موقعیت فعلی شما : خانه/سازمان بهزیستی
221794
۱۰ اسفند ۱۳۹۹

بهزیستی و طرح جمع آوری کودکان کار

مدیرکل بهزیستی استان تهران از طرح جمع آوری و جذب کودکان کار در مراکز تازه تاسیس مثبت زندگی خبر داد.

به گزارش کودک پرس ،امین شاهرخی مدیرکل بهزیستی استان تهران در خصوص فعالیت بهزیستی و حمایت کودکان کار اظهارداشت: سازمان بهزیستی سازمان اجتماعی است و براین اساس رسالت اصلی آن جلوگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

در استان تهران، ۲۵۰ هزار مددجوی بهزیستی را حمایت می کنیم که شامل؛ کودکان بی سرپرست و بدسرپرست، زنان سرپرست خانوار، افراد دارای معلولیت در مراکز روزانه و شبانه، سالمندان و معتادان و متجاهر و غیر متجاهر هستند.

شاهرخی بیان کرد: ما طی یکسال گذشته علی رغم مشکلاتی که ایجاد شد، این افتخار را داریم که بگوییم که حتی یک روز هم مستمری مددجویان تحت پوشش عقب نیفتاد و موفق شدیم این مستمری را در انتهای سال ۲۰ درصد افزایش دهیم.

وی افزود: ما در اسفند سال گذشته به جهت اینکه جامعه هدف ما نیز یکی از افراد ذیل مجموعه کل جامعه هستند، رقم ۵ میلیاردتومان را از بنیاد مستضعفان جذب کردیم و اعلام کردیم که اطلاعات ما از مددجویان در سامانه به طور دقیق  ثبت شده است به همین منظور بلافاصله این مبلغ به مددجویانی که دچار ضایعه نخاعی هستند ۲۵۰ هزار تومان برای تهیه اقلام بهداشتی در ایام کرونا پرداخت شد.

مدیرکل بهزیستی استان تهران افزود: بعد از پرداخت آن ۵ میلیارد تومان از سوی بنیاد مستضعفان به بهزیستی، بیش از ۱۳۰ میلیاردتومان از جانب بنیاد مستضعفان به حساب مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی واریز شده است.

شاهرخی ادامه داد: در حوزه اجتماعی هزار و ۶۰ مرکز داریم که البته دلیل عمده آن به خاطر مهد‌های کودک است که باتوجه به اتفاقات اخیر قرار است واگذار شوند، ۸۰۰ مهدکودک تحت نظر بهزیستی و ۲۰۰ کلینیک مددکاری و ۶۰ مرکز به عنوان مراکزی که کودکان بی سرپرست و بدسرپرست را نگهداری می کنند فعال هستند.

وی افزود: در حوزه توانبخشی ۳۰۷ مرکز در سطح استان فعالیت می کنند که ۹۰ مرکز بیماران روانی مزمن را نگه داری می کنند. حدود ۱۳۰ مرکز نیز مراکز روزانه هستند. در بخش حوزه پیشگیری ۹۱۵ مرکز فعال داریم که از این ۹۱۵ مرکز بخش عمده این مراکز، مراکز مشاوره ما هستند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران بیان کرد: ما از ابتدای سال همه ما شاهد بودیم که در مراکز نگهداری باز شدند و حدود ۵ هزار نفر از این افراد آزاد شدند و چهره شهر کاملا برهم ریخت. مجددا این وظیفه بر کمیته ماده ۱۶ بهزیستی استان تهران افتاد و ما بعد از آن مراکز را مجددا بسیج کردیم تا بتوانیم افرادی که در سطح معابر هستند را جمع آوری کنیم. حدود ۱۸ هزار معتاد متجاهر را غربال کردیم و ۷ هزار نفر را در مراکز خودمان نگهداری می کنیم.

شاهرخی افزود: همچنین شاهد راه اندازی یکی از مراکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد بودیم. قبلا این افراد در مراکز ماده ۱۶ نگهداری و با دارو درمان می شدند. درصدی که موثر بود بسیار کم بود و ۵ درصد بود و ۹۵ نفر دوباره به چرخه اعتیاد برمی گشتند و با هم اندیشی اساتید و صاحب نظران به این نتیجه رسیدیم که مراکزی را افتتاح کنیم که پرهیز مدار باشند و حرفه آموزی انجام و اشتغال ایجاد شود.

مدیرکل بهزیستی استان تهران تصریح کرد: این مرکز به صورت پایلوت در شهریار راه اندازی شد و بعد از آن، در یک ماه گذشته در سراسر کشور ۳۰ مرکز درمان را افتتاح کنیم. ۴۰ درصد در درمان اعتیاد تاثیر گذار است.

وی با اشاره به حوزه اجتماعی،گفت: ما در بحث حوزه اجتماعی قسمت‌های مختلفی مانند زنان سرپرست خانوار داریم. در سطح استان تهران ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر هستند. ۴ هزار دانش آموز داریم و همچنین ۶۲۸ دانشجو تحت حمایت سازمان بهزیستی استان تهران داریم.

شاهرخی با اشاره به جذب و حمایت از کودکان کار و خیابان، بیان کرد: اقداماتی را در جهت حمایت و جذب این کودکان و پاک کردن چهارراه از وجود کودکان کار و خیابان داشتیم و شایسته نیست که کودکی که باید کنار خانواده و مدرسه باشد در معابر و چهارراه به امرار معاش بپردازد. سازمان بهزیستی وظیفه خود می‌داند که این معضل را کاهش دهد، ما میخواستیم این طرح ساماندهی کودکان کار را شروع کنیم، اما با محدودیت‌هایی مواجه شدیم. اما باز همکاران ما فعالیت خود را ادامه و کار خود را شروع کردند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران ادامه داد: امروز باتوجه به بستر و زمینه‌های خوبی که در این زمینه آماده شده رسانه‌ها بازوی ما در طرح جذب کودکان کار شوند، مردمی که کودکان را مشاهده میکنند، به شماره ۱۲۳ اورژانس اجتماعی اعلام کنند. اگر میخواهید کمکی کنید این کمک را به حساب مشارکت‌های بهزیستی استان واریز کنید تا در جای درست هزینه شود.

وی گفت: بعد از حدود ۵ ماه، امروز شاهدیم که ۶۲۸ کودک در مراکز ما جمع آوری و شناسایی شدند و کاری که در این طرح انجام میدهیم و حمایت و توانمندسازی خانواده‌های آنان است.

شاهرخی درباره افتتاح مراکز مثبت زندگی، گفت: بعد از ۴۲ سال از انقلاب اسلامی یکی از افتخارات ما این است که در آینده نزدیک به دست رئیس جمهوری مراکزی افتتاح خواهد شد که مراکز بهزیستی کوچک خواهد بود ما در آینده نزدیک شاهد افتتاح مراکز مثبت زندگی در سطح بهزیستی کل کشور خواهیم یود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار