موقعیت فعلی شما : خانه/دوران بارداری/مقالات
2219
۲۹ مرداد ۱۳۹۵

هفته بیست و چهارم بارداری

مطالب آموزنده و مفید که مادر باید در هفته ی بیست و چهارم بارداری خود بداند.

۱۶ هفته آینده ، هفته‌های مهمی برای شما خواهد بود چرا که باید به فکر جور کردن اسباب و اثاثیه برای این نی‌نی کوچولویتان باشید که زورش را به گونه‌ای عجیب و غریب با مشت و لگدهایش نشان می‌دهد. او این روزهای حسابی عصبانی است. به تدریج جایش کوچک می‌شود و تلاشش برای خروجی از این فضای کوچک بیشتر.

وضعیت جنین

 
در این هفته اگر او را ببینید می‌خندید. گریم او بیشتر شبیه پیرمردها و پیرزن‌هاست علت این شباهت هم پوست چروکیده اوست. اینکه چرا چنین گریمی برای او انتخاب شده به این بر می‌گردد که ذخایر چربی به مقدار کافی زیرپوستش ذخیره نشده و رشد پوست او بیشتر از درازاست. خوب قرار است که این هفته چین‌هایی روی کف دست و بندهای انگشتش ایجاد شود.

او برای آنکه بتواند خودش را توی رحم شما جا کند به صورت خمیده خوابیده است. با آنکه جایش حسابی تنگ است، اما ناقلا خوب بلد است که چگونه خودش را توی دل شما جا کند. او الان ماکت یک نوزاد است و با آنکه هنوز لاغر و استخوانی است، اما با افزایش ذخیره‌های چربی در بدنش وضعیت بهتری خواهد یافت.

کیسه‌های هوایی او به‌تدریج در حال شکل‌گیری است و او می‌تواند نفس بکشد. بله درخت تنفسی او کم‌کم شاخه و برگ‌هایش را توی ریه هایش پهن می‌کند و ماده ای به نام «سورفاکتانت» تولید می‌کند تا جنین بتواند در آینده از هوایی که کیسه‌های ریه جمع و خالی می‌کند لذت ببرد. حالا دایه پیر او جنین اکسیژن را به او می‌رساند و جای نگرانی هم وجود ندارد.

مهمترین قسمت بدن او یعنی مغزش شبانه‌روز در حال فعالیت است و چین‌خوردگی‌های مغز او ساختار اصلی خود را پیدا می‌کند. وزن او در این هفته در حدود ۵۸۰ گرم شده و قدی در حدود ۸/۲۲ سانتی‌متر است.

 

وضعیت مادر

 
احتمالا شکمتان به اندازه یک توپ فوتبال بزرگ شده و به اندازه ۵ سانتیمتر بالاتر از ناف قرار گرفته است. چشمان شما در این زمان حساسیت بیشتری نسبت به نور از خود بروز می‌دهد و حتی ممکن است دچار عارضه خشکی چشم شود.

 

توصیه های پزشکی

 
آزمون‌های دوران بارداری مهم است، غربالگری گلوکز (GCT) معمولا در طول هفته ۲۴ تا ۲۸ انجام می‌شود. این تست نشان می‌دهد که آزمایش نشان می‌دهد که شما به دابت دوران بارداری مبتلا شده‌اید یا نه؟

شما برای انجام دادن تست گلوکز یک نوشیدنی شیرین می‌خورید و سپس یک ساعت بعد۵۰ گرم گلوکز میزان قند خون شما سنجیده می‌شود اگر سطح قند خون شما بالاتر از حد معمول ۱۳۰ یعنی میلی گرم در دسیلی تر بود تست‌های دیگر انجام خواهید داد.

یکی از آزمایش‌ها تست تحمل گلوکز(GTT) بدهید. دیابت بارداری با استفاده یک رژیم غذایی مناسب و ورزش قابل کنترل است. اما گاهی مصرف دارو هم مثل انسولین برای مادر تجویز می شود.

 

نوار قلب از جنین

 

3139

 

بسیاری از زنان احساس می ‌کنند که می ‌توانند پیش از زایمان با حس کردن حرکات جنین، با او و شخصیت ‌اش رابطه برقرار کنند و به هر حال این حرکت باعث اطمینان خاطر مادر است.

 

شدت حرکات جنین می‌ تواند متفاوت باشد. دامنه حرکات او از تکان ‌خوردن‌های ظریف، که در ابتدای بارداری مانند وجود گاز در روده‌ها حس می ‌شود، تا حرکات تند و در مواقعی حتی لگد زدن‌ های دردناک متفاوت خواهد بود.

 

حرکت هر یک از جنین ‌های شما در بارداری ‌های قبلی ممکن است متفاوت بوده باشد لذا نگرانی از بابت این که هر چند وقت یک بار جنین باید حرکت کند و یا خیلی زیاد و یا کم حرکت دارد نباید موجب استرس و دغدغه مادران باردار شود.

 

نباید خودتان را در این مورد با دیگران یا حتی دیگر بارداری‌ تان مقایسه کنید. البته وقتی حس کردید فرزند شما خیلی ساکن است و یا در حد انتظار حرکت ندارد در مورد آن با پزشک خود صحبت کنید.

 

اگر الگوی طبیعی حرکت جنین از بین رفته باشد، می ‌توانید برای اطمینان خاطر ضربان قلب جنین را گوش کنید. البته در اکثر موارد با این که پزشکان به شما و نگرانی ‌تان بها می ‌دهند دلیلی برای نگرانی نیست.

 

گرفتن نوار قلب جنین یکی از کارهایی است که البته به طور روتین در همه مطب‌ ها انجام نمی ‌شود ولی ارزش تشخیصی خوبی دارد.

 

برای این کار مادر در حالت استراحت دراز می‌ کشد و نواری دور شکم او بسته می ‌شود که دارای یک پروب‌گرد و در واقع تک لید است و می‌ تواند ضربان قلب جنین (120 تا 160 بار در دقیقه است) را ثبت کند و نوار مربوطه را نشان دهد.

 

از روی این نوار قلب ما می ‌توانیم جنین ‌های در حال خطر را تشخیص داده و درمان کنیم.

 

اگر تشخیص دهیم مشکلی سلامت جنین را تهدید می ‌کند گاهی حتی برای ختم بارداری اقدام می ‌کنیم.

 

لازم به توضیح است که بعضی از جنین‌ ها در داخل رحم ضربان غیرطبیعی دارند و قلب ‌شان کندتر یا تندتر از معمول می ‌زند.

 

گاهی نیز به دلیل نارسا بودن جفت این اختلال رخ می‌ دهد، یعنی وقتی جنین حرکت می ‌کند، به جای این که ضربان قلب ‌اش تندتر شود، دچار کندی آن می‌ گردد و یا موارد و مشکلاتی دیگر که مثال زدن آن ها خارج از حوصله این یادداشت است.

 

به هر حال در سه ماهه سوم بارداری هر مادری که از کاهش حرکت جنین خود شکایت دارد و نگران است، می‌ تواند بررسی شود و با گرفتن یک نوار قلب از جنین خود به آرامش و امنیت خاطر در خصوص سلامت او دست یابد.

 

وجود این تست‌های مختلف و پیشرفت روز به روز علم این امکان را به مادران امروز می‌ دهد تا بدون نگرانی از بارداری خود لذت ببرند.

 

توقعات و انتقاد نابجای جنسی از همسران

 

2888

 

«مدام به من می‌گوید از رابطه جنسی‌مان رضایت ندارد اما اصلا اشاره نمی‌کند که دقیقا چه می‌خواهد و من چه کار باید بکنم»، «مهربانی که من دلم می‌خواهد را در رابطه جنسی نشان نمی‌دهد و این باعث رنجش و دلخوری من می‌شود» این جملات و عبارت‌های مشابه آن در اصل نوعی انتقاد از عملکرد جنسی است که بین زوجین وجود دارد. انتقاد جنسی یکی از سخت‌ترین انواع انتقاد است چون به‌راحتی می‌تواند باعث از بین رفتن اعتماد به نفس طرف مقابل شود.

 

حتی بیان جملاتی سرد و بی‌تفاوت در این مورد ممکن است مشکلات جدی‌تری را در زندگی زناشویی موجب شود. اما همه اینها دلیل نمی‌شود که زوجین در این مورد با هم گفت‌وگو نکنند. بدون شک ارتباط جنسی به جز غریزه نیاز به هنری دارد که باید فراگرفته شود. دکتر حامد برآبادی، مشاوره خانواده معتقد است به جای استفاده از کلمه انتقاد بهتر است «بازخورد» به کار رود. او همچنین درباره اصول چنین انتقادهایی شما را راهنمایی می‌کند.

 

 

چطور انتقاد جنسی کنیم؟

از آنجا که انتقاد از شیوه عشق‌‌ورزی می‌تواند احساس ناخوشایندی در هر کدام از زوجین ایجاد کند، خیلی از افراد از ترس اینکه مبادا این احساس را در همسرشان ایجاد کنند در بیان انتقادشان تردید می‌کنند. دکتر برآبادی معتقد است ابتدا باید بازبینی در مورد کلمه انتقاد انجام شود. او می‌گوید: «بهتر است به جای کلمه انتقاد، اصطلاح بازخورد یا فیدبک(feedback) به کار برده شود. بازخورد بیان تاثیر رفتار و گفتار طرف مقابل است. وقتی فردی به شما بازخورد می‌دهد، هدفش این است که از طریق ابراز احساساتی که عملکرد فرد در شما ایجاد کرده به بهبود رابطه کمک کند. در رابطه جنسی نیز دقیقا همین موضوع مطرح است.

 

از آنجا که این مساله حوزه‌ای بسیار حساس و مهم است، شاید کلمه انتقاد از همان ابتدا باعث برخی واکنش‌های دفاعی شود و زوج یا زوجه از همان اول هرگونه واکنشی را پس بزند بنابراین وقتی بگویید: «می‌تونم در مورد رابطه جنسی‌مون بهت بازخورد بدم؟» هم احساس بهتری در مخاطب ایجاد می‌شود و هم تلویحا خاطرنشان می‌کنید قصدتان بهبود رابطه جنسی و زناشویی است و نه آسیب زدن و مقصر جلوه دادن دیگری.»

 

بیان بازخورد مهم است

بازخورد جنسی برخلاف سایر بازخوردها یا انتقادها هر دو طرف را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دقیقا به همین دلیل است که دکتر برآبادی می‌گوید هنگام ارائه بازخورد جنسی باید اول به چند سوال پاسخ دهید: ۱. انگیزه شما از ارائه بازخورد (انتقاد) جنسی چیست؟ ۲. دقیقا از چه مساله‌ای می‌خواهید شکایت کنید؟ ۳. آیا از شیوه‌های بیان بازخورد آگاهی دارید؟ ۴. آیا الان زمان و مکان و موقعیت مناسبی برای ارائه بازخورد جنسی هست؟ پاسخ صادقانه به هرکدام از این سوال‌ها می‌تواند راه را برای بیان آنچه واقعا برای‌تان مهم است و تاکنون به دلایل مختلف آن را ابراز نکرده‌‌اید، باز کند.

 

انگیزه‌تان چیست؟

در مورد اینکه واقعا برای چه می‌خواهید از همسرتان انتقاد کنید یا به او بازخورد دهید، با خودتان صادق باشید. گاهی اوقات هدف و انگیزه از انتقاد، انتقام‌جویی، تلافی کردن و حتی تحقیر و آسیب زدن به همسر است؛ گوشه و کنایه‌های آزاردهنده درباره ناتوانی جنسی همسر که چه بسا به هیچ‌وجه وارد نبوده و صرفا به منظور انتقام‌گیری از طرف مقابل باشد. یادتان باشد بازخورد جنسی تنها باید با هدف بهبود رابطه جنسی و در نهایت ارتباط زناشویی صورت بگیرد و هر هدفی جز این قطعا نتایج مخربی در پی خواهد داشت.

 

چطور پذیرای بازخورد باشید

قبل از ابراز هر واکنشی باید ابتدا تامل کنید و بفهمید آیا منظور طرف مقابل را درست درک کرده‌اید یا نه. از او بخواهید که بیشتر برای‌تان توضیح دهد و خیلی راحت بگویید: «می‌تونی موضوع رو بیشتر باز کنی؟» اگر بازخورد حالت کلی دارد، مثل اینکه «رابطه جنسی ما دارد کسل‌کننده می‌شود» از او بخواهید بگوید دقیقا از چه چیزی ناراضی است و پیشنهادش برای تغییر چیست! پیشنهاد کنید همسرتان خواسته‌هایش را به‌طور مشخص و صریح بیان کند. از او بپرسید: «دوست داری من چه کار کنم؟» یا «فکر می‌کنی برای تغییر اوضاع می‌تونیم چه کار جدیدی انجام بدهیم؟» انگیزه همسرتان را از بیان بازخورد پیدا کنید. خیلی راحت بپرسید: «آیا این حرف را برای این گفتی که مرا ناراحت کنی یا برای اینکه خودت ناراحت بودی؟» یا « آیا این فکر را مدت‌هاست که در ذهنت داری و چی شد که الان این را گفتی؟» یا « فکر می‌کنی این چیزی که گفتی در کنترل من است و موردی است که می‌توانم تغییرش بدهم و چطور؟»

 

تغذیه ی مادر در این هفته

 

2887

 

شما به راحتی می‌توانید برای تغذیه بارداری خود برنامه ریزی کنید. ما در اینجا چند اصول را برای شما آورده‌ایم.

کیف، کشو، ماشین و یخچال خود را از مواد غذایی سالم مانند کراکر گندمی، سیب، ماست کم چرب، پنیر یا آجیل پر کنید.

سه وعده غذای کم و اسنک‌‌هایی سالم را برای میان وعده خود آماده کنید تا مطمئن شوید که مواد مغذی لازم را دریافت می‌کنید.

در فواصل منظمی در روز غذاهای مغذی بخورید تا از گرسنگی شدید که می‌تواند منجر به ویار شود، جلوگیری کنید.

مواد غذایی خود را از میان این ۵ گروه انتخاب کنید: حبوبات، سبزیجات، میوه، لبنیات و مواد سرشار از پروتئین. سعی کنید مواد خود را در هر میان وعده حداقل از دو گروه انتخاب کنید. کودک و بدن شما باید مواد غذایی مختلفی را برای فراهم کردن پروتئین، کربوهیدرات، چربی، ویتامین و مواد معدنی به دست آورد.

به مقدار زیاد آب بنوشید. زیرا برای ساخت بافت‌های جدید، کمک به هضم غذا و تشکیل مایع آمنیوتیک لازم است. شما باید حداقل ۱۰ لیوان آب در روز بنوشید. برای راحتی این کار، یک بطری پر از آب را همیشه در کنار خود نگه دارید.

 

منبع:    مهدپرتال

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار