی نیز این لیست ارسال می شود. مصاحبه هایی به صورت متناوب در خود سایت خبری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و جاهایی مثل خبرگزاری شما ترتیب داده می شود. اطلاع رسانی خیلی مهم است. رایزنی های مشخصی با یکی دو شبکه تلویزیونی دارد انجام می شود. برای تبلیغ ویژه اسباب بازی های با کیفیت که هنوز این کار عملیاتی نشده است. به محض اینکه عملیاتی شود، اطلاع رسانی می کنیم.

توضیحی در مورد نشان اسباب بازی برتر ایرانی می دهید؟

 نشان اسباب بازی برتر ایرانی در 15 سرفصل مشخص برای انواع اسباب بازی ها اعم از چوبی و فلزی و غیره ارایه کردیم. یک لیست و فهرست بسیار خوب از تولیدات را به شما نشان می دهد که می توانید آنها را به عنوان اسباب بازی خوب و با کیفیت توصیه کنیم و به راحتی و با اطمینان خریداری کنید زیرا فرآیند داوری آنها حدود یک ماه طول کشید و ادامه یافت.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار