موقعیت فعلی شما : خانه/سازمان بهزیستی
221460
۲۶ بهمن ۱۳۹۹

رئیس سازمان بهزیستی: کودک کار خیابان مجرم نیست

رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: کودک کار خیابان مجرم نیست و برخورد ما با آنها نباید مبتنی بر این تفکر باشد؛ حرف ما این است که خیابان و هیچ مکان دیگری، جای کار برای کودکان نیست.

به گزارش کودک پرس ،وحید قبادی دانا روز یکشنبه در دویست و هفتاد و دومین جلسه شورای شهر تهران در مورد کودکان کار توضیح داد: حجم این کار بسیار گسترده است از شهرها تا روستاها و کارگاه ها ادامه دارد اما نوک پیکان آن کودکان کار خیابان است؛ هدف گیری ما آن کودک نیست بلکه هدف گیری ما حمایت از آن کودک برای جلوگیری از آسیب به او است.

وی ادامه داد: کودک کار خیابان مجرم نیست و برخورد ما با آنها نباید مبتنی بر این تفکر باشد؛ حرف ما این است که خیابان جای کار برای کودکان نیست.

قبادی دانا افزود: ما در وهله اول مطالعه کردیم که این کودکان کار سرچهارراه ها چه کسی هستند؟ ایا پدر و مادر مریض دارند و برای کمک مالی به آنها به خیابان آمده اند؟ آیا قربانی باندهای قاچاق کودک هستند؟ ایرانی هستند یا اتباع هستند که البته کودک، کودک است برای ما ایرانی یا افغانستانی بودن آن فرقی ندارد و ما باید کمک کنیم.

وی گفت: نیاز به مدیریت موردی در این زمینه هست و نباید فله ای عمل کرد و اینکه به فکر ایجاد اردوگاهی برای جمع آوری آنها باشیم درست نیست؛ اینکه با یک اقدام ضربتی و مثلا در ۱۰ روز این کودکان را جمع کرد پاک کردن صورت مساله است.

قبادی دانا ادامه داد: ما با یک الگوریتم مدیریت موردی عمل کردیم و کار مطالعاتی یک ساله انجام شد؛ مثلا از یک تا ۷ ساله چه باید بکنیم و با سنین مختلف یا با یک تبعه چه کنیم؟ و با آن کودکی که روزها در خیابان و شب ها در گود است، چه کنیم؟

ساماندهی ۵۰۰ کودک کار خیابانی 

وی افزود: در پازل ما هم بحث کاهش آسیب داریم و هم رفع آسیب؛ در طرح اخیر ما که بعد از کرونا عملیاتی شده بی سرو صدا بیش از ۵۰۰ کودک کار خیابان ساماندهی شدند.

به گفته این مقام مسئول، بیش از ۸۰ درصد این کودکان کار طبق تحقیقات از اتباع غیرایرانی هستند.

وی افزود: یکی از قوانین ما آئین نامه ساماندهی کودکان بی سرپرست و بد سرپرست است که طبق قانون حمایت از کودک وقتی کودک در محیط خطر است باید به او کمک کرد و وظیفه ما کمک به این کودکان کار خیابانی است.

قبادی دانا گفت: طبق قانون حضانت این کودک بر عهده دولت است و سازمان بهزیستی به نیابت آن برعهده می گیرد.

وی افزود: برخی می گویند چرا از خیابان، کار را شروع کردیم و به کوره پس کوره ها و کارگاه های زیر زمینی نرفتیم؟ چرا ما آنجا هم کار را به موازات شروع کردیم و از وزیر کار هم این را خواستیم؛ ایشان هم دستور دادند که نظارت ویژه ای در این باره انجام شود که می گویند کارگاه های زیر زمینی هستند و لیست کودکان را ارائه نمی دهند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: اورژانس ۱۲۳ در زمینه کودکان کار، معلول آزاری و همسرآزاری و خشونت خانوادگی آماده است. در این روزهای اخیر موردی در نیشابور و قزوین داشتیم که رسانه ای شد اما ما معطل رسانه ای شدن نیستیم و هر روز به این موارد رسیدگی می کنیم و کمتر از ۲۴ ساعت اورژانس ما یاری می رساند.

قبادی دانا افزود: آن کودک در حال خطر در خانه را کسی نمی بیند؛ آن ناپدری معتاد به شیشه که کودک معلول سندروم داون خانمش در قزوین را مورد آزار و اذیت قرار داد نیز طی کمتر از ۱۲ ساعت شناسایی و دستگیر شد.

وی گفت: یکی از مشکلات ما در موضوع کودکان کار،  همگن نبودن آنها است و کودکی است که زیر هفت سال طی ۲ روز از هرات آمده است و قاچاق شده و کودکی دیگر که رییس باند پدرش است؛ پدری که سه زن دارد و ۱۲ بچه و با فرزندانش بیزنس می کند.

قبادی دانا گفت: در طرح جدیدی که انجام دادیم بالای ۱۰۰ کودک کار که اتباع یا بدون سرپرست بودند برایشان آئین نامه ای جدید نوشتیم تا بتوانیم ۱۰۰ تحصیلکرده بالغ در سالهای آینده داشته باشیم.

وی افزود: ما نمی توانیم یک کودک آسیب دیده کار را به مراکز شبه خانواده خودمان که کودکانی متفاوت دارد ببریم و باید مرکزی دیگر برای آنها تاسیس کنیم.

این مقام مسئول از اعضای شورای شهر تهران خواست که فضایی برای این کودکان در تمامی مناطق پایتخت در اختیار بهزیستی قرار دهند.

وی همچنین از عملکرد خوب مدیریت شهری در مورد مناسب سازی معابر و وسایل حمل و نقل برای افراد معلول قدردانی کرد.

قبادی دانا ادامه داد: اقدامات خوبی از سوی شهردار و اعضای شورای شهر تهران برای افراد دارای معلولیت در تهران انجام شده است و دستور شخص شهردار مبنی بر اینکه هیچ  پروژه ای بدون مناسب سازی افتتاح نشود، قابل قدردانی است.

به گفته قبادی دانا، موضوعاتی چون کودکان کار فصل مشترکی بین ما و شهرداری تهران است؛ ما سعی کردیم طی ۲ سال گذشته نگاهی نقادانه به عملکرد و کارهایی که انجام شده داشته باشیم.

وی افزود: در این موارد از کارشناسان کمک گرفتیم مثلا در بحث اعتیاد از تمامی کارشناسان کمک گرفتیم و تمام مدیران کل اعتیاد بهزیستی را در ۴۰ سال گذشته دعوت کردیم و از تجربیات آنها استفاده کردیم؛ در نهایت به مدل”مراکز درمان و بازتوانی اعتیاد مبتنی بر استمرار درمان” رسیدیم که خانواده و اجتماع محور است و به کمک سمن ها و خیران انجام می شود.

قبادی دانا در توضیح این مدل خاص درمان اضافه کرد: برای هر شخص معتادی در این روش با توجه به روحیات شخص تیم روانشناس و روانپزشک و مددکار اجتماعی و درمان خاصی تجویز می شود و اینگونه نیست که هر معتادی آمد برای وی متادون تجویز شود.

وی ادامه داد: مطالعات نشان داده که استمرار درمان کمک کننده است و اگر در  مراکز درمان عادی ما که زمان اقامت آن ۲۸ روزه است میزان عود بالای ۹۵ درصد اعلام می شود و با استفاده از تجربه از کشورهای پرتغال و ایتالیا این روش تجربه شده؛  ۴ ماه در مراکز شبانه روزی و ۸ ماه به صورت سرپایی به باشگاه بهبودیافتگان می پیوندند و در آنجا کارگاه های اشتغال هم برای این افراد فراهم شده است.

وی گفت: حمایت از خانواده و بحث بیمه و وام نیز در این روش دیده است و با توجه به پایلوتی که در اصفهان داشتیم میزان عود ما کاهش چشمگیری داشته است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار