موقعیت فعلی شما : خانه/کودک آزاری
221454
۲۶ بهمن ۱۳۹۹

نداشتن مهارت فرزند پروری زمینه‌ای برای کودک آزاری است

کارشناس روانشناسی سازمان بهزیستی استان همدان گفت: نداشتن مهارت مادری و پدری و ناتوانی در فرزند پروری زمینه را برای نادیده انگاشتن خواسته های فرزندان و کودک آزاری مهیا می‌کند.

به گزارش کودک پرس ،«حجت الله حاتمی» اظهار داشت: هر اتفاقی که موجب بروز مشکلات روحی و جسمی برای کودک شود، کودک آزاری محسوب می شود.

وی اضافه کرد: کودک آزاری شامل طیف گسترده ای از جمله تنبیه و منزوی کردن، نادیده انگاری و آزارهای جسمی و جنسی و سهل انگاری در تربیت کودک است.

این کارشناس روانشناسی سازمان بهزیستی همدان درباره عوامل تشدید کننده کودک آزاری اظهار داشت: در زندگی هر فردی استرس هایی وجود دارد که به محض پدر یا مادر شدن این افراد آمادگی کافی را برای مقابله با استرس های زندگی از جمله پذیرش وظیفه مادری ندارند و نداشتن مهارت کافی زمینه‌ای برای کودک آزاری می شود.

حاتمی ادامه داد: واکنش متفاوت به رفتارهای کودک و نسبت دادن و مقصر جلوه دادن خود و همچنین در نقطه مقابل نسبت دادن این رفتارها به کودک، تلاش برای کنترل کودک را بیشتر می کند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از الگوهای رفتار شناختی مثل انتظارات غیرواقعی، تغییر و تفسیر متناقض رفتار کودک و حتی الگوهای پرورشی سهل انگارانه می تواند موجب کودک آزاری شود چرا که با الگوهای سختگیرانه و سهل انگارانه، کودک دچار غفلت و حتی ظلم واقع می شود.

این کارشناس روانشناسی سازمان بهزیستی استان همدان اظهار داشت: برای جلوگیری از کودک آزاری به ویژه درباره کودکانی که تنها با پدر زندگی می کنند باید مهارت والدینی و نحوه فرزند پروری را به آنها آموزش داد و به طور حتم والدین باید سرپرستی مسوولانه را آموزش ببینند.

حاتمی بیان کرد: چنانچه داشتن مسوولیت نسبت به فرزندانمان را بپذیریم حتما برای همه اتفاق های پیرامون آنها نیز برنامه ریزی می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید سبک دلبستگی ایمن را به والدین آموزش داد،توضیح داد: سبک دلبستگی از جمله مباحثی است می تواند به تاب آوری کمک کند.

کارشناس روانشناسی سازمان بهزیستی استان همدان عنوان کرد: در جامعه امروزی والدین کودکان را ناخواسته به طور کامل وابسته تربیت می کنند که این وضعیت بر روی اعتماد به نفس، حُرمت و عزت نفس آنها تاثیر گذاشته و نمی توانند آنگونه که باید کارهای خود را پیش ببرند.

حاتمی اظهار داشت: بنابراین والدین باید سبک دلبستگی ایمن را افزایش دهند تا بتوانند در یک تعامل ۲ سویه با فرزندانشان به سمتی حرکت کنند که فرزند امکان ابراز وجود و عنوان کردن تقاضا و خواسته هایش را داشته باشد.

وی یادآور شد: در این فضای امن شرایط نرمال و پایدار فراهم شده تا در آینده بتوانند نیازها خود را رفع کنند و به هر آنچه که نباید دست یابند در محیطی امن  و فضای دوستانه آن را حل و فصل کنند.

کارشناس روانشناسی سازمان بهزیستی استان همدان با بیان اینکه نباید ناخواسته فرزندان را به سمت ناتوانی سوق دهیم افزود: نامنویسی فرزندان در کلاس های مختلف و همراهی آنان در بیرون از خانه به بهانه مناسب نبودن فضای جامعه به ناتوانی فرزند، کاهش قدرت اراده و تصمیم گیری دامن می زند.

حاتمی تاکید کرد: باید فرزند را در مسیر مناسب قرار داد تا اتفاق ها و مسائل پیرامونی را مدیریت کند و تلاش کنیم او کارهای مناسب برای خود انجام بدهد.

ویژگی ظاهری کودک از عوامل تشدید کننده کودک آزاری است

کارشناس روانشناسی سازمان بهزیستی استان همدان اظهار داشت: ویژگی ظاهری کودک از دیگر عوامل تشدید کننده کودک آزاری است و میزان پذیرش کودک زیبا و سالم در خانواده و جامعه بسیار بیشتر از کودکان معلول و نازیبا از نظر ظاهری است.

حاتمی همچنین اعتیاد را یکی از مولفه های تشدید کننده کودک آزاری در خانواده ها دانست و گفت: کودک آزاری تنها جسمی و جنسی  نیست بلکه بهره گیری از کودک تحت هر عنوانی کودک آزاری محسوب می شود.

وی ابراز داشت: والدین معتاد به مواد مخدر از کودکان به عنوان اهرم هایی برای به دست آوردن پول استفاده کرده و در قالب کودک کار آنها را وادار به کارهای اجباری، تکدی گری و خرید مواد می کنند.

کارشناس روانشناسی سازمان بهزیستی استان همدان ادامه داد: اورژانس اجتماعی اقدام به مداخله در وضعیت والدین کودک آزار کرده و وضعیت خانواده را از نظر اقتصادی، اجتماعی و علت کودک آزاری مورد بررسی قرار می دهد.

حاتمی اضافه کرد: بسیاری نمی‌دانند کاری که انجام می دهند کودک آزاری است بنابراین با آنها مسامحه صورت می گیرد.

چندی پیش مردی در شهرستان ملایر با انداختن تسبیح به دور گردن کودک بدون توجه به آزار و گریه کودک، عکس آن را در فضای اینستاگرام منتشر کرد و موجب آزرده شدن افکار عمومی شد. «حسین بشری» معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان همدان با تایید خبر بازداشت کودک آزار گفت: ‌فردی که در یکی از شهرستان‌های استان ‌اقدام به یک فقره کودک‌آزاری و انتشار عکس در فضای مجازی کرده بود با اشرافیت کامل پلیس شناسایی و با هماهنگی مقام ‌قضایی دستگیر شد.

فرد مذکور در اعترافات اولیه هدف از این کار خود را شوخی و مزاح با برادرزاده خود عنوان و اعلام داشته از نتیجه کار خود اطلاع نداشته و این کار را برای تفریح و سرگرمی انجام داده است.

«محمود علیگو» رئیس امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: پدر و عموی کودک دستگیر شده اند. نیروهای ما نیز به روستاهای اطراف ملایر رفته اند و آنجا بازرسی از خانه صورت گرفته است. این خانواده به غیر از آن پسر دو دختر دیگر نیز دارند و مقرر شده این کودکان به همراه مادر به خانه امن استان منتقل شوند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار