موقعیت فعلی شما : خانه/سازمان بهزیستی
221517
۲۷ بهمن ۱۳۹۹

هیچ کودک کار و خیابان واجد شرایطی بی سرپناه نخواهد ماند

جلسه ساماندهی کودکان کاروخیابان با حضور دکتر فردی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، دکتر داراب خانی معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، دکتر حیدری مدیرکل بهزیستی استان البرز، دکتر حسین آبادی کارشناس مرکز فوریتهای اجتماعی بهزیستی کشور، دکتر ایمانی کارشناس مددکاری اجتماعی بهزیستی کشور و مدیران کل دستگاههای اجرایی استان البرز مرتبط با امر ساماندهی کودکان کاروخیابان در محل استانداری البرز برگزار شد.

به گزارش کودک پرس ،دکتر «اسدالله حیدری» مدیرکل بهزیستی استان بابیان اینکه یکی از چالش های عمده ی کلانشهر شهر کرج و استان البرز بحث کودکان کار و خیابان است گفت : این پدیده در تمامی کشور ها وجود دارد بطوری که در حدود ۴۰۰ میلیون نفر کودک کار در دنیا شناسایی شده است.

وی افزود : اتفاقاتی در استان البرز افتاده و یک جذبه ای در شهر کرج ایجاد شده است، طبیعی است که تا زمانیکه جذابیت ها وجود داشته باشد نمیتوان این موضوع را ریشه کن کرد و باید با اجرای برنامه های دقیق و فرهنگ سازی آحاد جامعه بستر لازم برای مقابله با این پدیده را فراهم کرد.

وی افزود :  اقداماتی که بصورت ضربتی در تهران صورت میگیرد باعث میشود کودکان کار به استان البرز کوچ کنند که هم باعث تضییع حقوق این کودکان می شود و هم خشونت علیه آنها اعمال می شود و هم اینکه یک سردرگمی در بین دستگاههای اجرایی به وجود می آورد.

دکتر حیدری ادامه داد : بارها اعلام کردیم که بخش عمده ای از کودکان کار اتباع هستند و خصوصاً جاهایی که مشکل ایجاد می کنند اتباع فاقد اسناد هویتی و اقامت و در واقع اتباع غیر مجازند که بالای ۶۰ تا ۷۰ درصد کودکان کار و خیابان را تشکیل میدهند.

مدیرکل بهزیستی افزود : به لحاظ دستورالعمل اجازه ساماندهی این کودکان را در مراکز شبانه روزی را نداریم، مطمئن هستم که جناب آقای دکتر جعفری مدیرکل محترم اتباع اقداماتی را انجام داده اند و دلسوزانه پای کار هستند اما از ایشان انتظار داریم عملکرد خود را در این زمینه ارائه دهند.

وی افزود : با توجه به اینکه کودکان کار اسباب نارضایتی مردم و مسئولین استان البرز را فراهم کرده و باید چاره ای اندیشیده می شد که از بهزیستی کشور درخواست کردیم و به همین دلیل آقای دکتر حسین آبادی و خانم دکتر ایمانی همکارانمان در بهزیستی کشور با دست پرتشریف آوردند و قرار است طرح پیش بینی شده ای را امروز خدمت عزیزان ارائه دهند و مقرر شد یک یا دو مرکز در استان البرز ایجاد شود و توسط بخش خصوصی بعنوان پیمانکار و بهزیستی بعنوان کارفرما اداره شود، البته برای جمع آوری و مداخلاتی که باید صورت بگیرد فرآیندی وجود دارد که باید طی شود زیرا کار بهزیستی کاملا کارشناسانه است و ضربتی نیست.

وی افزود : این برنامه اقدام و عمل جهت حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان (رویکرد دوستدار کودک) تنها راهکاری است که امروزه در بهزیستی کشور به آن رسیده اند و همه دستگاهها هم مشارکت داشته اند انشاالله ما هم بتوانیم در استان البرز آن اجرایی بکنیم و حداکثر استفاده را از این طرح ببریم.

مدیرکل بهزیستی استان افزود : اجرای موفق این طرح بستگی به حضور و همکاری همه ی دستگاهها دارد و انسجام بخشی که باید از طریق استانداری در بین دستگاههای اجرایی صورت بگیرد که ما بتوانیم اندکی از آلام مردم و این کودکان را کاهش دهیم.

مدیرکل بهزیستی استان البرز در پایان اضافه کرد : با اطمینان میگویم به محض اینکه یکی از این دومرکز در استان البرز راه اندازی شود، هیچ کودک واجد شرایطی که تحویل ما بشود بی سرپناه باقی نخواهند ماند و آنها را ساماندهی میکنیم.

در این جلسه دکتر فردی معاونت سیاسی استانداری البرز ضمن خیر مقدم به مدعوین گفت: در ابتدای امر نیاز است نکاتی گفته شود نخست این که مسائل اجتماعی به هم پیوسته هستند و حل هر یک از آنها، مستلزم حل دیگری ست، بنابراین هر رخدادی در جامعه باید آسیب شناسی شود.

وی بیان داشت : از جمله مواردی که نیازمند آسیب شناسی است بحث کودکان کار و خیابان است، این کودکان بر ۲قسم هستند، یا ایرانی هستند که در صورتی که سن کمتر از ۱۸ سال داشته باشند، متولّی آنها در زمینه نگهداری کوتاه مدت و بلند مدت بهزیستی است و در صورتی که غیر ایرانی باشند، متولی شان اداره امور اتباع خارجه است.

وی افزود: در گام نخست باید نسبت به شناسایی دقیق کودکان کار و خیابان اقدام شود و در زمان جمع آوری این کودکان باید ثبت مشخصات شوند تا از امکان ایجاد هویت جعلی جلوگیری شود.

دکتر فردی اضافه کرد : در گام دوم مقررات نگهداری آنها به صورت موقتی یا دائم پس از غربالگری، طبق مصوبات بند ۲ تعیین گردد.

وی ادامه داد : در گام سوم ضمن مشاهده و بررسی سوابق در صورتی که غیر مجاز و خروجی هستند، طبق قانون باید از طریق اداره امور اتباع خارجی پیگیری و طرد شوند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گفت : در مورد کودکانی که تکدی گری برایشان به عنوان حرفه درآمده باشد، ضمن داشتن سابقه باید نسبت به طرد وی و کل اعضاء خانواده اقدام گردد و این وظیفه امور اتباع است که باید قانون را به صورت کامل و دقیق اجرا کند.

این مقام مسئول در ادامه گفت: در حال حاضر ۱۶۶۰۲۵ نفر اتباع ساکن استان البرز هستند که ۵۷٪ شیعه و ۴۳٪ اهل تسنن هستند، فراوانی سکونت ایشان به ترتیب در شهرستان کرج و ساوجبلاغ است، این آمار نیازمند پیگیری مجدانه و مسئولانه است.

وی در پایان پیشنهاد برگزاری جلسات به صورت ماهانه را مطرح نمود و اضافه کرد: کاهش و رفع معضل کودکان کار و خیابان مستلزم تلاش و همکاری بهزیستی، آموزش و پرورش، شهرداری، نیروی انتظامی و سایر سازمانهای مردم نهاد است که در این زمینه فعالیت دارند.

دکتر داراب خانی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان البرز نیز در این جلسه ضمن خیرمقدم گفت: با توجه به این امر که عده کثیری از کارشناسان و صاحب نظران معتقدند در خصوص بحث دنباله دار کودکان کار و خیابان قانون و مقررات مدوّن و مشخصی موجود نیست استحضار دارید سال ۱۳۸۱ قانونی در مجلس تصویب شد و متعاقب آن مصوبه ای در دولت تصویب شد که در آن تکالیف تعدادی از سازمان ها و دستگاه های اجرایی را در کشور در این حوزه تعیین کرده بود.

وی افزود :خوشبختانه در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ مجلس قانون حمایت از کودکان و نوجوانان را در بخش های مختلف تنظیم و تصویب کرد و مورخ ۲۳/۰۲/۱۳۹۹ این قانون ابلاغ گردید.

دکتر داراب خانی اضافه کرد : در این ابلاغیه قبل از فصل جرائم و مجازات ها، بیش از ۳۰ وظیفه برای چند دستگاه قانون گذار با رویکرد پیش بینی و پیشگیری مشخص نمود، در این خصوص چندین مورد از این وظایف بر عهده دادگستری است که مقرر شده دفتری در قوه قضائیه تحت عنوان دفتر حمایت از کودکان و نوجوانان اختصاص یابد.

وی بیان داشت : البته شایان ذکر است که ما از سال های گذشته دفتر حمایت از خانواده را در قوه قضائیه داشتیم که در بحث ساختارها مدتی به حوزه های رئیس کل، مدتی به حوزه معاونت فرهنگی و در چارت اخیر، این تشکیلات به معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و قوه قضائیه محول شده است.

در ادامه این مقام مسئول گفت: در زمینه کودکان کار و خیابان پیشنهاداتی از سوی دادگستری مبنی بر ایجاد سازمان مشخص و معینی با کارشناسی اثر بخش در استان مطرح گردیده است، اما با توجه به این که واکنش جامعه نسبت به تخلفات و جرائمی که نسبت به کودکان صورت می گیرد در کل دنیا بسیار شدیدتر است، از سال گذشته، قانونی تحت عنوان طرح شناسایی و ساماندهی کودکان کار و خیابان در استان راه اندازی شد.

وی افزود : ولیکن دستورالعمل ها و قوانین آن در برخی موارد شفاف سازی نشده و دچار ابهاماتی است و با توجه به این که همیشه حوزه اجتماعی برای ما مقدم بر حوزه پیشگیری وقوع از جرم است، این چالشی برای ما محسوب می شود.

دکتر داراب خانی افزود : به طور کلی دستگاه قضایی همیشه با سایر دستگاه ها همراه است، سازمان هایی مانند بهزیستی، نیروی انتظامی، وزارت کشور، سازمان زندان ها، وزارت تعاون، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان صدا و سیما از جمله نهادهایی هستند که در این قانون مشخصاً از ایشان نام برده شده است که از حوزه اطلاع رسانی و آگاه سازی عمومی گرفته تا مداخلات مددکاری و تشکیل پرونده شخصی و پیگیری بزه دیده و خانواده اش و اقدامات محافظتی و مشکلات جسمانی و تحصیلی مشخصا به عنوان اقدامات این دستگاه ها مورد تأکید قرار گرفته است.

وی افزود : در زمینه وقوع جرم باید توجه و دقت دستگاه ها در اجرای قوانین به گونه ای باشد که امکان وقوع جرم به حداقل برسد، در این خصوص اقدامی که صورت گرفته این بوده که ۴سازمان مردم نهاد به عنوان سمن معرفی شده اند که اقدامات مربوط به کودکان کار را در حوزه شناسایی، جمع آوری، آسیب شناسی و امور حمایتی انجام میدهند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری البرز گفت : در این رابطه میتوان از اقدامات صدا و سیما، شهرداری و شورای شهر نیز در خصوص تهیه و تولید محتوا از طریق موشن گرافی، پوستر و بروشور نام برد.

وی در پایان اشاره کرد : در یک جمع بندی کلی ابتدای امر باید اطلاع رسانی و ارتقاء آگاهی های عمومی صورت گیرد، مداخلات اجتماعی و اقدامات مددکارانه و در پایان اقدامات انتظامی و امنیتی اعمّ از اعمال مجازات ها و محرومیت ها در دستور کار قرار گیرد.

برای فکر ماندگار، اقدام سازگار و نظارت اثربخش، باید برنامه مدون و برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داشته باشیم، برنامه ریزی در خصوص کودکان کار و خیابان باید به گونه ای باشد که در صورت لزوم طرد، این اقدام صورت گیرد.

در ادامه جلسه جعفری مدیرکل امور اتباع خارجی گفت: اداره امور اتباع خارجه، به عنوان یک اداره کل، امور یک وزارت خانه را به تنهایی انجام میدهد و همواره آمادگی دارد، بر اساس اسناد بالادستی و آیین نامه ساماندهی و مصوبات هشتاد و دومین جلسه شورای عالی اداری کلیه اقدامات محوله را انجام دهد.

وی در ادامه گفت: علی رغم چالشهایی که در زمینه مقررات اتباع خارجی وجود دارد، اعمّ از عدم پذیرش زنان اتباع بدون همراهی محارمشان، و عدم پذیرش کودکان زیر ۱۵ سال در غیاب سرپرست در اردوگاه عسگرآباد ضمن اتکاء به دستورالعمل، اقامت کودکان اتباع در ایران و عدم آشنایی شان با کشورهای تابع، عدم توانایی اثبات تابعیت کودکان، هزینه های ایاب و ذهاب مامورین بدرقه و سایر مشکلات موجود، آمادگی کامل جهت همکاری را اعلام میداریم.

در ادامه جلسه خانم دکتر ایمانی کارشناس مددکاری اجتماعی بهزیستی کشور و اقای دکتر حسین آبادی مرکز فوریتهای اجتماعی بهزیستی کشور با ارائه فایل پاورپوینت نسبت به تشریح این طرح پرداختند و عنوان نمودند: در طرح ، اقدام و عمل جهت حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان و رویکرد دوستدار کودک با بهره گیری از تجربیات استانی و کشوری همچنین طرح های قبلی به جای جمع آوری کودکان کار و خیابان و کودکان زباله گرد از روش های شناسایی و جذب و راهکار های علمی و حرفه ای تر برای ساماندهی این کودکان استفاده می شود.

با توجه به اینکه درصد بالایی از کودکان کار طبق نتایج مطالعات و تجربیات اجرایی غیر ایرانی بوده اند و برخی از آنها مدارک هویتی نداشته اند در این طرح با استفاده از عکس برداری از عنبیه چشم نسبت به احراز هویت کودکان اقدام خواهد گردید تا اطّلاع و آمار دقیق تر ، بانک اطلاعاتی منسجم تهیه شده از ثبت اطلاعات تکراری جلوگیری شود.

لذا اداره اتباع خارجی در این طرح حضور جدّی تری خواهد داشت تا نسبت به تعیین تکلیف کودکان کار و خیابان غیر ایرانی اقدام گردد و روند ارائه خدمت در این برنامه به صورت آماده سازی ، آموزش و آگاهی بخشی جامعه ، شناسایی و جذب و برقراری رابطه حرفه ای و نیاز سنجی اوّلیه ، پذیرش ، غربال و نگهداری موقّت ،بازتوانی و نظارت است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار