موقعیت فعلی شما : خانه/سازمان بهزیستی
221404
۲۵ بهمن ۱۳۹۹

۴ هزار کودک بیمار زیر چتر خیران

چهار هزار کودک توانخواه ایرانی این روزها زیر چتر مهربانی یک مؤسسه خیریه قرار گرفته‌اند و نیکوکاران کشورمان به آن‌ها خدمات و تجهیزات می‌دهند

به گزارش کودک پرس ،شرایط کرونایی این روزها برای همه افراد، مؤسسات و سازمان‌ها، به‌ویژه در حوزه توانبخشی، دشوار و نفس‌گیر است؛ اما کار خیر و کمک به همنوع، نه ویروس می‌شناسد، نه مشکلات اقتصادی حریفش می‌شود و راه کاستن از بار مشکلات را هر طور شده پیدا می‌کند.

کودکان و نوجوانان معلول در هر شرایطی نیازهای ثابتی دارند که غفلت در رفع این نیازها، لطمات جبران‌ناپذیری به آن‌ها و خانواده وارد می‌کند؛ در همین راستا مؤسسه توانبخشی ولی‌عصر (عج) با تحمل مشکلات و سختی‌ها، در گام نخست شناسایی کودکان دارای مشکلات جسمی شدید و ارتباط با خانواده آنها در استان سمنان را انجام داد و با اهدای وسیله کمک توانبخشی موردنیاز این کودکان و حمایت‌های موردی و ارائه مستمر آموزش آنلاین خانواده‌ها، سعی در کاستن از بار عظیم مشکلات آنها دارد.

اما رفع نیازهای این کودکان، مستلزم خیر جمعی و پای‌کار آمدن افراد، سازمان‌ها و نهادهای مسؤول استان دارد که با نیتی خیر و حرکتی مؤمنانه در قالب حمایت از آنها، ریشه‌های امید به زندگی در قلبشان جوانه زند.

اجرای طرح «راهی به آسمان» در سمنان

رئیس اداره مددکاری مؤسسه توانبخشی ولی‌عصر (عج) در این زمینه اظهار کرد: یکی از طرح‌های حمایتی این مؤسسه طرح کشوری «راهی به آسمان» است؛ در این طرح که ویژه کودکان دارای مشکل جسمی شدید سه تا ۱۴ سال است، بسته حمایتی شامل وسایل کمک توانبخشی، جزوات و فیلم‌های آموزشی، خدمات دندانپزشکی، خدمات ارتوپد فنی و اقلام بهداشتی برحسب نیاز هر کودک به‌صورت رایگان در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد.

شیوا دلیریان افزود: اجرای طرح راهی به آسمان از سال ۱۳۸۷ توسط مؤسسه توانبخشی ولی‌عصر (عج) آغاز شده و تا به حال در هشت استان به مرحله اجرا درآمده است و نزدیک به چهار هزار کودک از خدمات آن بهره‌مند شدند.

وی گفت: قطار خدمات‌رسانی این طرح در سال جاری روی ریل استان سمنان قرار گرفت و با همکاری سازمان بهزیستی، لیست مددجویان داروی معلولیت جسمی استان در اختیار مؤسسه قرار گرفت.

رئیس اداره مددکاری مؤسسه توانبخشی ولی‌عصر (عج) ادامه داد: پس از غربالگری و ارزشیابی‌های تخصصی کارشناسان مؤسسه، بسته حمایتی ویژه هر کودک مشخص شد و وسایل کمک توانبخشی و خدمات حمایتی در اختیار خانواده‌ها قرار گرفت.

توزیع رایگان وسایل کمک‌آموزشی

دلیریان بیان کرد: تیم اجرایی طرح راهی به آسمان برای ارزیابی نهایی کودکان و اهدای وسایل کمک توانبخشی و خدمات حمایتی و خانواده آن‌ها مهمان شهر سمنان بود و جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ۵۰ درصد از خانواده‌هایی که مایل به دریافت حضوری خدمات بودند به محل اجرای طرح مراجعه کردند و وسایل کمک توانبخشی به در منزل بقیه خانواده‌ها از طریق پست توسط مؤسسه ارسال می‌شود.

وی افزود: طرح راهی به آسمان این مؤسسه با اشراف به نیازهای کودکان دارای معلولیت جسمی در جهت کمک به آن‌ها و خانواده‌هایشان، اقدام به تهیه و توزیع رایگان وسایل کمک توانبخشی از ازجمله واکر، دو نوع کالسکه مخصوص، ویلچر حمام و … و همچنین توزیع رایگان وسایل کمک‌آموزشی کرده است.

تأمین هزینه‌های دندانپزشکی و جراحی‌های محدود

رئیس اداره مددکاری مؤسسه توانبخشی ولی‌عصر (عج) عنوان کرد: از دیگر خدماتی که در قالب طرح راهی به آسمان به توان‌خواهان زیرپوشش این طرح ارائه می‌شود، می‌توان به تأمین بخشی از هزینه‌های دندانپزشکی، هزینه کفش طبی، تجهیزات ارتوپدی فنی، تأمین هزینه جراحی‌های محدود، تأمین اقلام بهداشتی ازجمله پوشاک و پیگیری نیازهای آن‌ها و خانواده‌هایشان پس از اجرای طرح اشاره کرد.

دلیریان گفت:  تیم اجرایی این طرح، میهمان شهر سمنان بود و با استعانت از خداوند متعال و در سایه عنایات ویژه حضرت ولیعصر (عج)، میزبانی ارزنده‌ای از کودکان دارای معلولیت جسمی شدید استان سمنان و خانواده‌هایشان، انجام داد.

وی افزود: خانواده‌ها به همراه فرزندشان که بعضی از آن‌ها در شرایط غیرکرونایی نیز از حصار منزل خارج نمی‌شدند، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بر اساس برنامه زمان‌بندی مشخص به محل اجرای طرح مراجعه کردند.

پیگیری آنلاین نیازهای معلولان

رئیس اداره مددکاری مؤسسه توانبخشی ولی‌عصر (عج) ادامه داد: در همین راستا فرصتی فراهم شد تا خانواده‌های دارای فرزند معلول در استان سمنان، کارشناسان این مؤسسه را که بیش از سه ماه است، از طریق ارتباط آنلاین یا تماس تلفنی پیگیر نیازهای جسمی فرزندشان هستند و از راه دور با هم آشنا شده بودند، از نزدیک ببینند.

دلیریان افزود: شرایطی فراهم شد تا معلولان به‌صورت حضوری مجدداً ارزیابی شوند و وسیله تجویزشده‌شان را به‌صورت امانی از مؤسسه دریافت کنند و درحالی‌که برق امید در چشمان خانواده‌ها می‌درخشید، گل لبخند بر لبانشان شکفته بود و دعای خیر زیر لب زمزمه می‌کردند، به محل زندگی و شهر و دیارشان بازگردند.

وی گفت: مؤسسه توانبخشی ولی‌عصر (عج) مؤسسه غیردولتی و غیرانتفاعی با نزدیک به سه دهه سابقه خدمت به کودکان، نوجوانان و جوانان دارای مشکلات ذهنی و جسمی است.

ارائه خدمات به هزاران کودک زیرپوشش در کشور

رئیس اداره مددکاری مؤسسه توانبخشی ولی‌عصر (عج) اضافه کرد: ارائه خدمات تخصصی توانبخشی و پزشکی در قالب هشت مرکز توانبخشی در کشور، ارائه خدمات آموزشی به توان‌خواهان و خانواده‌هایشان، ارائه طرح‌های حمایتی گسترده در کشور، انتشار کتب توانبخشی و ارائه رویکردهای نوین توانبخشی ازجمله خدمات مؤسسه است که تا به حال هزاران کودک زیرپوشش آن قرار گرفتند.

دلیریان ادامه داد: در راستای اجرای طرح کشوری راهی به آسمان، مؤسسه توانبخشی ولی‌عصر (عج) در استان سمنان، لیست دریافتی اولیه از بهزیستی سمنان مورد غربالگری تخصصی مددکاری مؤسسه قرار گرفت.

وی تصریح کرد: پس از مشخص شدن کودکان واجد شرایط، ارزیابی آنلاین کودکان توسط درمانگران مؤسسه آغاز و وسیله موردنیاز هر کودک پس از جلسات متعدد کارشناسی و تعامل با خانواده هر کودک مشخص و شرایط تهیه یا خریداری آن توسط مؤسسه فراهم شد.

۱۲۱ نفر مشمول دریافت وسایل توانبخشی در سمنان

رئیس اداره مددکاری مؤسسه توانبخشی ولی‌عصر (عج) گفت: در استان سمنان تعداد ۱۲۱ نفر مشمول دریافت وسایل کمک توانبخشی شدند و این کودکان علاوه بر تحویل وسایل کمک توانبخشی برحسب نیاز موردحمایت مؤسسه در زمینه خدمات دندانپزشکی، ارتوپد فنی و دریافت موردی اقلام بهداشتی ازجمله پوشک قرار گرفتند.

دلیریان اظهار کرد: آموزش آنلاین خانواده‌های آن‌ها در زمینه شیوه درست مراقبت از کودکان توسط مؤسسه به‌طور مستمر ارائه می‌شود.

توزیع بیش از ۱۰ میلیارد ریال وسایل کمک توانبخشی در سمنان

وی افزود: وسایل کمک توانبخشی اهداشده به کودکان دارای معلولیت جسمی در استان سمنان شامل واکر معکوس، صندلی سی پی، انواع ویلچر کودک و نوجوان، ویلچر مخصوص حمام، کالسکه مخصوص، توالت فرنگی، صندلی سی پی، تخت و تشک مخصوص، واکر اطفال، ویلچر سی پی، کالسکه مک لارن و کپسول اکسیژن با هزینه بیش از ۱۰ میلیارد ریال بوده است.

رئیس اداره مددکاری مؤسسه توانبخشی ولی‌عصر (عج) گفت: با توجه به عقبه این مؤسسه در ارائه خدمات کلینیکی در مراکز جامع وابسته به مؤسسه در تهران و سایر شهرستان‌ها و در گروه‌های مختلف معلولان جسمی و ذهنی و در واقع لمس از نزدیک نیازهای این خانواده‌ها چندین سال است که کارشناسان مؤسسه به این نتیجه رسیدند که ارائه خدمات کلینیکی به‌تنهایی کافی نیست؛ چراکه بسیاری از خانواده‌ها که دارای فرزند معلول هستند، حتی در مراجعه به مراکز جهت دریافت خدمات توانبخشی هم دچار مشکل هستند.

دلیریان ادامه داد: این خانواده‌ها برای حمل و نقل فرزندان، بغل گرفتنشان و برای مراجعه با مشکل مواجه هستند و اگر سایر مشکلات خانواده‌ها در مراقبت ۲۴ ساعته و دائمی از فرزندانشان، استحمام، رفع نیازهای بهداشتی و مشکلات خواب و تغذیه آن‌ها را در نظر بگیریم، این نتیجه‌گیری بسیار واضح است که خانواده‌ها در کنار دریافت برخی خدمات توانبخشی نیاز اساسی به وسایل کمک توانبخشی جهت تسهیل در زندگی روزمره دارند.

راهی به آسمان؛ طرحی ابتکاری و خودجوش

وی عنوان کرد: به همین جهت طرح راهی به آسمان به‌عنوان یک طرح ابتکاری و خودجوش تلقی می‌شود که از سال ۱۳۸۷ آغاز شده و برخی از وسایل کمک توانبخشی موردنیاز کودکان و نوجوانان معلول را برای کاهش بار مراقبتی خانواده‌ها و تسهیل وضعیت حرکتی فرزندان در اختیار آن‌ها به‌صورت رایگان قرار می‌دهد.

رئیس اداره مددکاری مؤسسه توانبخشی ولی‌عصر (عج) گفت: در طرح راهی به آسمان پس از بررسی استان‌ها و با توجه به وضعیت استان‌ها و شاخص متفاوتی که کارشناسان مربوطه در نظر دارند، استان موردنظر را انتخاب می‌کنند و طی رایزنی‌هایی که با استان موردنظر داریم، طرح را اجرا می‌کنیم.

رئیس اداره مددکاری مؤسسه توانبخشی ولی‌عصر (عج) خاطرنشان کرد: مؤسسه پس از دریافت اطلاعات و مددجویان از طریق بهزیستی به‌صورت خودجوش این فعالیت را ادامه می‌دهد تا تحویل وسایل کمک توانبخشی به خانواده‌ها انجام شود.

در هر صورت برطرف کردن نیازهای معلولان و خانواده‌هایشان و تسهیل روند زندگی آنها به کمک مسؤولان و خیران بیشتری نیاز دارد تا بتوان لبخندی بر لبان آنها و بذر امید را در دل‌هایشان کاشت.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار