موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث
221481
۲۷ بهمن ۱۳۹۹

کودکان کار فرصتی برای آموختن و زندگی کودکانه ندارند

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: کودکی که به دنبال کار برای استراحت و خواب فرصت کافی ندارد و مشغول کار است، فرصت و مجالی برای آموختن، بازی، تعامل اجتماعی و بهره‌مندی از فرصت زندگی کودکانه نخواهد داشت.

به گزارش کودک پرس ،الهام فخاری درباره کودکان کار اظهار کرد: شکل‌هایی از کار کودک، به ویژه در حاشیه کلانشهرها به این دلیل به وجود می‌آید که طبقات اجتماعی، نابرابری‌ها و حاشیه‌نشینی تبعاتی دارد.

وی ادامه داد: در واقع مهاجران‌کم برخوردار به امید فرصت‌های بهتر به سمت کلانشهرها می‌آیند و در این شرایط همه اعضای خانواده از جمله کودکان و نوجوانان در معرض خطرات جدیدی قرار می‌گیرند؛ بخشی از کودکان کار، کودکان مهاجری هستند که از کشورهای همسایه بدون حضور سرپرست و والدین وارد کشور ما می‌شوند و در محیط ‌های شبه خوابگاهی به سر می‌برند.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران تصریح کرد: کودکی که به دنبال کار برای استراحت و خواب فرصت کافی ندارد و مشغول کار است فرصت و مجالی برای آموختن، بازی، تعامل اجتماعی و بهره‌مندی از فرصت زندگی کودکانه نخواهد داشت. درواقع به خاطر وضعیت اقتصادی، کودکی این کودکان و نوجوان مصادره می‌شود.

وی افزود: بخشی از وظایف رسیدگی به این کودکان مربوط به حوزه وزارت تعاون، کار و‌رفاه اجتماعی است و از طرفی دستگاه تخصصی حوزه کودکان‌ نیز سازمان بهزیستی است. از سوی دیگر حاشیه‌نشینی مسائل امنیتی و انتظامی را هم ایجاد می‌کند، پس این موضوع به دستگاه‌های مختلفی بستگی دارد و چند نهادی است.

فخاری تصریح کرد: یک جور بی‌انضباطی در وضعیت کار و اشتغال وجود دارد؛ برای مهاجران هم میهن حداقل باید آسیب‌شناسی شود که چرا ریسک می‌کنند و در این شرایط قرار میگیرند، ممکن است بخشی از آن به دلیل عدم توسعه روستایی و تغییرات اقلیمی نیز باشد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار