موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل
221686
۰۶ اسفند ۱۳۹۹

فراگیری آموزه های دینی در سنین کودکی

یک روانشناس کودک در همدان گفت: ذات انسان خداجو و خداپرست است و آموزش مسائل دینی باید از سن کودکی انجام شود.

به گزارش کودک پرس ،مرضیه محبوبی روانشناس کودک در استان همدان گفت: وقتی کودک از همان سنین کودکی می‌بیند والدینش نماز می‌خوانند و دعا می‌کند آرام‌آرام با مسائل دینی آشنا شده و در سنین چهار تا پنج سالگی سؤالاتی در زمینه مفاهیم دینی دارد.

او با تأکید بر اینکه الگوگیری از والدین مهم‌ترین اصل در آموزش مسائل دینی به کودکان است، افزود: وقتی کودک در خانواده‌ای بزرگ می‌شود که همه اعضای آن نماز و قرآن می‌خوانند و پایبند به مسائل دینی هستند، بنابراین بیشترین تأثیر را دریافت می‌کند.

محبوبی ادامه داد: اگر والدین خودشان مراقب رفتار خود نباشند و فرزند را به راست‌گویی، صداقت، برپایی نماز و خواندن قرآن دعوت کنند قطعاً تأثیر عکسی در تربیت فرزند خود خواهند داشت.

او بیان کرد: به میزانی که الگوگیری از والدین مهم است، آموزش‌های تئوری تأثیری در فراگیری آموزه‌های دینی ندارد.

محبوبی یادآور شد: اگر کودک در یک محیط مذهبی بزرگ شود شاید رفتارش کاملاً مانند والدین مذهبی نباشد، اما قطعاً رگ و ریشه مذهبی در وجود کودک شکل خواهد گرفت.

او به تأثیر قصه‌گویی در شکل‌گیری شخصیت کودکان اشاره کرد و بیان کرد: قصه پیامبران و به‌ویژه قصه کودکی آن‌ها تأثیر بسزایی در شکل‌گیری شخصیت کودکان دارد، باید از انیمیشن‌های مذهبی برای کودکان پخش کرد و جریان زندگی پیامبران و امامان و ویژگی اخلاقی آن‌ها را به کودک توضیح داد.

این روانشناس کودک گفت: ویژگی‌های اخلاقی پیامبران همچون صبوری، گذشت، اخلاق خوش و خوش‌رویی  را با ملایمت و صبوری به کودکان توضیح دهیم و آن‌ها را با مرام ائمه آشنا کنیم، این‌گونه می‌توان آن‌ها را به شخصیت پیامبران و امامان علاقه‌مند کرد.

او با بیان اینکه وجود خداوند را باید آرام‌آرام از کودکی برای بچه توضیح داد،گفت: به‌عنوان مثال وقتی کودک از مادر خود تشکر می‌کند به او باید گفت از خدا که کوه، دشت، آب  را آفریده تشکر کنی و یا اینکه در ابتدای سفره غذایش را با نام خدا آغاز کند و در پایان نیز از خداوند تشکر کند.

این روانشناس کودک با اشاره به اینکه با زبان ساده و صمیمی باید با کودکان صحبت کرد و آن‌ها را با مفاهیم دینی آشنا کرد، افزود: مادر با توجه به اینکه زمان بسیار زیادی در کنار فرزند است بنابراین کلام وی تأثیر بسزایی در هنگام لالایی و یا قصه‌گویی در کودک خواهد داشت.

محبوبی تأکید کرد: قصه‌گویی برای کودک باید از قصه‌های بسیار ساده، ملموس و عینی آغاز شود و از حیواناتی که دیده و برایش ملموس هستند قصه ساخت و ارزش‌ها را در این قالب برایشان به تصویر کشید.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار