موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث
221571
۲۹ بهمن ۱۳۹۹

کار کودک مسأله‌ای میان چند نهاد است

شکل‌هایی از کار کودک، به ویژه در حاشیه کلانشهرها به این دلیل به وجود می‌آید که طبقات اجتماعی، نابرابری‌ها و حاشیه‌نشینی تبعاتی دارد. درواقع مهاجران‌کم برخوردار به امید فرصت‌های بهتر به سمت کلانشهرها می‌آیند و در این شرایط همه اعضای خانواده از جمله کودکان و نوجوانان در معرض خطرات جدیدی قرار می‌گیرند.http://www.faraznews.com/?p=16101

به گزارش کودک پرس ،الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران بخشی از کودکان کار، کودکان مهاجری هستند که از کشورهای همسایه بدون حضور سرپرست و والدین وارد کشور ما می‌شوند و در محیط ‌های شبه خوابگاهی به سر می‌برند.

کودکی که به دنبال کار برای استراحت و خواب فرصت کافی ندارد و مشغول کار است فرصت و مجالی برای آموختن، بازی، تعامل اجتماعی و بهره‌مندی از فرصت زندگی کودکانه نخواهد داشت. درواقع  به خاطر وضعیت اقتصادی، کودکی این کودکان و نوجوان مصادره می‌شود.

بخشی از وظایف رسیدگی به این کودکان مربوط به حوزه وزارت تعاون، کار و‌رفاه اجتماعی است و از طرفی دستگاه تخصصی حوزه کودکان‌ نیز سازمان بهزیستی است. از سوی دیگر حاشیه‌نشینی مسائل امنیتی و انتظامی را هم ایجاد می‌کند. پس این موضوع به دستگاه‌های مختلفی بستگی دارد و چند نهادی است.

یک جور بی‌انضباطی در وضعیت کار و اشتغال وجود دارد.برای مهاجران هم‌میهن حداقل باید آسیب‌شناسی شود که چرا ریسک می‌کنند و در این شرایط قرار میگیرند. ممکن است بخشی از آن به دلیل عدم توسعه روستایی و تغییرات اقلیمی نیز باشد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار