موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
221829
۱۱ اسفند ۱۳۹۹

خون بندناف ذخیره شده در سازمان انتقال خون جان دو کودک را نجات داد

دو کودک مبتلا به نقص سیستم ایمنی با استفاده از واحد های ذخیره شده ی خون بندناف در بانک خون بندناف سازمان انتقال خون ایران تحت پیوند سلولهای بنیادی قرار گرفتند و با انجام این دو پیوند شمار پیوند های انجام شده با استفاده از واحد های خون بند ناف در این سازمان به عدد 21 رسید.

به گزارش کودک پرس ،این پیوند ها در مرکز پیوند بیمارستان مفید تهران و توسط دکتر بی بی شهین شمسیان، فوق تخصص خون و سرطان شناسی کودکان و با استفاده از نمونه های ذخیره شده در بانک خون بند ناف سازمان انتقال خون ایران صورت گرفت.این دو بیمار 8 و 9 ساله مبتلا به نقص سیستم ایمنی از نوع نوع آدرنولکودیستروفی (ALD) و لنفوهیستیوسیتوز هموفاگوسیتیک (HLH)  بودند.

تا کنون 21 پیوند با استفاده از واحدهای خون بندناف ذخیره شده در سازمان انتقال خون ایران به انجام رسیده است.

دکتر مژده نخلستانی؛ مدیر بانک خون بندناف سازمان انتقال خون با بیان اینکه این مرکز در حال حاضر تنها بانک خون عمومی بندناف فعال کشور است، گفت: بانک خون بندناف سازمان انتقال خون ایران در تیرماه سال 1389آغاز به کار کرد و تاکنون با بهره گیری از فناوری پیشرفته و آخرین استانداردهای بین المللی، حدود چهار هزار واحد خون بندناف را پردازش و ذخیره کرده است.

وی هدف از اهدا و ذخیره سازی خون بند ناف را ایجاد یک منبع غنی از سلول های بنیادی خون ساز برشمرد و ادامه داد: در صورت اخذ رضایت از مادران باردار و در هنگام زایمان خون از بندناف نوزاد جمع آوری شده و پس از انتقال به آزمایشگاه و پردازش مجموعه سلولهای هسته دار آن که منبع سلولهای بنیادی خون ساز هستند در صورت احراز استانداردهای مورد نظر استخراج و سپس در دمای (منفی 190) درجه سانتی گراد ذخیره و نگهداری میشود

نخلستانی در رابطه با هزینه های جمع آوری، پردازش و ذخیره سازی خون بندناف خاطر نشان ساخت: در بانک های عمومی خون بند ناف هزینه ای از اهداکننده خون بندناف دریافت نمی شود و این فرآیند رایگان است.

وی تصریح کرد: نمونه خون بند نافی که اهداکننده به بانک عمومی این نوع خون اهدا می کند جهت مصرف عموم است و این در حالی است که در بانک های خصوصی، هزینه ی جمع آوری، پردازش و نگهداری از خانواده ی نوزاد دریافت می شود و بنابر این استفاده احتمالی از این نمونه خون نیز در انحصار خانواده ی اهداکننده است.

مدیر بانک خون بند ناف سازمان انتقال خون ایران افزود: با اهدای خون بندناف، ضمن افزایش میزان ذخایر بانک های خون بندناف عمومی کشور، شانس یافتن نمونه ی سازگار برای همه بیماران نیازمند به پیوند سلول های بنیادی خون ساز افزایش مییابد.

وی یادآور شد: در بانکهای خصوصی، خانواده ی نوزاد متحمل هزینه می شوند و در اغلب موارد نیز این واحدهای خون بندناف اصلا به مصرف فرد اهداکننده نمی رسد و سالها بدون استفاده ذخیره میشود.

به گفته دکتر نخلستانی، در ایران میزان اهدا و استقبال مادران باردار جهت اهدای خون بندناف خیلی خوب و رضایت بخش است.

دکتر نخلستانی پروسه تامین خون بند ناف را کاری گروهی دانست و از همکاران شاغل در آزمایشگاه ستاد مرکزی سازمان و دیگر کارکنان ستادی نظیر واحد تأسیسات، تجهیزات پزشکی و ترابری که در انجام رسالت واحد بانک خون بندناف کوشش کرده اند، تشکر کرد.

گفتنی است خون بندناف خونی است که بعد از تولد نوزاد در جفت باقی مانده و در صورت عدم جمع آوری، به عنوان یک زباله ی بیولوژیک زدایش می شود.امروزه با اهدای این خون می توان به بیماران نیازمند پیوند سلولهای بنیادی خونساز کمک کرد و جان آنان را نجات داد.

خون بندناف در درمان انواع بسیاری از بیماریها مانند  بدخیمی های خونی، کم خونی های مادرزادی مانند تالاسمی و آنمی فانکونی، بیماریهای نقص سیستم ایمنی و بیماریهای متابولیک استفاده می شود. ورود این شیوه درمانی به حوزه نوین پزشکی بازساختی و سلول درمانی، موجب آغاز پژوهش های وسیع در راستای کمک به درمان آسیبهای نخاعی و فلج مغزی شده است.

اولین پیوند موفق خون بندناف 32 سال پیش توسط دکتر گلوکمن بر روی کودک مبتلا به آنمی فانکونی انجام شد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار