22200
۳۰ مرداد ۱۳۹۶

ده نکته کاربردی درباره زمان از شیر گرفتن کودک

متخصصین زیادی در سراسر دنیا ادعا می کنند که می توانند به مادرانی که سعی دارند شیردهی را قطع کنند، کمک کنند. در حالی که بسیاری از این پاسخ ها در علم و عمل پیدا شده اند، اما برای بیشتر مادران، تنها منبع اطلاعاتی در مورد قطع شیردهی به نوزاد، مادرانی هستند که این کار را انجام داده اند. با هم 10 توصیه مادرانی که شیردهی را با موفقیت قطع کرده اند را مرور می کنیم

به گزارش کودک پرس ،قبل از شروع روند قطع شیردهی از آمادگی کودک اطمینان حاصل کنید. منظور از آماده بودن کودک، توانایی در دست گرفتن شیشه شیر یا فنجان است.
متخصصین زیادی در سراسر دنیا ادعا می کنند که می توانند به مادرانی که سعی دارند شیردهی را قطع کنند، کمک کنند. در حالی که بسیاری از این پاسخ ها در علم و عمل پیدا شده اند، اما برای بیشتر مادران، تنها منبع اطلاعاتی در مورد قطع شیردهی به نوزاد، مادرانی هستند که این کار را انجام داده اند. با هم 10 توصیه مادرانی که شیردهی را با موفقیت قطع کرده اند را مرور می کنیم :

1. قبل از شروع روند قطع شیردهی از آمادگی کودک اطمینان حاصل کنید. منظور از آماده بودن کودک، توانایی در دست گرفتن شیشه شیر یا فنجان است.
2. تغذیه کودک با شیر دوشیده شده می تواند باعث از بین رفتن فشار در سینه مادر شود. برخی معتقدند با شروع خشک شدن شیر، طعم آن تغییر می کند تا کودک را برای زندگی بدون شیر مادر آماده کند.
3. اگر کودک شب ها کنار شما می خوابد، او را جای دیگری بخوابانید چون در غیر اینصورت شب ها برای مکیدن سینه تلاش خواهد کرد.
4. قبل از اینکه برای قطع شیردهی تصمیم بگیرید، برای این کار برنامه ریزی کنید. در هفته های اول می توانید یک وعده شیر دوشیده شده و در هفته های بعدی دو وعده را حذف کنید تا زمانی که به یک وعده در روز برسید و در نهایت شیردهی را قطع کنید.
5. حرکت و اصطکاک را در محدوده نوک سینه محدود کنید. اصطکاک موجب تحریک نوک سینه برای تولید و ترشح شیر می شود.
6. اجازه بدهید شیردهی روند طبیعی خودش را طی کند و برای قطع آن تلاش نکنید. زمانی که کودک بیشتر غذای جامد و مایعات دیگر را مصرف می کند، معمولا کمتر امکان دارد دوباره به سمت سینه شما برگردد و در نتیجه ذخیره شیر شما به طور طبیعی و بدون درد خشک خواهد شد.
7. مقداری برگ کلم بشویید و خشک کنید و آنها را داخل سوتین و روی نوک سینه قرار دهید. ممکن است به نظر عجیب به نظر برسد اما کلم درد را کاهش می دهد.
8. اگر کار می کنید و تصمیم دارید به طور ناگهانی شیردهی را قطع کنید، بهتر است دو روز اول را مرخصی بگیرید چون سینه های شما به شدت سفت شده و با تکان دادن بازوها احساس درد خواهید کرد.
9. عجله نکنید چون هر چه این روند را آرام تر و کندتر انجام بدهید، درد کمتری احساس خواهید کرد.
10. از داروهای مسکن بدون نسخه برای کاهش درد استفاده کنید.

مطمئنا مادران به دلایل مختلفی شیردهی را قطع می کنند. ممکن است کودک به اندازه کافی بزرگ شده باشد یا یک وجود عفونت باعث درد و التهاب زیادی برای مادر شده است که نمی تواند به شیردهی ادامه دهد. صرف نظر از دلیل قطع شیردهی و آشنایی با روش های انجام آن، باید بدانید که خیلی از مادران دیگر هم با این مسئله درگیر بوده اند. مشورت و صحبت کردن با آنها در مورد چالش های شیردهی مادر و شنیدن نقطه نظرات و راهکارهای این مادران برای قطع شیردهی می تواند به شما کمک کند. به خاطر داشته باشید که درد ناشی از قطع شیردهی تنها دو روز طول می کشد و بعد از آن فقط به کمی زمان نیاز دارید.

رویارویی با احساسات ناشی از قطع شیردهی:
تا پیش از قطع شیردهی و حداقل برای 12 تا 18 ماه، زمان زیادی را نزدیک کودک گذرانده اید. صورت کودک اولین چیزی بود که صبح ها می دیدید. در طول روز شما منبع گرما، راحتی و تغذیه ی او بودید و شب ها درست تا قبل از بستن چشم هایش برای خواب، مشغول خوردن شیر شما می شده اما با قطع شیردهی مجبور هستید کودک را از سینه خودتان دور کنید. شاید تا پیش از قطع شیردهی متوجه اهمیت آن نشده باشید اما معمولا با قطع شیردهی احساسات مادر به او غلبه می کند. برای کنترل و مهار احساسات و هیجاناتتان می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید :

به خودتان یادآوری کنید که کار بزرگی انجام داده اید:
مطمئن باشید که شما بیشتر از خیلی دیگر از مادران به فرزندتان شیر داده اید. حتی اگر این کار را فقط چند هفته هم انجام داده باشید، قدم بزرگی را برای تغذیه، ایمنی و سلامت کودک برداشته اید.

قطع شیردهی را به صورت تدریجی انجام دهید:
هیچ دلیلی برای قطع ناگهانی شیردهی وجود ندارد چون این کار نه تنها باعث دردفیزیکی در سینه ها بلکه موجب افزایش جدایی عاطفی و اضطراب خواهد شد. صرف نظر از سن کودک، شیردهی می تواند ادامه پیدا کند. روند قطع شیردهی را با حذف وعده شیر نیمروزی شروع کنید و کم کم وعده های صبحگاهی و شبانه را هم حذف کنید. گاهی اوقات بدون سعی و کمک شما، کودک از مکیدن سینه و شیر خوردن دست می کشد و همین مسئله شما را از نظر احساسی آرام تر می کند.

شیردهی برای همه مادران طبیعی نیست:
همه مادران نمی توانند به سرعت شروع به شیردهی به کودک بکنند. بعضی از مادران ممکن است از اینکه تنها منبع تغذیه کودک باشند، به شدت احساس عدم استقلال می کنند. اگر برای قطع شیردهی دچار اضطراب و استرس هستید چون فقط دوست ندارید این کار را انجام دهید، می توانید پیش از قطع کامل شیردهی، شیرتان را بدوشید و در شیشه به کودک بدهید. با این شیوه کودک مواد مغذی داخل شیر شما را دریافت می کند.

 

منبع:نی نی سایت

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار