موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث
221644
۰۴ اسفند ۱۳۹۹

آغاز فعالیت تیم‌های حمایت روانی و اجتماعی در منطقه زلزله‌زده سی‌سخت

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر از آغاز فعالیت و حضور تیم‌های «سحر»(حمایت روانی و اجتماعی) هلال‌احمر در منطقه زلزله‌زده شهر سی‌سخت شهرستان دنا استان کهگیلویه و بویراحمد برای انجام حمایت روانی از افراد آسیب دیده و مصدومین این زلزله به ویژه کودکان، بانوان و سالمندان خبر داد.

به گزارش کودک پرس ،محمدحسن قوسیان مقدم روز دوشنبه با اعلام این مطلب افزود:در پی وقوع زلزله ۵.۶ دهم ریشتری در شهر سی‌سخت تیم‌های حمایت روانی و اجتماعی معاونت امور جوانان جمعیت هلال‌احمر این استان برای کاهش آسیب‌های روانی پس از بلایا وارد مناطق زلزله شدند و این حضور و اقدام به منظور انجام حمایت روانی از افراد آسیب دیده ناشی از این زلزله انجام شده است.

وی ادامه داد: ایجاد آسیب های روحی و روانی حاد و مزمن در آسیب دیدگان سوانح و عوامل عملیاتی از جمله عواقب بروز سوانح هستند که نیازمند برنامه ریزی لازم در راستای، پیشگیری، کاهش و درمان مناسب است که ارائه خدمات حمایت روانی، اجتماعی و فرهنگی به آسیب دیدگان و به ویژه گروه های آسیب پذیر از جمله خدمات مورد نیاز در مناطق آسیب دیده از سوانح است.

دبیرکل جمعیت هلال احمر توضیح داد: اعضای جوان و آموزش دیده این تیم ها با سرکشی به منازل مصدومان این زمین لرزه و انجام حمایت های کلامی و غیر کلامی، کودکان، سالمندان و زنان آسیب دیده را شناسایی و روان درمانی می کنند.

قوسیان مقدم اضافه کرد: پس از سانحه، افراد نیازهای متنوع روانی ‌اجتماعی دارند که باید به شکل مناسب به آن پاسخ داده شود و تمامی سازمان‌های مسئول و دخیل در امر مدیریت بحران این زلزله لازم است در مسیر حمایت و تقویت تاب‌آوری افراد، شناسایی آسیب‌های روانی حادث شده و پاسخ مناسب به آن با هدف پیشگیری از بروز اختلالات روانپزشکی شدیدتر، به شکلی منعطف و متناسب با نیاز افراد و شرایط اجتماعی آنها عمل نمایند.

وی اظهار داشت: آغاز فعالیت و حضور این تیم های حمایت روانی و اجتماعی با دستور مستقیم رئیس جمعیت هلال احمر به رئیس سازمان جوانان این جمعیت و پس از به پایان رسیدن سلسله عملیات امداد و نجات، اسکان و تغذیه اضطراری و در مرحله بعدی کار، یعنی حمایت های روانی و اجتماعی انجام شده است.

قوسیان مقدم با بیان اینکه همه می توانند به زلزله زدگان کمک کنند تا به حالت عادی روحی خود بازگردند، افزود: ایجاد حس همبستگی گروهی، تغییر نگرش‌های منفی آسیب دیدگان نسبت به خود، محیط و آینده فراهم کردن مقدمات فعالیت های جسمی مانند ورزش، بازی و فعالیت های بدنی برای آسیب دیدگان از موارد دیگری است که می تواند در این زمینه به آنها کمک کند.

وی بر حمایت‌های روحی، روانی و اجتماعی آسیب دیدگان در مواقع حوادث و بلایای طبیعی به ویژه زلزله تاکید کرد و گفت: کمک ها هنگام وقوع بلایا باید از نوع همدلی و انسان گرایانه باشد زیرا رفتارها و مداخلات هیجانی و پرهیاهو تاثیر منفی برجا می گذارد.

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی۵.۶ دهم ریشتر، ساعت ۲۲ و ۵ دقیقه و ۳۴ ثانیه روز روز چهارشنبه ۲۹ بهمن ماه شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا را در استان کهگیلویه و بویراحمد لرزاند.

مرکز لرزه نگاری کشور اعلام کرد این زمین لرزه در عمق هشت کیلومتری زمین اتفاق افتاده است.

زلزله در فاصله ۱۰ کیلومتری سی‌سخت در کهگیلویه و بویراحمد، ۱۹کیلومتری کمه در استان اصفهان و ۲۴ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داده است.

این زمین لرزه در شهرهای یاسوج، گچساران و دهدشت هم احساس شد.

۱۲ اردیبهشت سال ۹۷ نیز زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر در شهرهای یاسوج و دنا اتفاق افتاد و خساراتی به هر دو شهرستان وارد شد.

سی سخت با ۷ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری غرب یاسوج قرار دارد. بر اساس گزارشهای  اولیه ۷۸ روستای شهرستان دنا در زلزله خسارت جدی دیده اند و برخی منازل مسکونی صد در صد تخریب و غیر قابل سکونت شده اند.

زمین لرزه سی سخت خسارت جانی نداشته است اما ۶۱ نفر مصدوم شده اند و آنچنان که استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفته است خسارات زلزله روز ۲۹ بهمن بیش از حد تصور است.

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار